رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول
رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول

شکسته شدن سکوت استاد اقتصاد ایران حمید رضا برادران شرکاءپس از ۶ سال

شکسته شدن  سکوت استاد اقتصاد  ایران حمید رضا برادران شرکاءپس از ۶ سال  


گفت‌وگو با استاد برجسته اقتصاد پس از 6 سال سکوت/ترس دولت از تورم بی‌مورد است

اقتصاد > اقتصاد کلان - هفته نامه تجارت فردا به نقل از حمید رضا برادران شرکا،رئیس پیشین سازمان مدیریت و برنامه نوشت: به دلیل اینکه مهمترین بحران کشور بیکاری است، باید پارادایم برنامه ششم و خط قرمز سیاستگذاران موضوع اشتغال شود.

خلاصه‌ای از این گفت‌وگو را می‌خوانید:

*خیلی اصرار بر این دارم که ما نباید دیگر در دولت مسوولیت اجرایی بگیریم. از نظر شخصی این را می‌گویم. حالا یک عده هم ممکن است این را قبول نداشته باشند.منظورم این است که ما الان به یک سن و سالی رسیده‌ایم که دیگر باید جاها را برای جوان‌ترها باز بگذاریم.

*با توجه به اینکه تصمیمات ما در اقتصاد، آثار متعددی به لحاظ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و بین‌المللی دارد، به نظر می‌رسد که ما نیازمند یک نهاد مثلا شورا برای تصمیمات خود هستیم. در زمینه مسائل اقتصادی، به نظر من، باید به شورای عالی اقتصاد بهای بیشتری بدهیم.

*ما نباید جسارت مدیران را از بین ببریم. برای اینکه اساساً یکی از ویژگی‌های یک مدیر موفق این است که ریسک‌‌پذیرباشد. البته ریسک منطقی و محاسبه شده.

*توسعه، یک امر تصادفی نیست. برای اینکه به یک کشور توسعه یافته تبدیل شویم، ما نیازمند تلاش و عزم جدی ملی هستیم. مجموعه نظام، مردم و همه اینها باید مشارکت داشته باشند تا کشور توسعه پیدا کند.
*من هم معتقد هستم در حال حاضر، مهمترین بحران کشور ما بیکاری است. من معتقدم در برنامه ششم توسعه، ما اساساً پارادایم برنامه ششم را باید اشتغال بگذاریم. 

*سرمایه‌گذار، موسسه خیریه نیست. وقتی سرمایه‌گذاری حاضر است بیاید و در کشور شما سرمایه‌گذاری کند، مفهومش این است که تمام مطالعات لازم را انجام داده است. توجیه لازم را هم پیدا کرده است و آن وقت می‌آید و فعالیت می‌کند.
جملات کلیدی این گفت‌وگو:

*خط قرمز دولت اشتغال ‌شود

*توسعه، یک امر تصادفی نیست

*ترس دولت از تورم بی‌مورد است

*سرمایه‌گذار موسسه خیریه نیست

*مهمترین بحران کشور بیکاری است

*نباید جسارت مدیران را از بین ببریم

*پارادایم برنامه ششم باید اشتغال شود

*سازمان مدیریت سابق در دنیا بی‌نظیر بود

*بسیاری از کارشناسان سازمان مدیریت دیگر نیستند

*اشکالی ندارد در اقتصاد آرمان‌گرایانه هدفگذاری کنیم

*به دنبال «کاهش تورم بدون زحمت و دردسر» باشیم

*نبود اعتماد به دولت، به یک دولت خاص مربوط نمی‌شود

*هنوز آن اعتماد لازم که ما نیاز داریم به وجود نیامده است

*اهمیت کاهش نرخ بیکاری از کاهش نرخ تورم بیشتر است

*مردم باید مطمئن شوند تصمیمات دولت در جهت رفاه آنان است

*سیاست انبساطی دولت اگر منجر به افزایش تولید شود، تورم نخواهد داشت

*شورای عالی اقتصاد، فرماندهی تصمیمات اقتصادی را در اختیار داشته باشد
*با جلب اعتماد مردم، باید مشارکت مردم را برای عبور از بحران جلب کنیم

*کارگزاران اقتصادی قبل از عملی‌کردن تصمیمات دولتی نظر خودش را بیان کنند

*در دنیا مسوولان مسائل خود را با مردم در میان می‌گذارند تا اعتماد مردم را جلب کنند


سالگرد بازرگان و متنی که دکتر عارف نوشته است(روحش شاد)

سالگرد بازرگان و متنی  که دکتر عارف نوشته است(روحش شاد)

متنی که عارف برای سالگرد بازرگان نوشت

محمدرضا عارف به مناسبت سالگرد درگذشت مهندس مهدی بازرگان با انتشار تصویری از وی در صفحه اینستاگرام خود، متنی را منتشر کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از «امیدنامه»، عارف نوشت: وقتی به دانشکده فنی دانشگاه تهران آمادم، متدین‌تر شدم. از یک بچه مذهبی سنتی به مذهبی تبدیل شدم که فکر و تحلیل می‌کرد و حقیقتاً فکر می‌کنم تحت تأثیر مرحوم مهندس بازرگان و فضایی که او در دانشکده فنی ایجاد کرده بود، این‌طور شدم. آقای مهندس بازرگان چهره‌ای اخلاقی و الگویی برای بنده به عنوان یکی از بچه‌های دانشکده فنی دانشگاه تهران می‌باشند.

 دانشجویان رشته‌های مهندسی همراه با دیگر دانشجویان سهم بسزایی در رشد و تقویت جنبش دانشجویی داشتند که در این میان نقش ماندگار مرحوم بازرگان در دانشکده فنی دانشگاه تهران و تلاش ایشان در پویایی جنبش دانشجویی فراموش ناشدنی است.

30 دی ماه، سالروز درگذشت مهندس مهدی بازرگان است. روحش شاد.

اگر تاریخ به عقب برگردد ،حتی سمت احمدی نژاد هم نمی روم(علیرضا افتخاری)اقای افتخاری چرا این قدر دیر

اگر تاریخ به عقب برگردد ،حتی سمت احمدی نژاد هم نمی روم(علیرضا افتخاری)اقای افتخاری چرا این قدر دیر


علیرضاافتخاری:اگرتاریخ به عقب برگردد،حتی سمت احمدی‌نژادهم نمی‌روم/باصدای بلندمی گویم او قدرنشناس است

فرهنگ > موسیقی - پارسینه نوشت:علی‌رضا افتخاری، خواننده‌ی موسیقی سنتی ایران می‌گوید رقصیدن و پایکوبی‌اش در کنسرت پنج‌شنبه‌شب (۲۴ دی-۱۴ ژانویه) او در شهرستان بناب برای شاد کردن کودکان سرطانی بوده و می‌خواسته لبخند این کودکان را ببیند.
 افتخاری درباره‌ی اتفاقات رخ‌داده در این کنسرت به وب‌سایت "موسیقی ما" گفته: «من واقعاً چند سالی است که هم در تهران و هم شهرستان کمتر حاضر به اجرای برنامه می‌شوم و خیلی سخت می‌گیرم و عمدتاً هم کنسرت نمی‌گذارم؛ ولی برای کنسرت بناب با تمام قلبم رفتم. در این برنامه قرار بود مدیر برنامه‌های من چند کودک سرطانی را به سالن بیاورد و من قول اخلاقی داده بودم که برای شادی دل آن‌ها این برنامه را اجرا کنم. اعضای گروه با قطار رفتند و به من هم گفتند با قطار بروم. اما من گفتم در دل شب می‌خواهم تنهای تنهای با خدای خودم خلوت کنم و تا بُناب رانندگی کردم و اشک می‌ریختم. من به خاطر این بچه‌های سرطانی معصوم به این برنامه رفتم و اگر کمی انصاف داشته باشیم، حتماً متوجه این موضوع می‌شویم که رفتن من به این برنامه، به خاطر کنسرت و بلیت‌فروشی نبود. من واقعاً نیازی به بُعد مالی این کنسرت نداشتم.»

او ادامه می‌دهد: «همه وجودم را برای شادی آن‌ها روی صحنه گذاشتم و تا زمانی که لبخند آن‌ها را ندیدم، از صحنه پایین نیامدم. تِم موسیقی در اواسط برنامه، تِم کُردی بود و برای آن بچه‌های سرطانی پایکوبی کردم و به‌‌ همان خدا قسم که به خودم قول داده بودم که تا لبخند آن‌ها را نبینم، حرکاتم را ادامه خواهم داد و همین موضوع هم اتفاق افتاد. آقایان دلواپس! گناه من چیست؟ لبخند آن کودکان برای من دنیایی بود و کمال احترام را هم مردم آن منطقه به من گذاشتند.»

وی گفت: «چند سال پیش بود که در برنامه‌ای به مناسبت بزرگداشت شهدای خبرنگار حاضر شدم و روحم هم خبر نداشت که آقای "ایکس" هم در این برنامه حضور دارد! اگر تاریخ به عقب برگردد، من غلط بکنم بخواهم ایشان را در آغوش بگیرم. من امروز با بانگ بلند این حرف را می‌زنم و هیچ واهمه‌ای هم ندارم که اگر زمان به عقب برگردد، حتی سمت آقای احمدی‌نژاد هم نمی‌روم.»

افتخاری احمدی‌نژاد را به "قدرنشناسی" متهم کرده است: «آن هجمه‌ها در همه این سال‌ها برای من تبعات زیادی داشت. آقای احمدی‌نژاد در این مدت حتی یک‌بار پیگیر احوال من نشدند. با صدای بلند به ایشان می‌گویم در مورد من بسیار انسان قدرنشناسی بودند. با صدای بلند این جملات را بر زبان می‌آورم و امیدوارم به گوش‌شان برسد. شما را به جان مادرتان قسم می‌دهم که به من کمک کنید تا این حرف‌ها به گوش همه برسد. امروز به آگاهی و درک سیاسی درستی از این بازی‌ها رسیده‌ام و امیدوارم این موضوع به خوبی در رسانه‌ها انعکاس پیدا کند.»

خصوصی سازی واقعی از دیدگاه دکتر محمود سریع القلم(لطفا بخوانید)

خصوصی سازی  واقعی  از دیدگاه  دکتر محمود سریع القلم(لطفا  بخوانید)


توصیه های سریع القلم به بخش خصوصی

یک کارشناس مسائل اقتصادی و سیاسی عنوان کرد که بخش خصوصی نیاز به تشکل منسجم تری دارد و برای رسیدن به موفقیت باید به یک سند مشترک ملی برسد.
 در سومین نشست از سری نشست های راهبردی اقتصاد ایران که امروز - 20 دی ماه – برگزار شد محمود سریع القلم – استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی،سیاسی در سخنانی درباره مهمترین ضرورت های بخش خصوصی ایران عنوان کرد: بخش خصوصی در ایران باید تشکل بسیار منسجم تری داشته باشد. اگر تاریخ اروپا را بخوانید متوجه می شوید آن چیزی که اروپا را به اروپای امروزی تبدیل کرده است بخش خصوصی آن بوده است.

وی افزود: اگر بخش خصوصی تشکل پیدا کرد باید به یک سند مشترک ملی برسد. بخش خصوصی باید بگوید من برای استراتژی ملی این سند را دارم و با ظرافت و مهارتی که دارد نشان دهد که هدف سیاسی ندارد بلکه هدف اقتصادی و ملی دارد. از این طریق است که بخش خصوصی می تواند اثرگذاری داشته باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بخش خصوصی عمدتا تا کنون خواسته است با دولت تعامل داشته باشد اما اکنون زمان آن رسیده است که بخش خصوصی تعامل با حاکمیت را شروع کند. باید به این نکته توجه کنیم که در میان کشورهای در حال توسعه زمانی توسعه تحقق پیدا کرده است که حاکمیت توسعه را در راستای منافع خودش دیده است و نه بر خلاف منافع اش. اتفاقا بخش خصوصی می تواند بسیار موفق تر از دولت در اقناع حاکمیت ملی در ایران نقش ایفا کند. بخش خصوصی از طریق آمار،ارقام و روندهای اجتماعی می توان این کار را انجام دهد. چقدر خوب است که بخش خصوصی ما با مجلس جدید که تابستان آینده شکل می گیرد وارد تعامل جدی فکری شود.

سریع القلم عنوان کرد: تولید ثروت نیازی به دموکراسی ندارد، چون دموکراسی نتیجه تولید ثروت است اما تولید ثروت نیاز به قائده و قانون دارد. اگر بخش خصوصی بتواند این موضوع را در کشور قائده مند کند اتفاق مهمی است اینکه همه می خواهیم تولید ثروت انجام دهیم اما باید قائده و قانون داشته باشیم. این قوائد را همه باید رعایت کنند اگر قرار باشد بخش خصوصی در داخل خودش صحبت کند و با بخش ها و افرادی در دولت ارتباط داشته باشد اما با ارکان مهم سیاست و تصمیم گیری در ایران ارتباط نداشته باشد نمی تواند اقناع سازی انجام دهد.

وی اضافه کرد: خیلی مفید است اگر بخش خصوصی ضمن اینکه اقتصادی فکر می کند با مشورت گرفتن، سیستمی فکر کردن و با استفاده از دانش بشری نشان دهد که بین امنیت ملی، توسعه اقتصادی و جامعه سالم چه رابطه ای وجود دارد و این موضوع را در بخش های مهم حاکمیت ایران مطرح کند و وارد دیالوگ شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بخش خصوصی علاقه مند به دانش و یادگیری است اما دولت خیلی به دانش علاقه ندارد . بخش خصوصی ما تا جایی که می تواند باید دانش خود را نسبت به مسائل بین المللی افزایش دهد. هر کسی باید در کار،تخصص و بنگاه خاص خودش دانش اش را بالا ببرد. کلید تحول در ایران تولید بخش خصوصی است.

سریع القلم ادامه داد: به ندرت اقتصاد دانی را پیدا می کنید که بگوید ایران بدون سرمایه خارجی می تواند به نرخ رشد اقتصادی پنج درصد برسد. اگر قراراست در برنامه ششم بین 150 تا 180 میلیارد دلار پول باشد تا در کشور سرمایه گذاری شود و بعد می گویم 50 میلیارد آن باید از خارج تامین شود و اینکه می بینیم در سال 2014 یک تریلیون و 120 میلیارد دلار در دنیا سرمایه مستقیم خارجی شده است و اینکه از مجموع این رقم 57 درصد در کشورهای در حال توسعه بوده است و سهم ایران بین 1.5 تا 2 میلیارد دلار بوده است که سهم بسیار ناچیز است آن وقت چگونه امیدوار باشیم که در پنج سال آینده 50 میلیارد دلار وارد ایران برای سرمایه گذاری در صنعت، ای تی و سایر بخش ها بشود.

وی اضافه کرد: این اتفاق نیاز به تحول بزرگ دارد. اینکه دولت و حاکمیت بپذیرند که بخش خصوصی در این تحول کلیدی است و به آن اعتماد کنند و اینکه به خصوصی غیر سیاسی نگاه کنند و نکته دیگر اینکه بپذیرند ما بدون داشتن یک نگاه جدید به جهان و نظام بین الملل نمی توانیم تولید کنیم و از بازار جهانی سهم داشته باشیم.
منبع: ایسنا

فستیوال مجسمه ها وانواع ورزش روی یخ (بسیار دیدنی)

فستیوال مجسمه ها وانواع ورزش روی یخ (بسیار دیدنی)

جشنواره زیبا و سرد هاربین 2016 در چین

شهر سرد هاربین در شمال‌شرقی چین که دمای آن در زمستان به منفی ۳۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد، ساختمان‌های عظیم یخی همراه با مجسمه‌های بزرگ برفی، کنده‌کاری‌های روی برف، فانوس‌های یخی، نمایش آتش‌بازی و تفریحات برفی آن را به یکی از مراکز معروف تفریحات زمستانی تبدیل کرده است.

منظره این شهر در شب از دید بازدیدکنندگانی که سرمای سخت این شهر را تحمل می‌کنند، با روشن شدن چراغ‌های رنگی از داخل و بیرون ساختمان‌ها و مجسمه‌ها دیدنی‌تر است. در طول فستیوال امسال، نمایشگاه مجسمه‌های برفی، میهمانی باغ فانوس یخی، مسابقه اسکی، مسابقه فوتبال روی برف، رقابت‌های اسکیت، مسابقات رالی روی یخ و اجرای نمایش برپا بود.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتـی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.net

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

 گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org