رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول
رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول

ارزوی صعود به مرحله بعد با درایت کی روش


 ارزوی صعود به مرحله بعد با درایت کی روش

«بوسنی» را دست‌کم نگیریم
امیر حاج‌رضایی . کارشناس فوتبال
بعد از بازی باشکوه تیم‌ملی ایران در مصاف با آرژانتین، تصوری در ذهن مردم ایجاد شد مبنی بر اینکه ایران در مقابل «بوسنی» هم بازی‌ای با همین سطح ارایه خواهد کرد؛ اما چنین تصوری واقعی نیست زیرا تکرار یک بازی قوی، نه‌تنها برای ایران، بلکه برای هر تیم دیگری دشوار است. هر مسابقه‌ای، پس از دمیدن سوت پایان توسط داور، دیگر تمام شده و قرار نیست در رقابت‌های بعدی هم، حتما، شاهد بازی‌ای با همان کیفیت باشیم؛ بنابراین باید واقع‌بین بود. بازی امشب ایران در مقابل «بوسنی» یک بازی خاص است.
هرچند «بوسنی» از ادامه رقابت‌ها حذف شده -البته در مصاف با «نیجریه» قربانی ناداوری هم بوده- اما این دلیلی برای بی‌انگیزه‌بودن بازیکنان بوسنیایی برای ارایه یک بازی خوب نیست. این تیم، در مصاف با «آرژانتین»، قدرتمند ظاهر شد. تیم‌‌ملی «بوسنی» که نخستین حضور خود در جام‌جهانی را تجربه می‌کند، از بازیکنان خوبی برخوردار است که برخی از آنان در باشگاه‌های مطرح اروپایی توپ می‌زنند. در این سال‌ها ملی‌پوشان «بوسنی» نظیر «ادین ژکو» در منچسترسیتی و «میرالم پیانیچ» در «آس‌رم»؛ لژیونر بوده‌اند و بازیکنان مطرحی هستند. از طرفی، سیستم این تیم «چهار، سه، دو، یک» است و هافبک و خط حمله نیرومند و کارآمدی دارد.
«بوسنی» را دست‌کم نگیریم و فراموش نکنیم که ملی‌پوشان این تیم آمده‌اند تا بعد از تجربه تلخ جنگ خونین «بالکان»، با ارایه بازی‌های موفق، هدیه‌ای شادی‌بخش به مردم وطنشان پیشکش کنند و حالا که در سایر بازی‌های جام‌جهانی ناکام بوده‌اند، انگیزه فراوانی دارند تا در نبرد با «ایران»، بازی مطلوبی ارایه دهند و هموطنانشان را خوشحال کنند.
البته ایران با برد مقابل این تیم - با اما و اگرهایی - شانس صعود به مرحله بعد را هم دارد. اگر ما این بازی را ببریم و «نیجریه» در برابر آرژانتین بازنده باشد و تفاضل گل هم به نفع ما تمام شود، صعود خواهیم کرد. اگر ما در مقابل «بوسنی»، یک بر صفر برنده باشیم و «نیجریه» هم یک بر صفر در مقابل «آرژانتین» بازنده باشد، تفاضل گل‌هایمان صفر خواهد شد و آن وقت تعیین‌کننده صعود یا عدم‌صعود، قرعه‌کشی خواهد بود. نباید فراموش کنیم که بازی امشب، بازی دشواری برای «یوز»های ایرانی است. اساسا در جام جهانی بازی ساده وجود ندارد. در پایان باید از تلاش و همت «کی‌روش» تقدیر کرد. در ادبیات و هنر، صاحب‌نظران می‌گویند: «به صاحب‌اثر نگاه نکنیم و اثر را مجزا از مولفش ببینیم.» چون ممکن است مولفی، از مشروعیت کافی برخوردار نباشد اما اثر او مقبول باشد، این در حالی است که در فوتبال، اتفاقا موضوع اینطور نیست. درباره موفقیت‌های تیم‌ملی باید این نکته را در نظر داشت که خالق اثر، یعنی «کارلوس کی‌روش» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کسانی که به هر دلیلی، باعث کناره‌گیری این سرمربی موفق تیم‌ملی شوند، هرگز بخشیده نخواهند شد. امیدوارم تیم‌ملی امشب با یک بازی قدرتمندانه، به مرحله بعد صعود کند، «کی‌روش» کنار تیم‌ملی ایران بماند و کار ناتمامش را به سرانجام برساند و بالاخره آرزو دارم اندیشه‌های بزرگ و نیت‌های پاک، فوتبال ایران را مدیریت کند.
یاداشت
 امیدواریم تیم ملی کشورمان با انسجام قوی و استفاده بهتر از فرصتهای ایجاد شده به نحوی استفاده  و نتیجه ای که در شان ملت ورزش دوست ایران است بگیرد و دل میلیونی ها مردم ما شاد نمایید اگر چه این پیروزی را نباید به حساب فدراسیون بی کفایت فوتبال گذاشت بلکه آن را باید به درایت و مدیریت شخص کی روش گذاشت که فضای تیم را از حاشیه های همیشگی راند و باعث شد هر بازیکنی به وظیفه خودش عمل کند و به کارهای تاکتیکی و مدیریتی تیم ورود نکند در گذشته از این داستانها در تیم ملی زیاد بود .به امید صعود تیم ملی کشورمان به دور بعدی جام جهانی .ایران2 بوسنی 0 بهترین نتیجه برای صعود است، چرا که ارژانتین برای اینکه به فرانسه نخورد باید ببرد.

رضا بژکول
 

 
 

شاهنامه وحکیم ابوالقاسم فردوسی غریبی آشنا در ایران ما


شاهنامه وحکیم ابوالقاسم فردوسی غریبی آشنا در ایران ما

غربت فردوسی
احمد طالبی‌نژاد
روز پنجشنبه 29خرداد، جشن بزرگ شاهنامه به همت موسسه آموزشی کودکان دنیا که ظاهرا یک موسسه غیردولتی است و با همکاری نزدیک به 30 سازمان و مرکز آموزشی و انتشاراتی که در زمینه کار با کودکان و نوجوانان فعالند، در موسسه فرهنگی، هنری صبا برگزار شد؛ برنامه‌ای جذاب، مفصل و جامع، برای آشنایی بچه‌های تهرانی با اثر سترگ حکیم ابوالقاسم فردوسی که برخی آن را سند افتخار ما ایرانیان می‌دانند و البته در این‌جور برنامه‌ها، کمتر به جنبه‌های ادبی و ساختاری شاهنامه توجه می‌شود. گرچه امروزه شاهنامه‌پژوهی در برخی دانشگاه‌های معتبر جهان، به یک رشته تخصصی تبدیل شده.
البته تا همین حدش هم کار برگزار‌کنندگان این جشن به‌راستی بزرگ و ستودنی است و گزارشش را روز شنبه‌ای که گذشت، در همین صفحه خوانده‌اید. نقاشی کودکان بر اساس داستان‌های شاهنامه، نقالی توسط نقالان حرفه‌ای و کودکان خردسال، قصه‌گویی، ماسک و صورتک‌سازی بر اساس شخصیت‌های شاهنامه، اجرای نمایش‌هایی بر اساس داستان‌های شاهنامه، اجرای موسیقی، کاردستی، نمایشگاه کتاب و تولید فیلم مستند درباره نقش و جایگاه شاهنامه در فرهنگ ایران‌زمین، از جمله برنامه‌هایی بود که نگارنده موفق به دیدن برخی از آنها شد.
راستش، هنگام حضور در چنین برنامه‌هایی، از بی‌مهری‌ها و گاه ممانعت‌هایی که بر سر راه اشاعه فرهنگ ملی ما در این سال‌ها ایجاد شده غمگین می‌شوم.
می‌دانیم و هزاران‌بار نیز گفته شده که بچه‌های امروز، به مدد گسترش رسانه‌های دیداری و شنیداری، در معرض تهاجمی گسترده قرار دارند و با عناصر فرهنگی بیگانه، آشناترند تا فرهنگ ملی سرزمین خودشان. امروز قهرمانان بچه‌های ما، انواع موجودات هیولاوش افسانه‌ای، روباتی و سوپرمن‌ها، مردان آهنین و سایر موجودات ویرانگرند. کودکان و نوجوانان که جای خود دارند، برخی جوانان و میانسالان نیز از آنچه در چنته خود داریم و برای خارجی‌ها حسرت‌برانگیز است، بی‌خبرند. خیلی دلم می‌خواهد دست به یک تحقیق تصویری و میدانی بزنم و از شهروندان همین پایتخت بپرسم، چقدر با شاهنامه و فردوسی و البته دیگربزرگان ادبیات کلاسیک و آثارشان آشنایند؟ نمونه برخورد‌های گه‌گداری، فضایی ناامید‌کننده پیش‌روی ما می‌گستراند. در مراکز آموزشی رسمی (دولتی) شاهد هیچ کوششی در این زمینه‌ها نیستیم.
 بار‌ها از برخی جوانان که علامت اهورا مزدا را بر گردن آویخته‌اند، پرسیده‌ام می‌دانی این چه علامتی است؟ و اغلب پاسخشان این است که «این مد است».
 کوشش‌هایی از جنس آنچه در جشن یادشده شاهدش بودیم، می‌تواند این بن‌بست فرهنگی را بشکند و روح‌وروان بچه‌های این سرزمین را «از گزند باد و باران» در امان بدارد. طی 30سال گذشته نسبت به شاهنامه و دیگرآثار افتخار‌آمیز ادبیات ایران بسیار بی‌مهری و گاه حتی توهین روا داشته شده است.
 فراموش نکنیم که در سال‌های نخست انقلاب، برخی، شاهنامه را به اتهام اشاعه فرهنگ شاهنشاهی و لابد طرفداری از نظام سلطنتی، اوراق ضاله قلمداد کرده بودند. البته این افرطی‌گری، از دو سو و همزمان صورت می‌گرفت. برخی طرفداران نظام شاهنشاهی نیز، این کتاب را به‌عنوان تاریخ ایران‌زمین قلمداد می‌کردند که می‌دانیم، شاهنامه تاریخ نیست، چون داستان‌های شاهنامه، زمان تاریخی و مشخصی ندارند. رستم و اسفندیار در چه زمانی می‌زیسته‌اند؟ پاسخ روشنی وجود ندارد. آنها هم که می‌کوشند برای این داستان‌های اساطیری مستندات تاریخی بسازند، به بیراهه می‌روند. شاهنامه دربرگیرنده اساطیر ایرانی است که زیربنای تاریخ اجتماعی و سیاسی و هویت ما را رقم می‌زند. به‌هرحال، بچه‌های ما باید به هر شکل و وسیله‌ای با این بخش از هویت ملی خودشان آشنا شوند و می‌دانیم که این، همه هویت ملی ما نیست. چنان‌که در آغاز شاهنامه خود استاد بزرگ توس، نیز بر آن تاکید کرده و اثرش را با حمد و سپاس از یزدان و پیامبر اسلام آغاز کرده است.

 
 

زندگی اجتماعی چالشها و انسجامها


زندگی اجتماعی چالشها و انسجامها

 اجتماع حاصل زندگی مردم
 
نعمت احمدی*
 

انسجام در لایه‌های متفاوتی تعریف می‌شود. این لایه‌ها از خانواده شروع شده و در سطح وسیع‌تر به محله و شهر و کشور می‌رسد. نوع انسجام در هر کدام از این لایه‌ها متفاوت است و ساز و کارهای خودش را دارد اما مهم این است که بتوانیم در لایه‌های مختلف به اتحاد و انسجام دست پیدا کنیم. وجود و فراز و فرودهای انسجام را می‌توان در بخش‌های خردتر هم بررسی کرد و در سرجمع آن کلیت جامعه را در نظر گرفت. به عنوان نمونه در صنف طلافروش‌ها یا هر صنف دیگر همه با هم در رقابتند و هر کدام از آنها، به فکر به دست آوردن سود بیشتری هستند اما وقتی پای منافع مشترک به میان بیاید، انسجام و اتحاد آنها بیشتر می‌شود. در واقع تا زمانی‌که اشتراک منافع و تضاد منافع پیش نیاید این اتحاد شکل نمی‌گیرد اما زمانی‌که منافع جمعی آنها به مخاطره بیفتد، نوعی از انسجام شکل می‌گیرد. اجتماع نیز حاصل زندگی مردم است و جامعه را درون خودش پرورش می‌دهد. قانون هم حاصل زندگی اجتماعی است. مطابق تعاریفی که وجود دارد، وقتی از یک نفر بیشتر شویم، اجتماع شکل می‌گیرد و وقتی اجتماع شکل گرفت امکان جرم و جنایت بیشتر می‌شود. برای اینکه بتوان مثال جامعی‌الاطرافی برای انسجام اجتماعی زد، باید به مناسبات درون اجتماعی و مراسم یا مناسکی که در ایامی خاص برگزار می‌شود، توجه کرد. ایام محرم یکی از این مراسم مذهبی است. نگاهی به رفتار جمعی در ایام محرم (به ویژه در دهه اول) بخشی از این مفهوم را نشان می‌دهد و می‌توان دید، مردم در این ایام، چه انسجامی دارند. آنها دسته‌های عزاداری راه می‌اندازند، در مجالس شرکت می‌کنند و سعی دارند این یک دهه را با صمیمیت وشکوه هر چه بیشتر، برگزار کنند. نگاه به چنین مراسمی بخشی از رفتارهای اجتماعی ماست و در کنار آن نمی‌توان منکر وجود برخی واگرایی‌ها در جامعه شد. این واگرایی‌ها بیشتر به دلیل نبود نوعی از امنیت است، امنیت به معنای نبود امنیت اقتصادی و امنیت شغلی. متاسفانه در جامعه ما بیکاری بالاست چنین موضوعی باعث می‌شود هر کدام از ما در زندگی اجتماعی‌مان، بیشتر به نفع خودمان عمل کنیم. وقتی یک شغل وجود داشته باشد، فضای ناسالمی ایجاد می‌شود و همه سعی می‌کنند با روش‌ها و اتخاذ نوعی از رفتار (که گاهی خارج از مناسبات اخلاقی است) آن شغل را از آن خود کنند. با این مثال‌ها، بر این نکته تاکید می‌شود وجود فضای رقابتی، از مولفه‌های مهم برای از بین بردن انسجام اجتماعی و توسعه واگرایی در جامعه است. این نکته قابل تایید است که اگر در جامعه افراد صاحب کار باشند و در این حوزه امنیت داشته باشند، به‌طور قطع، چشم به موقعیت دیگری نخواهند داشت و برعکس تلاش خواهند کرد موقعیت دیگران را نیز ثابت نگه دارند. چنین رفتاری خود از مولفه‌های انسجام‌ساز است. تصور کنید.

.

در مسابقه دو، شرکت کرده‌اید. در این مسابقه انسجام معنایی ندارد زیرا نمی‌شود هم اول باشید و هم به رقیبان خود کمک کنید که زودتر از شما به خط پایان برسند. چنین وضعی، دقیقا وضعیت جامعه‌ای است که با توسعه رقابت در آن، از انسجام دور می‌شود. اگر قرار باشد انسجام اجتماعی حاصل شود یا استمرار داشته باشد، رقابت‌های رایج که معمولا در آن حق دیگران ضایع می‌شود، باید برطرف شود و باید به عدالتی رسید که نگذارد مردم برای به دست آوردن موقعیتی، دیگری را کنار بزنند.

* وکیل دادگستری



 

معلم شهید شریعتی در یک نگاه

معلم شهید شریعتی در یک نگاه 



زندگی زنده یاد دکتر علی شریعتی در یک نگاه


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

۱۳۱۲- تولد دوم آذر ماه 1312 در روستای کاهک
۱۳۱۹- ورود به دبستان “ابن یمین”
۱۳۲۵- ورود به دبیرستان فردوسی مشهد
۱۳۲۷- عضویت در کانون نشر حقایق اسلامی
۱۳۲۹- ورود به دانشسرای مقدماتی مشهد
۱۳۳۱- اتمام دوره دانشسرا و استخدام در اداره فرهنگ مشهد
بنیانگذاری انجمن اسلامی دانش آموزان
شرکت در تظاهرات خیابانی علیه حکومت موقت قوام و دستگیری کوتاه مدت
۱۳۳۲- عضویت در نهضت مقاومت ملی
۱۳۳۳- اخذ دیپلم ادبی
انتشار کتاب (ترجمه) نمونه‌های عالی اخلاقی در بحمدون اثر کاشف الغطاء
۱۳۳۴- انتشار کتابهای “ابوذر غفاری” و “تاریخ تکامل فلسفه”
ورود به دانشکده ادبیات مشهد
۱۳۳۶- دستگیری به همراه ۱۶ نفر از اعضای نهضت مقاومت در مشهد
۱۳۳۷- فارغ التحصیل از دانشکده ادبیات با احراز مقام اول
۲۴ تیر ماه: ازدواج با همکلاس خود بنام (بى بى فاطمه) شریعت رضوی
۱۳۳۸- اعزام به فرانسه با بورس دولتی بدلیل کسب رتبه اول
تولد اولین فرزندش “احسان”
پیوستن به سازمان آزادیبخش الجزایر
۱۳۳۹- ملحق شدن همسر و فرزند در فرانسه
زندانى شدن در پاریس بخاطر مبارزاتش در راه آزادى الجزایر
۱۳۴۰- همکاری با کنفدراسیون دانشجویان ایرانی، جبهه ملی، نهضت آزادی و نشریه ایران آزاد
۱۳۴۱- مرگ مادر
تولد دومین فرزندش “سوسن” (زرى)
آشنائی با افکار فانون نویسنده انقلابی آنتیلی الاصل و عضو جبهه نجات بخش الجزایر و کتاب دوزخیان روى زمین
آشنائی با ژان پل سارتر
۱۳۴۲- تولد سومین فرزندش “سارا”
اتمام تحصیلات و اخذ مدرک دکترا در رشته تاریخ و گذراندن کلاسهاى جامعه شناسی
۱۳۴۳- بازگشت به ایران و دستگیری در مرز و انتقال به زندان قزل قلعه
پایان انتظار خدمت و از شانزدهم شهریور ماه انتصاب مجدد در اداره فرهنگ
۱۳۴۴- انتقال به تهران بعنوان کارشناس و بررسی کتب درسی
۱۳۴۵- استادیاری رشته تاریخ در دانشگاه مشهد
۱۳۴۷- آغاز سخنرانی‌هاى او در حسینیه ارشاد و دانشگاه‌ها
انتشار کتابهاى “اسلام شناسى مشهد” مجموعه آثار ۳۰ و “از هجرت تا وفات”
۱۳۵۰- تولد چهارمین فرزندش “مونا”
۱۳۵۱- تعطیل حسینیه ارشاد و ممنوعیت از سخنرانى
۱۳۵۲- معرفی خود به ساواک و هجده ماه زندان انفرادی در کمیته شهربانی
۱۳۵۴- خانه نشینی و آغاز زندگی سخت در تهران و مشهد
۱۳۵۶- هجرت به اروپا و شهادت

سرانجام دکتر علی شریعتی در ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ (37 سال پیش در چنین روزی) در سن چهل و چهارسالگی در حالی که سه هفته از سفرش به انگلستان می‌گذشت، در ساوت‌همپتون به شکل مشکوکی درگذشت. دلیل رسمی مرگ وی انسداد شرائین و نرسیدن خون به قلب اعلام شد؛ هرچند مرگ وی به دلیل نداشتن سابقهٔ بیماری قلبی، عدم کالبدشکافی و اعلام نتیجه سریع و خبرداشتن سفارت ایران در لندن از مرگ وی قبل از اعلام رسمی خبر مشکوک بود. شریعتی وصیت کرده بود که وی را در حسینیهٔ ارشاد دفن کنند ولی هم‌اکنون در قبرستانی کنار آرامگاه حضرت زینب کبری در شهر دمشق سوریه نگهداری می‌شود.

زنده یاد، شریعتی را در ادبیات معاصر معلم شهید می‌نامند و از زمان انقلاب تاکنون یادبودهای زیادی یه یاد او برگزار و اجرا کرده‌اند و از آن زمان نقدها و تجلیل‌های زیادی پیرامون آثار، آراء و تاثیراتی که او بر چند دههٔ معاصر ایران گذاشته وجود دارد. شریعتی علاوه بر شهرت زیادش برای سهم داشتن در انقلاب ایران، دلیل دیگر شهرتش کارنامه فعالیت‌های اوست که برای احیای مذهب و سنت در جامعه و بیدادگری نسبت به سلطنت وقت داشته است.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گزیده ای از سخنان دکتر علی شریعتی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

خدا را سپاس که عمر را در خواندن و نوشتن گذراندم

که بهترین شغل را در زندگی،

مبارزه برای آزادی و نجات ملتم می‌دانستم

و اگر این دست نداد،

بهترین شغل یک آدم خوب،

معلمی و نویسندگی است

و من از هجده سالگی کارم این هر دو

و حماسه‌ام اینکه،

کارم گفتن و نوشتن بود

و یک کلمه را در پای خوکان نریختم.

یک جمله را برای مصلحتی حرام نکردم

و قلمم همیشه در میان من و مردم در کار بود

و جز دل‌ام یا دماغ‌ام کسی و چیزی را نمی‌شناخت

و فخرم این که در برابر هر مقتدرتر از خودم متکبرترین

و در برابر ضعیف‌تر از خودم متواضع‌ترین بودم.
گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

لطفا جملات الهام بخش را با تفکر بخوانیم و در زنگی بکار گیریم

لطفا جملات الهام بخش را با تفکر بخوانیم و در زنگی بکار گیریم


جملاتی الهام بخش برای زندگی !