رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول
رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول

ماشین های آینده با کنترل قلب و مغز راننده(فناوری جگوار در حال تهیه و تولید آن در سالهای آینده است)

ماشین های آینده با کنترل قلب و مغز راننده(فناوری جگوار در حال تهیه و تولید آن در سالهای آینده است)


کنترل قلب و مغز در ماشین های آینده

ولفگانگ ایپل، مدیر تحقیقات و فناوری جگوار در این باره گفت: ما معتقدیم بعضی از فناوریهایی که در حال حاضر در عرصه هوافضا و پزشکی مورد استفاده قرار دارند، می‌توانند به بهبود ایمنی جاده و بالا بردن تجربه راننده کمک کنند.
 خودرویی که امواج مغزی راننده را رصد کرده و با کنترل وضعیت سلامتش، اعمال او را پیش بینی می‌کند بسیار آینده‌گرا به نظر می‌رسد اما همه اینها عناصر مختلف پروژه‌هایی هستند که جگوار سرگرم کار برروی آنهاست تا خودروهایش هوشمندتر و ایمن‌تر شوند.
 
به گزارش ایسنا، این شرکت پس از اینکه هفته گذشته اعلام کرد سرگرم طراحی حسگرهایی است که می‌توانند چاله‌ها را تشخیص دهند، در خبر جدیدی اعلام کرد سرگرم کار روی فناوریهای متعددی است که با کنترل وضعیت راننده می‌توانند از تصادفات جلوگیری کنند و به اتفاق حس ششم نامیده می‌شوند.
 
ولفگانگ ایپل، مدیر تحقیقات و فناوری جگوار در این باره گفت: ما معتقدیم بعضی از فناوریهایی که در حال حاضر در عرصه هوافضا و پزشکی مورد استفاده قرار دارند، می‌توانند به بهبود ایمنی جاده و بالا بردن تجربه راننده کمک کنند.
 
فناوری مونیتور مغز شگفت انگیزترین پروژه در میان پروژه‌های در دست طراحی جگوار است. جگوار می‌خواهد خودروهایشان بتوانند تشخیص دهند راننده به جاده توجه دارد یا خیر تا با هشدار به راننده مانع پرتی حواس او شود.
 
گفته می‌شود این کار با مونیتور امواج مغزی که نشان می‌دهند فرد خسته یا دچار حواس پرتی است امکان پذیر است اما جدا از مسئله اطمینان پذیری، مشکل این است که مونیتورهای کنونی امواج مغزی نیازمند به استفاده از هدست هستند اما جگوار می‌خواهد از طریق حسگرهایی که در فرمان خودرو گنجانده می‌شوند، امواج مغزی را مونیتور کند. این خودروساز ظاهرا درصدد استفاده از فناوری ناسا برای کنترل تمرکز خلبانان است.
 
اگر این فناوری موثر واقع شود، جگوار تلاش خواهد کرد با مرتعش کردن فرمان یا پدالها توجه راننده را به رانندگی برگرداند و اگر این هم جواب نداد به صداهای هشدار دهنده متوسل شود. این تحول در حال حاضر مطمئنا کمک خوبی به شمار می‌رود اما از نظر جگوار در آینده که خودروهای خودران عرضه می‌شوند بسیار حائز اهمیت خواهد بود. خودرو ممکن است در یک وهله کنترل را به راننده بسپارد و در این صورت اطمینان از اینکه راننده آماده است بسیار حیاتی خواهد بود.
 
جگوار همچنین درصدد کنترل سلامت راننده از طریق مونیتور ضربان قلب و تنفس اوست. گفته می‌شود این خودروساز سرگرم تست یک حسگر پزشکی است که می‌تواند در صندلی تعبیه شود و ضربان قلب و تنفس راننده را از طریق ارتعاش کنترل کند. جگوار امیدوار است که این حسگرها بتواند تغییرات ناگهانی در وضعیت راننده را تشخیص دهند و اطلاعات کافی فراهم کنند که نشان می‌دهد چه موقع راننده در وضعیت مناسب برای رانندگی نیست.
 
یک بخش جالب درباره این پروژه این است که جگوار حتی تصور کرده که خودرو بتواند استرس اندک راننده را تشخیص دهد و با پخش آهنگ ملایم او را آرام کند.
 
این دو پروژه تحقیقاتی بخشی از تلاش جگوار برای ایمن کردن رانندگی اتوماتیک هستند اما این شرکت پروژه‌های دیگری دارد که برای خودروهای کنونی مناسب هستند. یکی از این پروژه‌ها پدال سرعت لمسی است که می‌تواند بمنظور هشدار به راننده درباره سرعت غیرمجاز مرتعش شود و دیگری یک سیستم اطلاعاتی سرگرمی است که می‌تواند تشخیص دهد راننده قصد دارد چه دکمه ای را لمس کند و برای این منظور، ظاهرا با استفاده از دوربینها حرکت دست راننده را دنبال می‌کند.
 
بر اساس گزارش پایگاه فناوری ورج، مصرف کنندگان ممکن است برای برخورداری از این فناوریها سالهای زیادی منتظر بمانند اما انتشار اطلاعات مربوط به فناوریهای پیشرفته ای که جگوار تلاش می‌کند عرضه کند جالب توجه است و نوید خودروهای پیشرفته‌تر در آینده را می‌دهد.

sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی

سخنی زیبا از پروفسور اسماعیل ملک زاده

سخنی زیبا از پروفسور اسماعیل ملک زاده


وچه زیبا گفت پروفسور اسماعیل ملک زاده




پولداری؛
منش است و ربطی به میزان دارایی ندارد...

گدایی؛
صفت است ربطی به بی پولی ندارد...

دانایی؛
فهم و شعور است و ربطی به مدرک تحصیلی ندارد...

نادانی؛
یاوه گویی است و ربطی به زیاده گویی ندارد...

دشمن؛
نمایشی از کمبودها و ضعف های خویش است و ربطی به بدسرشتی و بدخواهی طرف مقابل ندارد...

یار؛
همدلی است و ربطی به همراهی و پر کردن کمبود ندارد...

وقتی گرسنه ای،یه لقمه نون خوشبختیه ..وقتی تشنه ای،یه قطره آب خوشبختیه ..وقتی خوابت میاد،یه چرت کوچیک خوشبختیه ...

خوشبختی یه مشتی از لحظاته ... یه مشت از نقطه های ریز،که وقتی کنار هم قرار می گیرن،یه خط رو میسازن به اسم زندگی ...

قدر خوشبختی هامون رو بدونیم...

گر به دولت برسی / مست نگردی مردی



گر به ذلت برسی/ پست نگردی مردی
اهل عالم همه بازیچه ی دست هوسند / گر تو بازیچه این دست نگردی، مردی

تصویری از بهترین باغهای جهان(دینی)

تصویری از بهترین باغهای جهان(دینی)


زیباترین باغ‌های جهان (+گزارش تصویری)

باغ "هلیگان" به واسطه تندیس‌های غول پیکری که در آن وجود دارند، یکی از مرموزترین اماکن انگلیس محسوب می شود.
 

(118سفر)- باغبانی سرگرمی خوبی محسوب شده و لذت ویژه‌ای را برای علاقمندان به گل و گیاه در پی دارد. این در شرایطی است که بسیاری از کشورهای جهان باغ‌هایی را با هدف جذب گردشگر و بازدید از آنها ایجاد کرده و می کنند. در ادامه این مطلب 10 نمونه از زیباترین باغ‌های جهان که بازدید سالانه از آنها قابل توجه است را معرفی می کنیم.

باغ کوکنهوف اسپرینگ

باغ "کوکنهوف اسپرینگ" در کشور هلند قرار دارد و به عنوان یکی از بهترین باغ‌های بهاری جهان شناخته می شود. این باغ به واسطه گل‌های لاله زیبا و رنگارنگ خود مشهور است. باغ کوکنهوف اسپرینگ از ماه مارس تا می برای بازدید عموم باز بوده و دارای مسیر پیاده‌ روی 15 کیلومتری به همراه حدود 7 میلیون گیاه است.

باغ گریت دیکستر

باغ "گریت دیکستر" در ساسکس شرقی انگلیس قرار دارد. "کریستوفر لوید" حدود 50 سال است که مالکیت این باغ را در اختیار دارد. مسیرهای آن به صورت هندسی ساخته شده و دارای باغ سنگی و گونه‌های مختلف گیاهی در رنگ‌های متنوع مانند کلمباین‌های صورتی است.

باغ بوچارت

باغ "بوچارت" در بریتیش کلمبیا کانادا قرار دارد و سالیان متمادی به عنوان یکی از جاذبه‌های اصلی این منطقه شناخته شده است. بیش از 700 گونه گیاه گلدار، تندیس‌هایی غیر معمول و فواره‌هایی زیبا در این باغ وجود داشته و منزلگاه هزاران پروانه رنگارنگ محسوب می شود. باغ بوچارت در تمامی طول سال باز بوده، اما بهترین زمان بازدید از آن بین ماه‌های ژوئن تا سپتامبر است.

باغ بودنانت

باغ "بودنانت" به عنوان یکی از زیباترین باغ‌های انگلیس شناخته می شود. این باغ از دو بخش تشکیل شده که یکی از آنها با دخالت انسان شکل گرفته و بخش دیگر حالتی وحشی دارد. تلاش‌های بسیاری برای رشد گیاهان مختلف از سراسر جهان در این باغ صورت گرفته و در بازه زمانی فوریه تا نوامبر برای بازدید عموم باز است.

باغ باگاتل

باغ "باگاتل" در شمال فرانسه قرار دارد. عمر این باغ شگفت انگیز به قرن هجدهم باز گشته و بهار تا پاییز بهترین زمان برای بازدید از آن است. باغ باگاتل به واسطه گل‌های رز بسیار زیبا و خیره کننده خود مشهور است. از سال 1907 تاکنون، هر ساله مسابقات بین المللی گل رز در این باغ برگزار می شود.

باغ گیاه شناسی ملی کریستن بوش

در باغ گیاه شناسی ملی "کریستن بوش" طیف گسترده‌ای از گونه‌های زیبای گیاهی وجود دارند که شهرتی جهانی به آن بخشیده‌اند. باغ کریستن بوش به عنوان یکی از جذاب‌ترین و بهترین باغ‌های گیاه شناسی در جهان شناخته می شود. این باغ در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی قرار دارد و افزون بر گیاهان، تندیس‌های سنگی جالب توجه‌ای در آن قرار دارند.

باغ‌های گمشده هلیگان

باغ "هلیگان" به واسطه تندیس‌های غول پیکری که در آن وجود دارند، یکی از مرموزترین اماکن انگلیس محسوب می شود.

باغ وان هوآ

باغ "وان هوآ" در چین قرار دارد و جاذبه اصلی آن نمایشگاه گل "یانگ ژو" است که هر ساله از ماه آوریل تا می برگزار می شود.

باغ گیاه شناسی سانتا باربارا

باغ گیاه شناسی "سانتا باربارا" در کالیفرنیا قرار دارد و بهترین زمان بازدید از آن بین ماه‌های مارس تا آوریل است. در این بازه زمانی گل‌های رنگارنگ بومی کالیفرنیا شکوفا می شوند. این باغ ناحیه‌ای به وسعت 32 هکتار را پوشش می دهد.

باغ کیوتو

همان گونه که مشخص است باغ "کیوتو" در ژاپن قرار دارد و بهترین زمان برای بازدید از آن در فصل پاییز است. تغییر رنگ گیاهان و درختان به قرمز، نارنجی و زرد مناظر فوق العاده زیبا و باشکوهی را ایجاد می کند. بیشترین بازدید از این باغ در ماه نوامبر صورت می گیرد.

 

 


شریعتی معمار فکری انقلاب

شریعتی معمار فکری انقلاب

کدام شریعتی؟
محمد کیانوش‌راد- استاد دانشگاه و نماینده مجلس ششم

١- همواره می‌توان به هر شخصیتی بر اساس منش و روش شخصی او نگریست و در پایان مدال «خدمت» یا «خیانت» به او داد یا باید در ساحت اندیشه‌ای وی تامل کرد و به اظهارنظر پرداخت. 

این قاعده در مورد دکتر علی شریعتی هم صدق می‌کند. افزون بر این، در حوزه اندیشه نیز همیشه آن‌گونه که متداول است باید سیر تطور سنی و اندیشه‌ای فرد را در نظر داشت. می‌توان به «شریعتی‌های مختلف» توجه کرد یا به یک قرائت واحد در طول عمر یک اندیشه‌ورز یا فعال سیاسی را توجه کرد. همچنین توجه به وجوه مختلف فکری او و پرهیز از تک‌بعدی‌دیدن شخصیت، امری ضروری است. پررنگ‌کردن یک ساحت فکری و نادیده‌گرفتن ساحت‌های دیگر می‌تواند قضاوت ما را به بیراهه بکشاند. شریعتی را باید در زمره احیاگران و نواندیشان دینی دانست. 

همه احیاگران در زمانه خود بر یادآوری ابعاد فراموش‌شده یک مکتب یا ایدئولوژی تکیه می‌کنند. شریعتی در «پدر، مادر ما متهمیم» بر بعد مبارزه‌جویانه اسلام تأکید می‌ورزید یا از کثرت سنت‌های دینی که مانع از درک عمیق از دین شده بود، به انتقاد می‌پرداخت. او در قامت یک نواندیش دینی در مقابل سؤال‌های جدید، به‌روزسازی دین و ارائه تصویری نو از آن را برای پاسخ‌گویی لازم می‌دانست.

٢- شریعتی مبارزی فرهنگی- سیاسی بود، بدین‌معنا که به عنصر آگاهی در تحولات اجتماعی، بهای بسیار می‌داد. او با توجه به تحولات تاریخ معاصر ایران از جمله مشروطه و ملی‌شدن نفت، حرکت‌های مردمی بدون پشتوانه آگاهی را حرکت‌هایی می‌دانست که در صورت پیروزی می‌توانند به‌سادگی و به سرعت در خلاف مسیر خواسته‌های اولیه خود حرکت کند.

 به همین جهت شریعتی با وجود آنکه در برخی از گفتارها همچون «حسن و محبوبه» از حرکت مسلحانه برخی از مبارزان به صورت ضمنی حمایت می‌کرد اما هیچ‌گاه اعتقادی به حرکت مسلحانه و نظامی در مبارزه نداشت، به همین دلیل، هم در میان مبارزانی که معتقد به «تئوری فنا» در مبارزه سیاسی بودند و هم در بین چهره‌هایی که سعی در گسترش مبارزه مسلحانه داشتند به یک اندازه مخالف داشت. او مشی سیاسی مبتنی بر آگاهی‌بخشی به عنوان حلقه واسط میان روشنفکران و مردم را دنبال می‌کرد که امروز درستی نگاه شریعتی در این بخش به اثبات رسیده است. استقلال‌خواهی، آزادی، عرفان و برابری، دینداری و دموکراسی البته با ملاحظه دموکراسی در چارچوب نظام مکتبی مدنظر او، از دیگر وجوه مورد علاقه این متفکر مبارز است.

٣- نگاه انتقادی امروز به شریعتی گاه ناشی از درک‌نکردن شرایط زیست این روشنفکر دینی است. امروز کسانی که در دوران مبارزه در «برج عاج» نشسته بودند و از دور هم دستی بر آتش نداشتند، در زمره منتقدان وی قرار گرفته‌اند و شریعتی را متهم می‌کنند که افکار چپ را به نام اسلام به خورد جوانان می‌داد. 

درحالی‌که افرادی که کمترین آشنایی با روح اندیشه و افکار او دارند، زیبایی این روح و اسلام‌خواهی را نمی‌توانند از نظر دور بدارند.

 در میان چهره‌های سیاسی پیش از انقلاب یا روشنفکرانی که علاوه بر شناخت در میان همگنان خود، در بین توده‌های مردم نیز از محبوبیت گسترده برخوردار شدند، می‌توان به دکتر مصدق و دکتر شریعتی اشاره کرد. به همین دلیل شریعتی را «معلم انقلاب» نامیدند؛ چون در خیزش اجتماعی مردم ایران نقش اساسی ایفا کرد و توانست معادله را پیش از انقلاب به سود جریان مذهب‌خواه تحصیل‌کرده تغییر دهد و محیط دانشگاه‌ها را دگرگون کند. 

پیش از این بزرگانی چون مرحوم مهندس بازرگان در این مسیر کوشیده بودند اما موج شریعتی در دانشگاه از جنس دیگری بود که به باور نگارنده، دیگران را به دنبال خود کشاند. تأملی شتاب‌زده در میان موضوعاتی که طرح آن توسط دکتر علی شریعتی در جامعه ایران صورت گرفت، پیشتازی این چهره آگاهی‌بخش را نشان می‌دهد. امروز اگر این سؤال مطرح شود که چه نیازی به شریعتی و روش سیاسی و فکری او وجود دارد، می‌توان گفت که به روح و روش شریعتی همچنان محتاجیم. به فهم نو از دین و به احیاگری در این حوزه همچنان نیازمندیم. حرف اساسی شریعتی بدون آنکه بخواهیم به صورت تک‌تک آنها را موردارزیابی قرار دهیم، تأکید بر قابلیت دین در دنیای جدید برای حل مشکلات انسان است. 

امروز جامعه ما همچون گذشته در پی آزادی، آگاهی، عرفان، برابری و برادری است و این مسائل اصلی نسل امروز ماست. تلاش شگرف، بلندپروازانه و جسارت‌آمیز دکتر علی شریعتی برای یافتن پاسخ‌های مناسب به دغدغه‌های دنیای جدید، پیش‌روی ماست و ما همچنان به این موتور محرک پرتوان نیازمندیم.


پربازدید ترین موزه های جهان(دیدنی )

پربازدید ترین موزه های جهان(دیدنی )


10 موزه پربازدید جهان (+عکس)

موزه لوور (پاریس)، بیشترین بازدیدکننده جهان را به خود اختصاص داده است. موزه لوور پاریس 9.3 میلیون نفر را در سال 2014 جذب کرد. این موزه در سال 1793 میلادی تاسیس شد و هم اکنون بیش از 35 هزار اثر را در خود نگهداری می کند.
فهرستی از 10 موزه پربازدید جهان منتشر شده است. بیشترین تعداد موزه های پربازدید جهان در آمریکا و بریتانیا هستند.
 
به گزارش عصرایران به نقل از روزنامه النهار چاپ بیروت، به تازگی فهرست 10 موزه پربازدید جهان در سال 2014 منتشر شده است. این موزه ها در کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، کره جنوبی وجود دارند. 

فهرست 10 موزه پربازدید جهان به این شرح است:

1- موزه لوور (پاریس)، بیشترین بازدیدکننده جهان را به خود اختصاص داده است. موزه لوور پاریس 9.3 میلیون نفر را در سال 2014 جذب کرد. این موزه در سال 1793 میلادی تاسیس شد و هم اکنون بیش از 35 هزار اثر را در خود نگهداری می کند.

10 موزه پربازدید جهان (+عکس)
 


2- موزه ملی چین (پکن) - 7.6 میلیون بازدید کننده  
 
10 موزه پربازدید جهان (+عکس)




3- موزه ملی تاریخ طبیعی (واشنگتن) -  7.3 میلیون بازدید کننده  
این موزه در سال 2013 رتبه دوم را داشت اما در سال 2014 به رتبه سوم نزول کرد. 

10 موزه پربازدید جهان (+عکس)

 


4- موزه ملی هواپیمایی و فضا (واشنگتن) - 6.7 میلیون نفر 
 
10 موزه پربازدید جهان (+عکس)




5- موزه بریتانیا (لندن) - 6.7 میلیون نفر  


10 موزه پربازدید جهان (+عکس)




6- نمایشگاه ملی (لندن):  6.4 میلیون نفر 

 
10 موزه پربازدید جهان (+عکس)




7- موزه هنر متروپولیتن (نیویورک) : 6.3 میلیون بازدید کننده 

 
10 موزه پربازدید جهان (+عکس)





8- موزه های واتیکان: 6.2 میلیون بازدید کننده 

10 موزه پربازدید جهان (+عکس)
 



9- نمایشگاه Tate Modern (لندن): 5.8 میلیون بازدید کننده 
این موزه در سال 2013 میلادی رتبه 12 را داشت اما توانست یک سال بعد به رتبه 9 ارتقا یافت.

 
10 موزه پربازدید جهان (+عکس)




10- موزه ملی قصر (شهر تایپه پایتخت تایوان) 5.4 میلیون نفر بازدید کننده 

10 موزه پربازدید جهان (+عکس)