رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول
رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول

بیش از یک میلیارد دلار بودجه برای 10 ارتش بزرگ جهان(اگر نیمی از بودجه ها صرف صلح می شد چه می شد؟)


بیش از یک میلیارد دلار بودجه برای 10 ارتش بزرگ جهان(اگر نیمی از بودجه ها صرف صلح می شد چه می شد؟)


10 ارتش بزرگ جهان

در رتبه ششم فرانسه قراردارد که با داشتن 203 هزار سرباز آماده خدمت وارد رقابت می‌شود. فرانسه سالانه حدودا 40 میلیارد دلار برای ارتش خود هزینه می‌کند و ششمین ناوگان دریایی و هفتمین یگان هواپیمایی را با 1264 فروند هواپیما در اختیار دارد اما تنها 423 تانک دارد.

"توان نظامی و در اختیار داشتن ارتش‌های بزرگ همواره یک مزیت نظامی و حتی اقتصادی محسوب می‌شده است. برتری نظامی همواره در تمدن بشری یک هدف بوده است. تبدیل شدن به یکی از ارتش‌های قدرتمند جهان برای کشور شما احترام و تسلط بر کشورهای دیگر را به همراه می‌آورد و لازم به ذکر نیست که بسیاری از کشورها در این مسیر حرکت می‌کنند.

داشتن یک ارتش قوی همچنین برای کشور شما مزیت‌های اقتصادی به همراه دارد چراکه ارتش‌های قوی می‌توانند کنترل بیشتری بر روی مسیرهای تجاری داشته باشند. ارتش‌ها یک خدمت بسیار مهم و اساسی برای یک کشور به همراه دارند و آن ایجاد امنیت است، اما در شرایطی که کشورها برای تقویت نیروهای نظامی رقابت می‌کنند، این امر می‌تواند کارآمدی اقتصادی را از مسیر خود منحرف کند."

10 ارتش بزرگ جهان

پایگاه خبری بیزینس اینسایدر با ذکر این مقدمه به معرفی 10 ارتش قدرتمند جهان از نظر تجهیزات و تعداد نیرو پرداخته است.

در صدر جدول ایالات متحده آمریکا قرار دارد و آنها این برتری را از 1945 و به صورت قاطع از 1991 در دست دارند. همانطور که در ادامه اشاره می‌شود،

آمریکا بیش از 9 کشور دیگر این گزارش برای ارتش خود هزینه می‌کند. آمریکا به صورت سالانه 577 میلیارد دلار برای ارتش خود هزینه می‌کند و هم‌اکنون 1.4 میلیون سرباز فعال، 13 هزار و 900 هواپیمای نظامی و 8850 تانک آماده حرکت در اختیار دارد. ارتش آمریکا همچنین قدرتمندترین ناوگان نیروی دریایی جهان را با 20 ناو هواپیمابر در اختیار دارد. پس از آن فرانسه با داشتن چهار ناو هواپیمابر در رتبه دوم قرار دارد.


جایگاه دوم جدول به روسیه اختصاص دارد. روسیه حدود 60 میلیارد دلار سالانه برای ارتشش هزینه می‌کند، حدود 766 هزار سرباز فعال دارد و همچنین 3500 یگان هواپیمایی نظامی و 15 هزار و 398 تانک دارد.

همانطور که می‌بینید روسیه بیشترین میزان تانک جهان را دارد و اخیراً نیز از تانک جنگی جدید آرماتا تی 14 رونمایی کرد. جدا از اینکه روسیه دومین نیروی دریایی بزرگ جهان را پس از آمریکا دارد، این کشور بزرگترین تولیدکننده نفت جهان نیز است و به کشورهای دیگر لیست کنونی، نفت صادر می‌کند و این امر مزیت بیشتری به آن می‌دهد.

ارتش چین جایگاه سوم را دارد. بزرگترین مزیت ارتش چین داشتن 2.33 میلیون سرباز فعال است و دومین کشور بزرگ در زمینه تخصیص بودجه نظامی است و این میزان به 145 میلیارد دلار می‌رسد. قدرت نظامی چین همچنین از آنجا حاصل می‌شود که آنها سومین نیروی دریایی بزرگ جهان را دارند و همچنین با داشتن 9150 تانک، دومین دارنده بزرگ تانک در جهان هستند. چین با داشتن 2860 یگان هواپیمایی نظامی، سومین ناوگان بزرگ جهان را دارد.


رتبه چهارم لیست به هند تعلق دارد. هند با داشتن یک میلیون و 325 هزار سرباز سومین نیروی نظامی بزرگ را در اختیار دارد اما بودجه نظامی آن تنها 38 میلیارد دلار است. هند چهارمین ناوگان هواپیمایی و تانک جهان را در اختیار دارد. با این وجود، بزرگترین مشکل هند این است که حجم زیادی نفت وارد می‌کند و همین امر گسترش نفوذ آنها در منطقه را کاهش می‌دهد.


شماره پنجم لیست انگلیس است؛ با در اختیار داشتن تنها 147 هزار سرباز آماده خدمت جزو کوچکترین نیروهای این لیست 10 تایی است اما ناوگان دریایی بزرگ همواره یکی از دارایی‌های اصلی انگلیس بوده است. انگلیس سالانه 52 میلیارد دلار برای هزینه‌های دفاعی بودجه تخصیص می‌دهد و 936 یگان هواپیمایی نظامی و 407 تانک دارد.


در رتبه ششم فرانسه قراردارد که با داشتن 203 هزار سرباز آماده خدمت وارد رقابت می‌شود. فرانسه سالانه حدودا 40 میلیارد دلار برای ارتش خود هزینه می‌کند و ششمین ناوگان دریایی و هفتمین یگان هواپیمایی را با 1264 فروند هواپیما در اختیار دارد اما تنها 423 تانک دارد. با این حال فرانسه بزرگترین صادر کننده سخت افزار نظامی در سراسر جهان است و همین امر به برتری نظامی آنها می‌افزاید.

جایگاه هفتم به کره جنوبی تعلق دارد. کره جنوبی پنجمین نیروی فعال جهانی با 624 هزار سرباز است اما تنها سالانه 33 میلیارد دلار برای ارتش هزینه می‌کند. کره جنوبی نیروی دریایی کوچکتری دارد و به این لحاظ در جایگاه نهم قرار می‌گیرد اما 1412 فروند هواپیما و 2381 تانک دارد که میزان چشمگیری است.


پس از آنها آلمان در رتبه هشتم جهان قرار دارد. آلمان نهمین ارتش فعال جهان را با 179 هزار سرباز در اختیار دارد و سالانه 40 میلیارد دلار برای ارتش هزینه می‌کند. آلمان ناوگان دریایی چشمگیری دارد اما تعداد هواپیماهای آن 663 فروند و 408 تانک است که چندان بزرگ و چشمگیر نیست.



ژاپن با در اختیار داشتن مقام نهم، 247 هزار نیروی فعال دارد و سالانه 42 میلیارد دلار برای ارتشش هزینه می‌کند و چهارمین ناوگان دریایی بزرگ جهان را دارد. علاوه بر تاکید بر ظرفیت‌های دریایی قدرتمند، ژاپن 1613 یگان هواپیما و 678 تانک آماده اعزام دارد.



رتبه دهم و آخرین جایگاه به ترکیه تعلق دارد. ترکیه 411 هزار سرباز فعال دارد و هزینه نظامی سالانه آن 18 میلیارد دلار است. ترکیه دهمین نیروی دریایی بزرگ جهان را دارد و 1020 یگان هواپیمایی دارد. با این وجود ترکیه پنجمین موجودی بزرگ تانک جهان را دارد.

عوارض زیانبار استفاده از تلفن همراه(برای سلامتی خودتان لطفا رعایت کنید)

عوارض  زیانبار استفاده از تلفن همراه(برای سلامتی خودتان لطفا رعایت کنید)


راههای کاهش عوارض امواج زیانبار موبایل

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گفته می شود موبایل و آنتن موبایل عوارض زیادی دارد و در بلند مدت باعث مبتلا شدن به سرطان در افراد می شود. حتما دلتان نمی خواهد طی صحبت های طولانی با تلفن همراه تحت تاثیر امواج خطرناک این وسیله قرار بگیرید. چون نمی شود استفاده از تلفن همراه را کنار گذاشت، اما باید بدانید که چگونه می توانید آثار زیانبار تلفن همراهتان را کاهش دهید. روش های متعددی برای کاهش عوارض امواج زیانبار تلفن های همراه وجود دارد که در ادامه ایمیل شما دوستان را با 19 مورد از آنها آشنا می کنیم:

1. مدت زمان مکالمه تان را کاهش دهید.

بهترین راهکار این است که مدت زمان مکالمه با تلفن همراه تان را کاهش دهید. مطالعات نشان می دهد اگر شما بیش از دو دقیقه با تلفن همراه صحبت کنید، امواج مغزی شما تحت تاثیر امواج تلفن همراه قرار می گیرد.

2. کودکان فقط در مواقع ضرورت

به هیچ وجه درست نیست که کودکان یک تلفن همراه مخصوص خودشان داشته باشند، چون مغز کودکان در حال رشد بوده و اثر امواج تلفن همراه بر آنها پنج برابر بیشتر است. بهتر است کودکان جز در موارد ضرورت، با تلفن همراه خود صحبت نکنند.

3. تلفن همراه را در جیب شلوارتان و یا روی کمربندتان قرار ندهید.

بهتر است تلفن همراه را در جیب شلوارتان قرار ندهید، چون بافت های بخش پایینی بدن بیشتر از بافت های سر و صورت، اشعه های مضر تلفن همراه را جذب کرده و آسیب می بینند. نتایج یک مطالعه نشان می دهد مردانی که تلفن همراه را در جیب شلوارشان قرار می دهند، تعداد اسپرم هایشان ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و دچار عقیمی موقت می گردند.

4. اول بگذارید ارتباط برقرار شود.

وقتی شماره گرفتید، اجازه دهید اول ارتباط با طرف مقابل برقرار شود، سپس موبایل را روی گوش تان قرار دهید. در این صورت تحت اشعه مضر کمتری قرار می گیرید. شما می توانید برقرار شدن ارتباط را روی صفحه تلفن همراه تان ببینید.

5. تلفن همراهتان را داخل پوشش های فلزی قرار ندهید.

برای موبایلتان پوشش های فلزی نخرید. این محفظه های فلزی مانند یک گیرنده عمل کرده و اثر امواج تلفن همراه را که به سمت بدن شما می آیند، تشدید و منعکس می کنند. استفاده از تلفن همراه در کنار تخت بیماران و یا تجهیزات پزشکی خطرناک است

6. تلفن همراهی با میزان اِس.اِی.آر پایین تر (جذب پایین اشعه برای بدن) بخرید.

هنگام خرید تلفن همراه به میزان اِس.اِی.آر آن توجه کنید. این عدد به طور معمول به وسیله شرکت سازنده تلفن همراه روی گوشی و یا کاتالوگ آن درج می شود و نشان می دهد که هنگام استفاده از تلفن همراه چه مقدار از امواج جذب بدن شما می شود. هر چه این عدد در یک گوشی تلفن همراه پایین تر باشد، آن گوشی ایمن تر است.

7. حتی الامکان از هدست استفاده کنید.

برای اینکه امواج تلفن همراه هنگامی که آن را روی گوش تان قرار داده اید مغز شما را نشانه نروند، باید آن را از سرتان دور کنید. بهترین کار این است که به جای قرار دادن تلفن همراه روی گوش تان، از یک “هندزفری” یا “هدست” سیم دار استفاده کنید. این کار موجب می شود امواج تلفن همراه به سمت مغز شما نیایند.

8. از اسپیکر یا پخش صدا استفاده کنید.

برای کاهش تماس با امواج مضر تلفن همراه، هنگام صحبت کردن با آن، از اسپیکر یا پخش صدا استفاده کنید. فراموش نکنید در این شرایط تلاش کنید تا می توانید تلفن همراه را دورتر از بدن تان قرار دهید. با بیشتر شدن فاصله، میزان امواج الکترومغناطیس به میزان زیادی کاهش می یابد.

9. از آنتی اکسیدان ها استفاده کنید.

آنتی اکسیدان ها موادی در بدن هستند که از پیری پیشگیری می کنند و برای سلامت بدن بسیار ضروری هستند. امواج تلفن همراه می توانند این ترکیبات حیاتی بدن را از بین ببرند و فرمول شیمیایی آنها را بشکنند. بنابراین چون در طول روز شما مدت زیادی تحت تابش این اشعه های مضر قرار می گیرید، خوب است روزانه از موادغذایی حاوی آنتی اکسیدان بیشتری استفاده کنید.

10. جلوی آنتن موبایلتان را نپوشانید.

مسدود کردن آنتن تلفن همراه هنگام استفاده از آن، مقدار پرتوهای جذب شده از طریق مغز را افزایش می دهد. این کار موجب می شود کارایی تلفن همراه کاهش یابد و موجب شود موبایل از نیروی بیشتری برای ایجاد کیفیت بیشتر استفاده کند و پرتوهای بیشتری را منتشر کند.

11. موبایل در منزل

بهتر است موبایل را هنگام خواب دور از خودتان قرار دهید. همچنین در حالت آنتن دهی بالای موبایل در محل سکونت یا محل کار و داشتن علائمی نظیر سردرد، وزوز گوش، اضطراب، عدم کیفیت خواب خوب مثل بی خوابی یا کابوس، سوزش چشم، فشار خون بالا و یا حالت گُر گرفتگی، اضطراب و دلهره، تپش نامنظم قلب، استرس و پرخاشگری به احتمال زیاد در معرض امواج قوی الکترومغناطیس قرار دارید. بهتر است نسبت به شناسایی و ایزوله کردن محیط خود در برابر امواج بالا اقدام نمایید.

12. موبایل و خانم باردار

امواج بالای موبایل، آسیب جدی به سلول های در حال شکل گیری و دی ان ای جنین وارد می نماید. لذا بهتر است خانم های باردار در طول ایام بارداری، موبایل را از خود دور نگه دارند، خصوصا در هنگام زنگ خوردن موبایل یا برقرار شدن تماس که بیشترین میزان موج را دارا می باشد، موبایل در نزدیکی بدن آنها نباشد. قرارگیری موبایل بر روی قلب باعث ایجاد اختلال و بی نظمی در ضربان قلب شده و در بلندمدت می تواند اثرات مخربی بر نظم قلب به جا بگذارد

13. موبایل و بیماری های خاص

امواج الکترومغناطیس تاثیرات مخربی بر روی سلول های ضعیف گذاشته و می تواند در پیشرفت بیماری و طولانی شدن درمان آن تاثیر بگذارد. لذا بهتر است افراد با بیماری های خاص خصوصا تومور، ام اس، لوسمی، اختلالات خونی و قلبی و کلیوی یا افرادی که پروتز یا قعطه فلزی در بدن دارند، از موبایل و امواج الکترو مغناطیس دوری نمایند.

14. موبایل در بیمارستان

استفاده از تلفن همراه در کنار تخت بیماران و یا تجهیزات پزشکی خطرناک است. سازمان جهانی بهداشت یک سری وسایل و تجهیزات پزشکی را مشخص کرده است که موبایل و سیستم های وایرلس از فواصل نزدیک می تواند روی آنها تأثیر بد بگذارد.

15. موبایل در پمپ بنزین

به گزارش تبیان امواج موبایل به دلیل داشتن پرتوهای قوی امواج الکترومغناطیس می تواند با برخورد به اشیای فلزی حالت جرقه ایجاد نماید. موارد بسیار زیادی از انفجار خودروهای در حال سوختگیری، به دلیل استفاده از موبایل در جایگاه سوخت بوده که پرتوها با ایجاد جرقه در محل بخارهای بنزین، باعث انفجار و شعله وری محل گردیدند.

16. محل قرارگیری موبایل

قرارگیری موبایل بر روی قلب باعث ایجاد اختلال و بی نظمی در ضربان قلب شده و در بلندمدت می تواند اثرات مخربی بر نظم قلب به جا بگذارد. بهتر است موبایل با اعضای اصلی بدن مانند قلب، سر و اندام پایین تنه فاصله داشته باشد. همچنین زنگ خوردن موبایل در نزدیکی کارت های اعتباری مغناطیسی نیز می تواند باعث اختلال در کارایی آنها گردد.

17. موبایل و استفاده از اینترنت

اتصال به اینترنت موبایل، امواج الکترومغناطیسی را چندین برابر می کند. بهتر است در موارد ضروری از اینترنت موبایل استفاده کنید و بعد از استفاده، در حالت خاموش قرار دهید و یا بهتر است در مواقع لزوم از وایفای موبایل بجای اینترنت سیم کارت استفاده کنید.

18. موبایل در وسیله نقلیه

موبایل در حال حرکت به میزان چند برابر آلودگی موجی تولید می نماید. همچنین به دلیل وجود دیواره های فلزی در خودرو، امواج در داخل خودرو محبوس شده و باعث جذب و نفوذ بیشتر امواج به بدن می گردد. همچنین استفاده طولانی مدت از موبایل هنگام رانندگی باعث بروز سردرد، سرگیجه، اختلال در هوشیاری و واکنش سریع راننده می گردد.

19. استفاده از پیام یا تلفن ثابت به جای تماس

از موبایل در مواقع ضروری، استفاده کنید و بیشتر از تلفن ثابت و یا ارسال پیامک استفاده نمایید. البته در این کار هم نباید زیاده روی کنید تا دچار بیماری “گردن پیامکی” نشوید.

سیاره مریخ و نکاتی روشن برای آینده انسان

  سیاره مریخ و نکاتی روشن برای آینده انسان


 نکات جالب درباره‌ سیاره مریخ

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

مریخ سیاره‌ی چهارم منظومه‌ی شمسی است که اگر بخواهیم این جمله را فارسی‌تر بگوییم، می‌شود: بهرام چهارمین سیاره‌ی پایانه‌ی خورشیدی است. مریخ در مداری طولانی‌تر از زمین به دور خورشید می‌چرخد و شب و روزش اندکی از شب و روز زمین بلندتر است. هم اکنون دانشمندان در حال بررسی شرایط زیستی مریخ هستند تا بتوانند هر چه سریع‌تر مریخ را به خانه‌ی دوم انسان تبدیل کنند. ادامه ایمیل را مرور کنید تا یک عالمه نکته‌ی جالب درباره مریخ دستگیرتان شود.


بیش از ۱۰۰ هزار نفر برای سفر یک‌طرفه به مریخ از الان برای سال ۲۰۲۲ ثبت نام کرده اند

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


از روی مریخ غروب خورشید آبی است


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


یک سال مریخی، از ۶۸۷ روز کره‌ی زمین تشکیل می‌شود


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


مریخ دارای مرتفع‌ترین کوه شناخته شده در منظومه‌ی شمسی است. این کوه المپوس نام دارد و ارتفاعش ۲۲ کیلومتر است


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


تنها مسافرین فعلی مریخ ۷ ربات کاوشگر هستند


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


رنگ مریخ قرمز است زیرا یک سیاره‌ی زنگ زده است. به عبارت دیگر پر از اکسید آهن است


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


هزینه‌‌ای که فیلم Gravity در بر داشت، از هزینه‌ی ارسال مدارگرد هندوستان به دور مریخ بیشتر بود


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


پس از این‌که دقیقاً یک‌سال از فرود ربات کاوشگر ناسا به نام Curiosity Rover بر روی مریخ می‌گذشت، این ربات برای خودش آهنگ “تولدت مبارک” را پخش کرد.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


میانگین دمای مریخ منفی ۶۱ درجه سانتی‌گراد است


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


وزن ما بر روی مریخ ۶۰ درصد کمتر از وزن‌مان بر روی زمین است


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


اندازه‌ی مارس، نصف اندازه‌ی زمین است


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


روزهای بهرام ۲۴ ساعت و ۳۷ دقیقه درازا دارند


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

از پیجیدگی مغز مرکز فرماندهی بدن جه می دانید؟(شگفتی مغز انسان )


از پیجیدگی مغز مرکز فرماندهی بدن جه می دانید؟(شگفتی مغز انسان )


مغز؛ مرکز فرماندهی پیچیده بدن انسان


مغز مدرن یک دستگاه انرژی‌سوز واقعی است. این اندام حدود 2 درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد اما حدود 20 درصد از اکسیژن موجود در خون و 25 درصد از گلوکز در حال گردش در جریان خون ما را مصرف می کند.

 محمد مهدی حیدرپور - مغز مرکز فرماندهی بدن انسان محسوب می شود که از ساختار و عملکردی پیچیده برخوردار است. پیچیدگی مغز همواره آن را به عضوی جذاب برای دانشمندان و پژوهشگران برای کشف جنبه های پنهان آن مبدل کرده و با پیشرفت علم این بخش مرموز از بدن انسان نیز بیش از پیش در کانون توجه قرار گرفته است. در ادامه نکاتی درباره این اندام کلیدی که شاید از آنها آگاهی نداشته باشید را ارائه می کنیم.

مغز انسان بزرگ است

مغز؛ مرکز فرماندهی پیچیده بدن انسان

میانگین وزن مغز یک انسان بالغ بین 1.3 و 1.4 کیلوگرم است. حدود 80 درصد از محتویات جمجمه را مغز تشکیل می دهد در شرایطی که فضای باقیمانده را به میزان برابر خون و مایع مغزی نخاعی تشکیل می دهند. اگر مغز، خون و مایع مغزی نخاعی را مخلوط کنید چیزی در حدود 1.7 لیتر می شود.

اما مغز انسان در حال کوچک شدن است

درباره اندازه بزرگ مغز خود هیجان زده نشوید زیرا انسان ها در پنج هزار سال پیش دارای مغزهایی به مراتب بزرگتر نسبت به امروز بوده اند.

به گفته "جان هاوکس" از دانشگاه ویسکانسین، ما از داده های باستان شناسی و با توجه به بررسی های صورت گرفته دریافته ایم که مغز انسان حدود 150 سانتیمتر مکعب از میانگین 1,350 سانتیمتر مکعب کوچک شده است.

پژوهشگران اطلاع دقیقی از علت کوچک شدن مغز انسان ندارند اما برخی نظریه ها به روند تحول برای کارایی هرچه بیشتر اشاره دارند. برخی دیگر به کوچک‌تر شدن جمجمه در نتیجه مصرف غذاهایی که جویدن آنها آسان است و عدم نیاز به آرواره های بلند و قدرتمند اشاره داشته اند. اما دلیل این روند هرچه باشد اندازه مغز به طور مستقیم با هوش و عقل رابطه ندارد و از این رو شواهدی مبنی بر خوش فکرتر بودن مردم باستان نسبت به انسان های امروز وجود ندارد.

مغز نیزمند انرژی فراوان است

مغز مدرن یک دستگاه انرژی‌سوز واقعی است. این اندام حدود 2 درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد اما حدود 20 درصد از اکسیژن موجود در خون و 25 درصد از گلوکز در حال گردش در جریان خون ما را مصرف می کند.

چین و چروک ها ما را هوشمند می سازند

رازی که در پس معرفی انسان به عنوان گونه ای هوشمند وجود دارد ممکن است در چین و چروک های مغز نهفته باشد. سطح مغز انسان با شکاف هایی عمیق، شیارهایی کوچکتر به نام Sulci و برآمدگی هایی به نام Gyri به هم پیچیده است. این سطح به نام قشر یا کورتکس مغز شناخته می شود و منزلگاه حدود 100 میلیارد نورون یا سلول های عصبی است. سطح تو در تو و پیچ خورده اجازه می دهد مغز درون فضای محدود جمجمه قرار بگیرد و از قدرت پردازشی بالایی نیز برخوردار باشد.

بیشتر سلول های مغزی ما نورون نیستند

مغز؛ مرکز فرماندهی پیچیده بدن انسان

نورون ها تنها 10 درصد از سلول های مغزی ما را تشکیل می دهند. 90 درصد باقیمانده که حدود نیمی از وزن مغز را تشکیل می دهند گلیا نامیده می شود که در زبان یونانی به معنای "چسب" است. دانشمندان علوم اعصاب در گذشته فکر می کردند گلیا ماده چسبناکی است که نورون ها را کنار یکدیگر نگه می دارد.

اما پژوهش های جدید نشان داده اند گلیا عملکردی فراتر از این دارد. دامنه وظایف این سلول های گمنام از پاکسازی انتقال دهنده های عصبی بیش از حد تا تامین حفاظت ایمنی برای توسعه و تعدیل رشد و عملکرد سیناپس ها (اتصال های بین نورون ها) را شامل می شود.

مغز باشگاهی منحصر به فرد است

اجتماع سلول ها در سیستم خونی مغز که به نام سد خونی مغزی شناخته می شود تنها به تعداد اندکی از مولکول ها اجازه ورود به خلوتگاه داخلی سیستم عصبی را می دهد. پروتئین های ویژه در این مانع مواد مغذی ضروری و مواد لازم دیگر را به داخل مغز انتقال می دهند. سد خونی مغزی از مغز محافظت می کند اما همچنین می تواند از ورود داروهای نجات بخش نیز جلوگیری کند.

پزشکان برای درمان تومورهای مغزی می توانند از داروهایی برای باز کرن فضای بین سلول ها استفاده کنند اما این شرایط مغز را به طور موقت در برابر عفونت آسیب پذیر می کند. یکی از روش های جدید برای مقابله با این شرایط می تواند استفاده از نانوفناوری باشد.

مغز ابتدا در قالب یک لوله شکل می گیرد

سه هفته پس از لقاح، ورقه ای از سلول های جنینی به نام صفحه عصبی تشکیل شده و لوله عصبی شکل می گیرد. این بافت به سیستم عصبی مرکزی مبدل خواهد شد. لوله عصبی رشد می کند و طی سه ماه نخست تقسیم می شود. گلیا و نورون ها تا سه ماه دوم تشکیل نمی شوند. حتی پس از این مدت نیز چین خوردن مغز آغاز نمی شود. در هفته بیست و چهارم، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) تنها چند شیار نوپا روی سطح صاف مغز را نشان می دهد. با آغاز سه ماه سوم در هفته بیست و ششم شیارها عمیق‌تر می شوند و مغز به تدریج شکلی شبیه به آن چه می شناسیم می یابد.

تغییر مغز هرگز متوقف نمی شود

مغز؛ مرکز فرماندهی پیچیده بدن انسان

در گذشته باور بر این بود زمانی که انسان به بزرگسالی می رسد مغز تمام توانایی خود برای ایجاد ارتباطات عصبی جدید را از دست می دهد. تصور می شد این توانایی که به نام پلاستیسیتی نامیده می شود به دوران نوزدای و کودکی محدود است.

اما در سال 2007، مطالعه ای که درباره یک بیمار سکته مغزی انجام شد، نشان داد مغز وی با آسیب وارده به اعصاب حامل اطلاعات دیداری از طریق دریافت اطلاعات مشابه از اعصاب دیگر سازگار شده است. پس از آن چندین مطالعه دیگر نشان دادند موش های بالغ می توانند نورون های جدید تولید کنند. در همین حال، پژوهش درباره مدیتیشن نشان داد که آموزش شدید روانی می تواند هم ساختار و هم عملکرد مغز را تغییر دهد.

مغز زنان و مردان متفاوت نیست

فرهنگ عامه به ما می گوید مغز زنان و مردان متفاوت است. اگرچه هورمون های زنانه و مردانه بر رشد و توسعه مغز تاثیر می گذارند و مطالعات تصویربرداری تفاوت در شیوه احساس درد در زنان و مردان، اتخاذ تصمیم های اجتماعی و مواجهه با استرس را نشان داده اند اما در بیشتر موارد مغز زنان و مردان و نیروی مغزی آنها مشابه است. مطالعه ای که طی سال 2010 در نشریه سایکولوجیکال بولتن منتشر شد با حضور نیم میلیون پسر و دختر از 69 کشور جهان هیچ گونه شکاف و تفاوت کلی در توانایی ریاضی شرکت کنندگان را نشان نداد.





از کره جنوبی چه می دانید؟(لطفا برای یکبار هم شده بخوانید و تفاوت آنها را با ما ببینید سپس متوجه می شوید چرا ببر آسیا نام گرفتند)

از کره جنوبی چه می دانید؟(لطفا برای یکبار هم شده بخوانید و تفاوت آنها را با ما ببینید سپس متوجه می شوید چرا ببر آسیا نام گرفتند)


شرایط و هزینه زندگی در سئول

کره‌جنوبی با ٩٨ هزار و ٤٨٤ کیلومتر مربع وسعت (صدوسومین کشور جهان) در نیمکره‌شرقی در شرق قاره آسیا در کنار دریای زرد (در مغرب) ژاپن (در مشرق) و چین‌شرقی (درجنوب) و در همسایگی کشور کره‌شمالی در شمال واقع شده ‌است. کره‌جنوبی کشوری نیمه‌کوهستانی بوده و ارتفاعات آن عمدتا در نواحی مرکزی و شمال‌شرقی واقع شده‌اند (ازجمله کوه‌های تیسماک). کره دارای جزیره‌های فراوانی بوده و جنگل‌ها در آن وسعت زیادی دارند. آب‌وهوای آن گرم و مرطوب و پرباران است. کره‌جنوبی دومین رشد سریع اقتصادی دنیا در ۴دهه اخیر را دارا است. این پیشرفت قابل‌توجه که کره‌جنوبی را در کمتر از نیم‌قرن بدل به کشوری پیشرفته و ثروتمند کرد، اغلب معجزه رودخانه ‌هان نامیده می‌شود و در مجامع بین‌المللی صفت ببر آسیا را برای این کشور به ارمغان آورده‌است. امروزه اقتصاد موفق کره‌جنوبی الگویی برای بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه ‌است. کره‌جنوبی اکنون دارای اقتصاد توسعه‌یافته چندین‌هزار میلیارد دلاری و یکی از اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD است و توسط بانک جهانی جزو اقتصادهای با درآمد بالا و از دیدگاه صندوق بین‌الملی  پول IMF   به‌عنوان یکی از اقتصادهای پیشرفته طبقه‌بندی شده‌ است و در همین راستا سئول، پایتخت این کشور یکی از ١٠شهر برجسته اقتصادی و مالی جهان است. کره‌جنوبی به‌رغم کمبود منابع‌طبیعی و دارا بودن کمترین مساحت در میان کشورهای گروهG ۲۰ به‌عنوان یکی از اقتصادهای نیرومند دنیا تلقی می‌شود. اقتصاد کره‌جنوبی، چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا و سیزدهمین در دنیاست. همانند آلمان‌غربی و ژاپن، صنعتی‌سازی سریع از دهه ۱۹۶۰ کره‌جنوبی را به یکی از بزرگترین کشورهای صادر‌کننده در جهان تبدیل کرد. این کشور هفتمین شریک بزرگ تجاری آمریکاست. کره‌جنوبی دومین میزان ذخایر ارزی را در میان کشورهای توسعه‌یافته و همچنین ششمین ذخایر ارزهای خارجی را در جهان داراست. با وجود دارا بودن وضع توسعه‌یافته، کره‌جنوبی حرکت خود را به‌سوی رشد اقتصادی سریع همراه با بالاترین میزان تولید ناخالص ملی، صادرات و تولیدات صنعتی در جهان توسعه‌یافته ادامه می‌دهد.
در ‌سال ۲۰۰۸ سئول به‌عنوان ششمین شهر پرقدرت اقتصادی دنیا شناخته شد که کمپانی‌های عظیمی نظیر ال‌جی، سامسونگ، هیوندای، کیا و… در این شهر واقع شده‌اند.



در این‌جا به اختصار مشخصات منحصربه‌فرد شهر سئول معرفی می‌شوند:

 

۱- یکی از ۱۰ شهر برتر دنیا از منظر «شاخص شهر‌های جهانی»
۲- یکی از ۱۰ مرکز تجاری و مال برتر دنیا
۳- ششمین شهر پر قدرت اقتصادی دنیا
۴- اولین شهر دارای مجموعه فناوری اطلاعات (IT complex) در دنیا
۵- اولین شهر دارنده  DMB، تلویزیون‌های موبایلی، WiBro و اینترنت پر سرعت موبایل در دنیا
۶- دارنده سومین مترو در دنیا از نظر تعداد مسافر جابه‌جا شده در‌سال (بالغ بر ۲۰۰‌میلیون مسافر)
۷- دارنده عنوان «بهترین فرودگاه جهان» از نظر «سازمان‌بین‌المللی فرودگاه‌ها»


۸- دارنده عنوان «بهترین پایتخت طراحی شده در ‌سال ۲۰۱۰» از نظر «سازمان بین‌المللی مجتمع‌ها و طراحی صنعتی»
در‌ سال ۱۳۵۱ این شهر پیمان خواهرخواندگی را با شهر تهران امضا کردند که به‌موجب آن یک خیابان در تهران به نام «سئول» و یک خیابان در سئول به نام «تهران» نام‌گذاری شده است. خیابان «تهران» در سئول یکی از مراکز مهم تجاری و سیاسی کشور کره‌جنوبی است که دفتر مرکزی شرکت‌های عظیمی همچون ال‌جی و سامسونگ در این خیابان واقع شده است.


در شهر سئول ۳۸ دانشگاه و مرکز آموزش‌عالی وجود دارد که همگی از مراکز بسیار معتبر دانشگاهی در کره‌جنوبی و حتی دنیا است.
زندگی در کره‌جنوبی از نگاه ایرانی
مردم کره در کل آدم‌های میهن‌پرستی هستند. تفاوت‌ها را از همان بدو ورود به خاک این کشور می‌شود به‌وضوح مشاهده کرد؛ تقریبا بیشتر اجناس فروشگاه‌ها کره‌ای است، کمتر کسی به زبان دیگری حرف می‌زند و جالب این‌جاست که در شهر بزرگی مثل اینچئون، تابلوهای راهنمایی در سطح شهر نوشته دیگری به غیر از نوشته کره‌ای ندارد. البته این حس را تا قبل از این‌که با آنها برخورد نداشته باشید، چندان متوجه نمی‌شوید. فلسفه کره‌ای‌ها این است؛ آنها عرق ملی دارند و برای حمایت از کشورشان باید هرکاری انجام دهند. آنها مردمی هستند با عقاید خاص، به سرسختی همسایگان شمالی، پایبند به سنت‌ها و باز در اجرای سیاست‌ها. فرهنگی که توانسته در ۵۰‌سال گذشته این امپراتوری پیر شرق دور را به قدرتی در اقتصاد دنیا تبدیل کند.
از زمان ورود به اینچئون تقریبا هیچ خودرویی به‌غیر از خودرو‌های ساخت شرکت‌های خودروسازی هیوندا و کیاموتورز در سطح شهر به‌چشم نمی‌خورد. البته خودروسازهای کشورهای بزرگ در این شهر نمایندگی دارند اما سرشان خلوت‌تر از آن است که فکرش را بکنید.
«کره‌ای جنس کره‌ای بخر»؛ این فرهنگ غالبشان است. چیزی که باورش دارند. شاید خیلی از آنها وضع مالی مناسبی داشته باشند اما در خیابان‌هایشان کمتر می‌بینید که کسی سوار بنز یا بی‌ام‌دبلیو شده باشد. «لی» یکی از مردم این‌جاست. یک مهندس ساختمان که برای تماشای مسابقه‌های شنا به ورزشگاه آمده و گالکسی سری پنجش را در دست دارد تا مدام از خود و همراهش سلفی بگیرد. او که خودرواش هم محصول کارخانه کیاست، می‌گوید: «معمولا آدم‌های سیاسی و شخصیت‌ها سوار خودرو‌های لاکچری خارجی می‌شوند.» کره‌ای‌ها حتی خودروهای سنگین را هم خودشان تولید می‌کنند و شرکت‌هایی مثل هیوندا و دوو وظیفه تولید این خودرو‌ها را برعهده دارند؛ «وقتی خودمان می‌توانیم چیزی را تولید کنیم چرا باید برای مشابه خارجی‌اش پول بدهیم؟ تولیدات کشور من همه‌دنیا را گرفته‌اند.»
اما این تمام ماجرا نیست. حس میهن‌پرستی آنها به این‌جا ختم نمی‌شود. در اینچئون رستوران‌های معروف جهان هم شعبه دارند اما مشتریانشان بیشتر خارجی‌ها هستند و کره‌ای‌ها سعی می‌کنند در رستوران‌های خودشان که فضای متفاوتی دارند و در بعضی از آنها باید روی زمین بنشینند، غذا بخورند. بخشی از این اتفاق به سلیقه غذایی این مردم مربوط است اما بخش اصلی‌اش برمی‌گردد به پولی که نباید از مرزهایشان خارج شود.
آنها که دو غول بزرگ تولیدکننده تلفن همراه در کشورشان دارند، تقریبا بعید است به غیر از گوشی‌های سامسونگ و ال‌جی از گوشی‌های دیگری استفاده کنند.
وقتی از آنها سوال می‌کنی که مثلا چرا تلفن همراه شما آیفون نیست، واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند. «هیون می» که در شهر اینچئون از کارمندان برگزارکننده مسابقه‌ها است در این‌باره می‌گوید: «این‌جا همه محصولاتی را که تولید خودمان است، استفاده می‌کنند. البته سامسونگ بیشتر. امکاناتی که آنها به ما می‌دهند، سازگار با محیط خودمان است، ارزان‌تر است و کارآیی‌های بیشتری دارد.»
درحالی‌که تب آیفون دنیا را تسخیر کرده، کره‌ای‌ها اسمارت‌فون داخلی را به هر چیزی ترجیح می‌دهند: «خیلی از مردم جهان هم می‌گویند که گوشی‌های کره‌ای بهترین هستند و بیشتر مردم جهان هم از محصولات سامسونگ استفاده می‌کنند. ما در کره جنس کره‌ای می‌خریم چون هم محصولات خوبی دارد و هم هزینه‌ای که می‌کنیم برای کشور خودمان است. پولمان هم صرف پیشرفت کشور خودمان می‌شود.»
پیداکردن کره‌ای آیفون‌دار خیلی کار ساده‌ای نیست اما «کیم‌هایکو» یکی از استثناهاست: «آیفون من هدیه است. خودم نخریده‌ام اما گوشی خوبی است. با این حال در کره مردم ترجیح می‌دهند تلفن‌های ساخت کشور خودشان را استفاده کنند. آنها با این کار راحت‌تر هستند. محصولات ما اگر چیز بیشتری از سایر محصولات نداشته باشد، کمتر از این گوشی‌ها نیست.»
این میل به پیشرفت ملی در وجودشان ریشه دوانده و مرزهایشان به‌روی دنیا باز است و برای نشان دادن خودشان و تأکید بر اعتقادات‌شان نیازی به بستن مرزها یا در افتادن با بقیه دنیا ندارند. آنها در زندگی شخصی بسیار مقتصد و بسته عمل می‌کنند و در سطح اجتماع و سیاست‌های حکومتی لیبرال‌اند، شاید درست برعکس همسایه‌های شمالی‌شان!