رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول
رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول

اگر جوانان ،ورزشگاه،کنسرت،سینما نروند بفرماید کجا بروند؟

اگر جوانان ،ورزشگاه،کنسرت،سینما نروند بفرماید کجا بروند؟

کنسرت، سینما و ورزشگاه نرویم، کجا برویم؟

مصطفی داننده

عصر ایران - می‌خواهم از نگاه یک جوان به مسئله اخیر لغو کنسرت‌ها و حواشی آن بپردازم. مسئله‌ای که به نظر می‌رسد در حال تبدیل  شدن به یک دغدغه اجتماعی است. وقتی توصیه می‌شود در کشور کنسرت برگزار نشود و یا شرکت کنندگان در کنسرت متهم به بی‌بندوباری می‌شوند سوالی در ذهن جوانان کشور که متعقل به نسل سوم و چهارم هستند ایجاد می‌شود که اگر کنسرت نرویم یا در سینما فیلم دلخواه خود را نبینیم یا در فعالیت‌های اجتماعی شرکت نکنیم، دقیقا کجا برویم و انرژی خود را تخلیه کنیم؟

  برای نسل ما اندازه جهان برای این نسل به اندازه یک موبایل یا تبلت است. به واسطه شبکه‌های جهانی امروز تمام اتفاقات دنیا پیش چشم ماست. متولدین دهه 60، 70 و حتی 80 در جریان تمام اتفاقات فرهنگی و اجتماعی دنیا هستند. بسیاری از اینها درگیری سریال‌های چند فصلی ساخت آمریکا، اروپا و حتی ترکیه هستند. بخشی از آنها در مترو، اتوبوس، ماشین و حتی سرکلاس دانشگاه موسیقی غربی گوش می‌دهند. به روز ترین فیلم‌های سینمای هالییود از طریق اینترنت به راحتی در اختیار جوانان ایرانی است.

به نظر شما می‌شود به این جوانان با چنین دیدگاه‌هایی گفت در کنسرت شرکت نکنید؟ آیا آنها دلایل مسئولان فرهنگی، قضایی، اجتماعی و سیاسی ما را که عمدتا از نسل اول و دوم انقلاب هستند برای تعطیلی یک کنسرت یا اجازه اکران ندادن به یک فیلم را می‌پذیرند؟

آنها ایران را با کشورهای دیگر مقایسه می‌کنند. برای نسل‌های تازه ایران بسیاری از این دلایل پذیرفتنی نیست. برخی از خطبه‌ها، برخی از سخنرانی‌ها به هیچ وجه نمی‌تواند جوان ایرانی را قانع کند که به کنسرت نرود.

جوانان اول انقلاب و یا دهه 70 درگیر رسیدن به آرمان‌های خود بودند. انقلاب، جنگ، اصلاحات و ... باعث شده بود آنها اندیشه‌ای متفاوت از جوانان امروز داشته باشد. جوان امروز به دنبال تفریح و جایی برای سپری کردن وقت خود است. این معنا نه مختص جوانان ایران بلکه دربرگیرنده همه جهان است. تفاوت جهان با ما در این است که آنها اجازه می‌دهند جوان انرژی پنهان خود را در مکان‌های فرهنگی و اجتماعی تخلیه کنند.

در ایران اما جوانان به دلیل نبود چنین امکاناتی مجبور هستند انرژی خود را در فضای مجازی و در حال ناسزاگفتن به این و آن صرف کنند. کاش مسئولان کشوری بگویند جوان به کنسرت نرود کجا برود؟ چه برنامه‌ای برای خالی کردن انرژی جوانان طراحی  کرده‌ایم؟ کاش پاسخ می‌دادند برای جوانان مشهدی چه امکاناتی تدارک دیده‌اند که آنها زمان را خود را در این مکان‌های فرهنگی و اجتماعی سپری کنند.

بگذارید برای درک بهتر جامعه ایران مثالی برایتان بزنم. راننده تاکسی در خط پررفت و آمدی در تهران در حال داد زدن برای سوار شدن مسافران به تاکسی خود بود اما درهای ماشین را قفل کرده بود و مسافران نمی‌توانستند سوار بر آن شوند و به خاطر همین راهی ماشین‌‌های دیگر می‌شدند که حتی تاکسی هم نبودند تا به مقصد خود برسند.

مسائل فرهنگی کشور ما نیز همچون این راننده تاکسی است که فقط داد می‌زند اما مسافران به دلیل قفل بودن درها نمی‌توانند سوار آن شوند. این روزها و یا بهتر بگویم این سال‌ها برخی از مسئولان کشور با مسائل فرهنگی به گونه‌ای رفتار می‌کنند که با بزه‌های اجتماعی برخورد می‌کنند. تاکسی با درهای بسته ؛ حال و روز فرهنگ امروز کشور ما!

رفتار قهرآمیز اما باعث می‌شود که جوانان به راحتی و بدون هیچ زحمتی به سمت درهای خروجی کشور راهنمایی شوند تا ما تنها در مسئله فرهنگی فقط داد بزنیم و نتوانیم جونان کشور را با خود همراه کنیم .مواظب باشیم با سخت‌گیری‌های فرهنگی نسل سوم خود را از دست ندهیم. ضمن این که در دنیای امروز سرگرمی تنها سرگرمی نیست یک صنعت است و عده ای در این صنعت سرگرم اند و اشتغال تنها در کارگاه و کارخانه تبلور نمی یابد.
 

کیمیای ایران رکورد المپیک را شکست ترانه سینما را

کیمیای  ایران رکورد المپیک را شکست ترانه سینما را


از «ترانه» سینما تا «کیمیا»ی ورزش

«هر ضربه ای که تو زدی، پاسخی بود به جمله تحقیرآمیز؛ چون تو دختری». این جمله امروز بارها دست به دست شد. دخترها از این موفقیت بی نهایت خوشحالند.
عصرایران؛ احسان محمدی - این طلایی ترین مدال برنزی بود که در طول تاریخ المپیک گرفته ایم. اغراق نیست. اصلاً یادتان می آید آخرین باری که برای دیدن مسابقه دختر ورزشکاری از این سرزمین تا چهار صبح بیدار ماندید به کدام قرن تعلق دارد؟ 

واکنش ها به مدال برنز «کیمیا علیزاده» هنوز طوفانی است. پرشور. درست مثل مبارزه های این دختر که نامش جاودانه شد. چند واکنش به این پیروزی در فضای مجازی جلب توجه کرد:

1- دکتر «حسن روحانی» در پیامی پرمهر که کمتر نمونه آن را دیده بودیم، نوشت:« دخترم کیمیا، همه مردم بویژه بانوان ایران زمین را شاد کردی؛ شادی همیشگی را برایت آرزومندم». روحانی یک پسر و سه دختر دارد. شاید به واسطه همین از واژه « دخترم» استفاده کرده است.  «کیمیا» این روزها دختر همه خانواده های ایرانی است، حتی رئیس جمهور!

2- «هر ضربه ای که تو زدی، پاسخی بود به جمله تحقیرآمیز؛ چون تو دختری». این جمله امروز بارها دست به دست شد. دخترها از این موفقیت بی نهایت خوشحالند. انگار که او به جای همه آنها و برای اثبات توانایی شان مبارزه کرده است، مدال آورده است. حقیقت دارد که برخی از خانواده ها با سختگیری گاهی  زیاده از حد، مانع از فعالیت های اجتماعی دخترانشان می شوند. موضوعی که حالا شاید با مدال کیمیا بشود به آن با تسامح بیشتری نگاه کرد.
 از «ترانه» سینما تا «کیمیا»ی ورزش
  
3- ورزش بانوان در ایران همیشه زیر سایه غلیظ مردان بوده است. حتی بعضی ها که جز نفرت  چیزی در اندیشه شان نیست، اعزام بانوان را به المپیک را «زینت المجلس» لقب دادند و عنوان کردند که جمهوری اسلامی ایران سعی می کند تصویری روشن و اغراق آمیز از خود به دنیا معرفی کند. اما حالا حتی منکران هم ایمان آوردند که فضا عوض شده است. دختران ایرانی با شجاعت و جسارت و البته حفط وقار و متانت، توانستند خود را به دنیا تحمیل کنند. از سوی دیگر پخش زنده مسابقه یک زن از تلویزیون اتفاق تازه ای است. شاید کمتر از ده سال. از این گشایش ها استقبال کنیم.

4- در حالی که برخی اصولاً ورزش زنان را به رسمیت نمی شناسند و آن را فعالیتی نه چندان شایسته می دانند، تصویری از «سید محمدپولادگر» رئیس فدراسیون تکواندو چشم نواز بود. عکاسی او را شکار کرده بود که در اوج رقابت برای کسب مدال برنز روی سکوها و میان آن ازدحام و هیجان قرآن می خواند و برای دختر سرزمین اش دعا می خواند. همان چیزی که خود کیمیا علیزاده در نخستین واکنش بعد از کسب مدال در اینستاگرامش نوشت. اینکه به واسطه دعاها و انرژی ها مثبت مردم توانی مضاعف پیدا کرده است.

5- کیمیا علیزاده فاتح یک رکورد دیگر شد. جوان ترین مدال آور تاریخ ایران در المپیک. پیش از کیمیا  64 سال پیش «ناصر گیوه چی» 19 ساله در المپیک هلسینگی مدال نقره گرفته بود و حالا کیمیای 18 ساله. مدال برنز کیمیا علیزاده به اندازه گل «خداداد عزیزی» به استرالیا دلچسب بود. اما کیمیا متولد 1377 است. یعنی  یکسال بعد از بازی ایران- استرالیا به دنیا آمده! به نسل جدیدی که چالاک و باهوش از راه رسیده اند، ایمان بیاوریم.

6- در میان انبوه واکنش ها، توئیت «ترانه علیدوستی» به چشم آمد. او که خود در خانواده ای ورزشی و افتخارآفرین به دنیا آمده این روزها به واسطه بازی های درخشان و شخصیت موقرش یکی از محبوب ترین بازیگران سینما است. «ترانه»ی سینمای ایران خطاب به «کیمیا»ی ورزش نوشت:« «تازه دوره‌های بعد معلوم می‌شه برای همتایانت چه کردی؛ بهشون اعتماد به نفس دادی و فهموندی این عرصه صحنه اون‌ها هم هست.» کوتاه و گویا!

7- پیش از کیمیا علیزاده ستاره های دیگری هم داشته ایم که شهاب وار درخشیده اند و بعد در آسمان ورزش گم شده اند. هیچ ایرادی ندارد اگر یک تیم روان شناسی او را از امروز مدیریت کند. مدیریت کند تا در چند المپیک آینده مدال بگیرد. نگاهی به مدال آوران دیگر کشورها بیندازید. آنها در قهرمانی «استمرار» دارند. با تشویق های بی اندازه و کورکننده مانع از آن نشویم که او راهش را ادامه دهد.
  
8- کیمیا علیزاده یک دختر است. یک بانوی ایرانی که با حجاب، با رعایت وقاری که خاص زدن ایرانی است پرچم سه رنگ مان را برافراشته کرد. می شود با آنها مهربان تر باشیم. فضا را برای فعالیت های ورزشی شان هموار تر کنیم. اگر زنان تا امروز به قول فردوسی هنرشان این بود که « نشینند و زایند شیران»، حالا خود شیرند. امید که مدال کیمیا زمینه حضور زنان را در ورزشگاه ها هموارتر کند.

ویژگی های افراد موفق(30 ویژگی از دیدگاه دکتر سریع القلم)

سی ویژگی افراد موفق

ویژگی های افراد موفق(30 ویژگی از دیدگاه دکتر سریع القلم)


۱-خیلی علاقمندند بدانند چند عدد شن در کرۀ زمین وجود دارد؛
۲-هر آنچه را که می خوانند و می‌شنوند، زود باور نمی‌کنند؛
۳-هر کار می‌کنند دراز مدت را در نظر می‌گیرند؛
۴-کار خوب انجام دادن را بر پول درآوردن، اولویت می‌دهند؛
۵-بر یک هدف مهم، تمرکز دارند؛
۶-برای تحقق این هدف، روزی ده ساعت تلاش می‌کنند؛
۷-بسیار با حوصله هستند؛
۸-خیلی احساس دارند ولی نه در واکنش‌ها و تصمیم‌گیری‌ها؛
۹-نیازی به رانت ندارند چون از فکر خود بسیار استفاده می‌کنند؛
۱۰-در مورد خودشان می‌توانند یک کتاب بنویسند؛
۱۱-از زندگی شکایت نمی‌کنند؛
۱۲-جوراب سفید با کت و شلوار نمی‌پوشند؛
۱۳-به همه احترام می‌گذارند ولی برای هر فردی، وقت نمی‌گذارند؛
۱۴-تسلطی وصف‌ناپذیر بر رفتار خود دارند؛
۱۵-ذهن هرمی دارند: مسایل از با اهمیت‌ترین به کم اهمیت‌ترین طبقه‌بندی شده است؛
۱۶-مدت‌ها طول می‌کشد تا واکنش نشان دهند: ممکن است به مسئله‌ای هیچ وقت واکنش نشان ندهند؛
۱۷-برای کسب اعتبار، به پرکاری و راستگویی اتکاء دارند؛
۱۸-تا بتوانند از سیاست و دولت فاصله می‌گیرند تا فکرشان آزاد باشد؛
۱۹-عموماً با توانایی‌های افراد کار دارند؛
۲۰-تعریفی مستحکم از توانایی‌ها و ضعف‌های خود دارند؛
۲۱-برای فائق آمدن تدریجی بر ضعف‌های خود، برنامه دارند؛
۲۲-به مخالفین خود بی اعتنا هستند ولی نوشته‌های منتقدین خود را با دقت و چند بار می‌خوانند؛
۲۳-برای کشف خود، بسیار وقت می‌گذارند؛
۲۴-نیازی به تخریب دیگران ندارند چون کرۀ زمین را نقطه‌ای در کهکشان‌ها می‌دانند؛
۲۵-سنت سی‌لی‌کان‌ولی را رعایت می‌کنند: یک اشتباه را دوبار مرتکب نمی‌شوند؛
۲۶-همه جا و پیش همه افراد، یک شخصیت دارند؛
۲۷-یک لیوان آب میوه را در چند نوبت می‌نوشند؛
۲۸-از جوانی، پس انداز می‌کنند؛
۲۹-پیراهنی را که امروز می‌خواهند بپوشند از سه روز قبل می‌دانند؛
۳۰-شیفتۀ زندگی کردن و فرصت‌های بی‌شمار آن هستند.

Share via email

مادرید و قطارهای زیبایش

خاص ترین ایستگاه قطار دنیا در مادرید اسپانیا

اینجا چگونه جایی است؟ یک جنگل کوچک است یا یک باغ گیاه شناسی؟ این پرسش بسیاری از گردشگرانی است که برای اولین بار به بازدید از ایستگاه اصلی راه آهن مادرید می روند. اینجا تنها یک ایستگاه ساده زیر یک سقف شیشه ای بزرگ است که این امکان را فراهم کرده تا گیاهان متنوع و رنگارنگ و درختان پالم در آن به سهولت رشد و نمو کنند. محیطی این چنینی که شبیه به یک بهشت استوایی است، برای بسیاری از گردشگران، فضایی ایده آل برای نوشیدن چند فنجان قهوه و انتظار برای سوار شدن به قطار مربوط به خود است.

ایستگاه قطار آتوکا (Atocha) یکی از بزرگترین ایستگاه های قطار در مادرید اسپانیا و یکی از خاص ترین آنها در دنیا است. چیزی که این ایستگاه را خاص کرده است فضای 4000 متری است که به باغ گیاه شناسی اختصاص داده شده است. بیش از 7000 گیاه از 260 گونه مختلف در این باغچه نگهداری میشود. علاوه بر گیاه، 22 گونه و نژاد مختلف ماهی و لاکپشت هم در این باغچه و حوضچه های آن زندگی میکنند.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

تصاویرانتخاب شده بسیارزیبا (حتما نگاه کنید)

تصاویرانتخاب شده  بسیارزیبا (حتما نگاه کنید)



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


نصب ماکت گودزیلا کنار ساختمانی در توکیو ژاپن
(AP)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


تفریح مردم فلسطین در ساحل غزه
(Reuters)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


تعمیر و بازسازی یکی از خطوط قدیمی مترو در پاریس
(GETTY)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


شنای پنگوئن داخل آکواریوم قطبی در “هاربین”
(ZUMA)

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


تمرین کونگ فو در چین
(Getty)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


ساخت بزرگراه و خط راه آهن بدون تخریب جنگل ها در چین
(Barcroft)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


مسابقه اسب سواری کودکان در انگلیس
(AP)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


حرکت تانک در بازی های بین المللی نظامی ۲۰۱۶ در روسیه
(Reuters)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


مجسمه عیسی مسیح (ع) هنگام طلوع آفتاب در شهر میزبان المپیک
(AP)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


آتش بازی به شیوه سنتی در ژاپن
(Barcroft)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


آتش سوزی بی سابقه در یونان
(EPA)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


نمایی از شهربازی در رومانی
(National Geographic)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


یک زن فرانسوی به گناهان خود اعتراف میکند.
(GETTY)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


خشک کردن دانه های ذرت در چین
(ZUMA)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


یک زوج صد ساله چینی هشتادمین سالگرد ازدواج خود را جشن گرفتند.
(IC)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


بازی کودکان هندی در کلکته
(EPA)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


پرواز هواپیما با انرژی خورشیدی در امارات
(EPA)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


مهار آتش سوزی در اسپانیا
(AFP)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


جشنواره بالن در ترکیه
(Telegraph)

گروه اینترنتـی پرشین استار | www.Persian-Star.org


نقاشی دیواری نماد کشورهای ۵ قاره در برزیل
(Reuters)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


آب و هوای طوفانی در فلوریدا آمریکا
(telegraph)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


اولین آکواریوم با حیوانات قطبی در چین
(chinadaily)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


پرواز با “وینگ سوئیت” در آسمان شهر میزبان المپیک ۲۰۱۶
(Xinhua)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


مسابقه سوارکاری در جشنواره سامورایی ژاپن
(EPA)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


پاندا در گرمای تابستان در چین
(Shutterstock)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


مبارزه شوالیه ها همزمان با یک رویداد تاریخی در دانمارک
(Reuters)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


باران های موسمی در هند
(Reuters)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


انعکاس تصویر بازی پرحاشیه “پوکمون” روی عینک دختری در هنگ کنک چین
(AP)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



آتش سوزی غیر قابل کنترل در ایالت کالیفرنیا آمریکا
(AP)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


مراسم یادبود 80 قربانی انفجار کابل
(Reuters)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


نورپردازی همزمان با فستیوال موسیقی در بلژیک
(telegraph)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org



اثر هنری با عنوان “ذهن جهانی” در جشنواره بین المللی چشم انداز اجسام در روسیه
(TASS)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


یک سوارکار در مناطق باستانی پترا در اردن
(Reuters)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


ترافیک سنگین جاده “بندر دوور” در تعطیلات آخر هفته انگلیس
(GETTY)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


فروش ساق دست با طرح پرچم ملی پاکستان در بازار کراچی
(Reuters)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


عکس هوایی از محل نگهداری واگن های قدیمی در تگزاس آمریکا (National Geographic)

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org