رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول
رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول

دکتر مصدق از نگاه ایت الله طالقانی

دکتر مصدق از نگاه ایت الله طالقانی


تاریخ - سخنرانی آیت‌الله سید محمود طالقانی بر مزار مصدق- 15 اسفند 1357

خواهران،برادران، فرزندان گرامی، امروز روز خاطره‌انگیزی است برای ملت ما، همه در پیرامون تربت شخصیتی مبارز و تاریخی جمع شده‌ایم. نام مرحوم دکتر محمد مصدق همان اندازه که برای هوشیاری، بیداری، نهضت، مقاومت و قدرت ملی خاطره‌انگیز است به همان اندازه برای دشمنان ما، دشمنان داخلی و خارجی، استعمار خارجی و عوامل استعمار داخلی وحشت‌آور و نگران‌آور است.

دکتر مصدق ۱۲ سال پیش در حال تبعید، در میان این قلعه و بیابان چشم از جهان دوخت ولی مزار او و نام او، برای دشمنان ملت وحشت‌انگیز بود. همه راه‌ها را به روی ما و ملت ما، در این گوشه بیابان می‌بستند. چرا؟ مگر دکتر مصدق چه بود؟ دکتر مصدق در پی نهضت‌های پیش از خود و ادامه نهضت‌های پس از وفاتش حلقه‌ای و واسطه‌ای برای ادامه نهضت مردم ایران علیه ظلم و استبداد و استعمار و استثمار بود. این نام و این مزار همیشه مورد توجه مردم ایران و دنیای آزاد و آزادیخواه بوده است و خواهد بود. امروز که ما در اطراف مزار او جمع شده‌ایم، بیش از اجتماع ظاهری ما باید مرکز اجتماع فکری، اندیشه‌ای و انقلابی ملت‌ها باشد.

 آنچه من می‌توانم در این مکان و در این شرایط به شما ملت عزیز و شرافتمند ایران بگویم فقط تذکرهایی است، که شاید این تذکرات هرچه بیشتر نافع‌تر باشد. تذکرات شکست‌ها و پیروزی‌ها، تذکرات راه‌های مستقیم و منحرف، تذکرات علل شکست‌ها و پیروزی‌های ملت ایران که مانند موج دریا گاه طوفانی می‌شد و گاه آرام ولی مواج و متحرک بود.

 چرا امروز ما عزت پیروزی خود را درک می‌کنیم؟ برای این‌که فرد فرد ما و گروه‌های ما تغییر کرده‌اند از آن وابستگی‌ها،‌ خودخواهی‌ها و خودپرستی‌ها، در برابر استبداد قهار و استعماری که در تمام شئون زندگی و حیات ما، در اقتصاد، فرهنگ، اخلاق و اجتماع ما رسوخ پیدا کرده بود به یک مرتبه هوشیاری، بیداری و قاطعیت رهبری همه را بیدار کرد. این هوشیاری و بیداری وقتی که به اوج کمال خود رسید همه قدرت‌هایی که علیه ما بودند، قدرت‌هایی که با همه قوا به سرکوب ما می‌کوشیدند، قدرت قهار خارجی و داخلی شکست خورد و ما پیروز شدیم.

 شخص دکتر مصدق که بود؟ دکتر مصدق مردی بود تحصیل‌کرده ولی در زندگی اشرافی، در طبقه اشراف در دربار و یا پیرامون دربار، تغییر کرد، تحول یافت، مرد ملت شد. مرد اجتماع و نهضت شد. همان طوری که قرآن درباره موسی بیان می‌کند. دکتر مصدق با همکاری مرحوم مدرس این راه را باز کرد و این فکر را نشان داد که نه روس و نه انگلیس، بلکه ملت، این ملت است که باید سرنوشتش را خود به دست گیرد و راهش را بیابد و پیش رود.

 شخصیت دکتر مصدق مانند پزشک ماهری، انگشت روی نقطه درد گذاشت و گفت ما باید در دنیای شرق و غرب، بی‌طرف باشیم. تز عدم تعهد را عنوان کرد. تزی که بعدها از سوی «ناصر»، «نهرو» و «سوکارنو» و همه دنبال شد و اکنون رو به توسعه است و گفت بدبختی ما همین انبارهای نفت ما هست. ما نفت نمی‌خواهیم، گرسنه می‌مانیم ولی آزادی و استقلال می‌خواهیم.

 نهضت اوج گرفت، چه شد که اوج گرفت می‌رسیم به اشاره آیه قرآن که قبلاً تلاوت شد که وقتی‌که وحدت‌نظر بود، گروه‌های ملی و دینی و مذهبی همه در یک مسیر حرکت کردند، مراجع دینی مانند مرحوم آیت‌الله خوانساری، آیت‌الله کاشانی و فدائیان اسلام، هر کدام با هم شروع کردند به حرکت و حرکت در آوردن. هر یک به جای خود. فدائیان اسلام، جوانان پرشور و مؤمنی که راه را باز و موانع را برطرف می‌کردند مانع اول را برداشتند، انتخابات آزاد شروع شد. مانع بعدی را برداشتند صنعت نفت در مجلس ملی شد. فتوای مراجع و علما برای انتخابات و پشتیبانی دولت ملی در تمام دهات و روستاها و در میان کارگران همه یک شعار، یک هدف و یک حرکت شد.

 بعد چه شد؟ از کجا ضربه شروع شد. پیش از ضربه خارجی، ضربه از درون خود خوردیم. اینها فقط برای تذکر و بیان واقعیاتی است که موضع و موقع خود را درک کنیم. این به روحیات و نفسیات انسان باز می‌گردد. همان‌طور که انواع میکروب‌ها، پیرامون انسان موجود است ولی همین که بدن علیل شد و زخم و جراحتی پیش آمد، از همانجا بیماری نفوذ پیدا می‌کند، در روحیات و افکار انسان هم مساله به همین شکل است.

 عوامل استعمار و استبداد داخلی و جاسوسان اطراف این قدرت‌ها شروع به تفحص کردند و نقطه ضعف‌ها را یافتند. به فدائیان اسلام گفتند شما بودید که این نهضت را پیش بردید. فدائیان می‌گفتند که ما حکومت تامه اسلامی می‌خواهیم. به آنها می‌گفتند دکتر مصدق بی‌دین است یا به دین توجهی ندارد و خواسته‌های شما را نمی‌خواهد انجام دهد. آنها به دکتر مصدق می‌گفتند فدائیان اسلام جوانانی پرشور و تروریست هستند. باید از آنها بپرهیزید و من که خود در این میان می‌خواستم بین این دو تفاهم ایجاد کنم دیدم نمی‌شود. امروز صحبت می‌کردم اما فردا می‌دیدم که دوباره چهره‌ها عوض شده، باز خصومت و توطئه.

 مرحوم دکتر مصدق می‌گفت من نه مرد مدعی حکومت اسلامی هستم نه می‌خواهم همیشه حاکم و نخست‌وزیر شما باشم. مجال دهید و بگذارید تا قضیه نفت را حل کنم. فدائیان اسلام می‌گفتند ما سهم بزرگی داریم و باید خواسته‌های ما را انجام دهی و بدین‌ترتیب این جناح را جدا کردند. نتوانستیم آن ترکیب، وحدت و نیروی انقلابی مسلحانه را دوباره التیام دهیم. آنها به سویی رفتند.

 دوباره آمدند سراغ مرحوم آیت‌الله کاشانی، باز از راه نفسیات که این نهضت از آن توست. دکتر مصدق چه کاره است؟ تمام دنیا به دست توست و جاسوسانی را که ما از نزدیک می‌شناختیم دور آن پیرمرد را گرفتند و او را از مصدق جدا کردند. یادم هست روزی که در بین مردم گفت‌وگو بود که مرحوم آیت‌الله کاشانی از زاهدی حمایت می‌کند و توطئه‌ای در کار است. به تنهایی به منزل ایشان، واقع در پل چوبی رفتم. تنها بود، در اتاقی به انتظارش نشستم. وقتی که آمد ظرف خربزه‌ای در دست داشت، به عنوان تعارف جلو من گرفت، تا خربزه بریدم گفت: حضرت آیت‌الله دارند زیر پایت پوست خربزه می‌گذارند. مواظب باش! گفت: نه این طور نیست، حواسم جمع است. گفتم من شما را مرد پاک و مبارزی می‌دانم. مبارزات شما در عراق علیه انگلستان، فراموش‌ناشدنی است. شما این مزایا و این سوابق را دارید درست متوجه و هوشیار باشید که تفرقه ایجاد نشود، گفت که خاطرتان جمع باشد!

 همان‌گونه شیاطین که مظهر شیاطین درونی هستند، جاسوسان و کارکشته‌ها دور افراد و گروه‌هایی کردند که بابا تو این چنین هستی، نهضت مال توست، سهم بزرگ از آن توست این بیچاره را خام می‌کنند و آن دیگری را هم همینطور و آنها را مقابل همدیگر قرار می‌دهند.

 اینها همه تذکار است، آن چند نفری هم که اطراف مرحوم دکتر بودند، به آنها هم گفتند دکتر پیرمرد است و عقلش کم شده، تو جوانی و تو باید جای او را بگیری و همان‌طور که مصدقی را که فرمانش را مردم اجابت می‌کردند، با یک ضربه ۲۸ مرداد، از سوی عده‌ای لات و بدکاره، با چند دینار پول، به خانه‌نشینی افتاد، محاکمه‌اش کردند، به زندانش افکندند ولی به آن هم اکتفا نکردند و پس از انقضای زندان در همین قلعه‌ سال‌‌ها زندانی بود که یادم می‌آید وقتی که ما در زندان بودیم و احوال ایشان را می‌پرسیدیم می‌گفتند دکتر تنهاست و خانواده‌اش هم همیشه فرصت ندارند که اطراف او باشند. دکتر می‌گوید کاری بکنید که من هم بیایم پیش شما و با شماها باشم ولی تز و هدف خود را حفظ کرد.

 برادران! فرزندان! انسان چقدر باید تجربه کند. به جای از خودبینی‌ها و گروه‌بینی‌ها، خدابین باشیم. خود را در این راه فراموش کنیم و آینده‌مان را بنگریم که دشمنان تا چه حد در کمین ما هستند؟ نهضت دکتر مصدق دنیای خاورمیانه را تکان داد. به دنبال آن در مصر انقلاب شد و بعد در الجزایر ولی ما محکوم و متلاشی شدیم. باز غارتگران بین‌المللی بعد از ۲۸ مرداد آمدند، کشتند، بردند، خوردند. جوانان ما را پی‌درپی در مقابل مسلسل و گلوله‌ها قرار دادند، عده‌ای دزد و اوباش و ناچیز و پست را بر همه حیات و زندگی ما مسلط کردند. ولی ملت ما اگر به ظاهر زبانش بسته بود و با هزار زبان گویا بود و حرفش را می‌زد گروه‌های پنهان و آشکار مبارزه را ادامه دادند. پس از شکست دولت دکتر مصدق و پیشامد ۲۸ مرداد نهضت مقاومت ملی تشکیل شد، برای آن که این چراغ خاموش نشود و قلوب مردم هنوز باقی باشد. عده‌ای از فرزانگان و شخصیت‌های ملی و دینی از قبیل آیت‌الله خوانساری - که جایشان اینجا خالی است- آقای مهندس بازرگان و دیگر رفقا و دوستان این چراغ را روشن نگاه داشتند و آگاهی مردم را بیشتر کردند و مانند دریا گاه طوفانی یا آرام، ولی در درون پر از طوفان.

 این نهضت ادامه یافت. از کجا شروع شد؟ از شخصیت‌های سیاسی هوشیار و بیدار، شخصیت‌هایی که آگاه به سیاست‌ها و شیطنت‌ها بودند و با پشتیبانی شخصیت‌های اسلامی و مذهبی آیا می‌شود این را نادیده گرفت؟ از نهضت تنباکو و سید جمال‌الدین تاکنون کیست که نادیده بگیرد؟ فرزندان من! ملت ایران این چنین هستند. من نمی‌خواهم مبارزه گروه‌ها را نادیده بگیرم، اینها همه فرزندان ما هستند، ‌من دلم برای همه می‌تپد. در زندان از هر گروهی خبر تیرباران را می‌شنیدم مثل آن بود که به قلب من تیر می‌زدند ولی آیا می‌شود شرایط کشور، اخلاق مردم، ایمانشان را نادیده گرفت.

 این کشاورزانی که امروز اینجا جمع شده‌اند، این کارگران و این کارمندان، اینها شعارشان چیست؟ این شور و شعور از کجا جوشیده است، از آن ایمان و اسلام مردم این کشور. عرب فقط ناقل اسلام بود ولی این همه فلاسفه، علمای فقه و ادب و عرفان، همه چیز را از علوم غرب گرفتند و با تعالیم قرآن، آن را شکوفا کردند و بدینجا رساندند. اینجا ایران است، همه دنیا این اهمیت و موقعیت و شخصیت مردم ایران را می‌شناسند، هرجا فلسفه، علم، عرفان، و آگاهی‌ای است، همه دنیا معترفند که پایه اصلی‌اش از ایران بوده است.

 اکنون ما ملت ایران قیام کرده‌ایم. بعد از ۱۵ خرداد، شخصیتی علمی، دینی و مرجعی قاطع فریادش علیه رژیم بلند شد. همان وقتی که اکثریت مردم ما و رهبران ما، جرأت نمی‌کردند انگشت روی درد بگذارند که رژیم سلطنت، دربار و شاهنشاهی بود این مرد بلند شد و گفت این مرد قانون را نمی‌شناسد تا چه رسد به این‌که قانون اساسی را بشناسد و درد همه مردم همین‌ بود. قانون مشروطیت آلت دست رژیم استبداد و سلطنت است. به قول دوست ما مهندس بازرگان «اعلی» حضرتی با مشروطیت و قانون سازگار نیست. او خود را «اعلی» می‌داند، یعنی مرتبه خدایی و فوق خدایی.

مردم حرکت کردند، جان دادند، ۱۵ خرداد پیش آمد ولی ملت ایران چون به موضع درد و بدبختی‌‌ها انگشت گذاشته بود دیگر ساکت ننشست. خفقان و کشتار زیاد شد. گروه‌های مسلح به میدان آمدند. امروز ما یک مرحله بزرگ تاریخی را پشت سرگذاشته‌ایم، مرحله‌ها در پیش داریم. دستگاه استبدادی و سلطنت‌ منهدم شد ولی باید تجربه‌های سابق خودمان را در نظر بگیریم.

 در زمان دکتر مصدق چه شد؟ یک قسمتی را گفتم خصلت‌‌ها، نفسیات و روحیات و قسمتی دیگر را هم متأسفانه گروه‌ها، گروه‌های راست و چپ. هر دوی اینها در مقابل نهضت ایستادگی کردند. «چپ‌نما» یا چپ و راست‌ها یا راست‌نماها، همان وقتی که ملت ایران یکپارچه فریاد می‌زد ما باید به سرنوشت خود دست یابیم. نفت باید به روی استعمار بسته شود که این پایگاه اقتصادی، پایگاه استعمار و ظلم و کوبیدن ملت ماست. دیدید که چه شعارها پیش آمد؟ نه روسیه و نه دیگران از ما حمایت نکردند. ما حمایت آنها را نمی‌خواهیم همه با ما دشمنی کردند، همه تحریم کردند، توده‌ای‌های نفتی درست شدند - من به توده‌‌‌های اصیل جسارت نمی‌کنم- با عده‌ای جوانان ناپخته آلت دستشان و شعار پشت سر شعار، چه شعارهایی مصدق را متهم کردند که طرفدار آمریکا و امپریالیسم است. او را متهم کردند که اهل سازش است. آیا این اتهامات به مصدق، به این شخصیتی که در تاریخ امتحان خود را داده و ۵۰-۶۰ سال در مبارزه بوده است، می‌چسبید؟ فراخور مصدق و نهضت ملی بود؟

 نفت به روی استعمار بسته شد، اما همان کارگران و کارمندانی که در دوره تسلط انگلیسی‌ها سربه‌زیر بودند، تحریک شدند. پول نداشتیم اما حقوق‌شان داده می‌شد ولی هر روز بهانه‌ای داشتند که ما مسکن، تأمین بهداشت و چه و چه می‌خواهیم. آقا بگذارید قدری نفس بکشیم؟ در مقابل غول استعمار بگذارید ما حواسمان جمع باشد، این ملت از آن شماست. نفت مال شماست، ولی مگر می‌گذاشتند.

 در همین راه بر زدند بین مخالفت راست و چپ، چه‌ها کردند، داستان ۲۸ مرداد پیش آمد، خوب شد؟ خوب نتیجه‌ای گرفتیم؟ بهره‌ بردیم؟ نباید این تاریخ برای ما تجربه باشد؟ من وقتی به مسجد آمدم آن قدر نامه به عنوان چپی‌ها و توده‌‌ای‌ها - البته به عنوان‌ آنها- با شعارهای آنها،‌ ترا می‌کشیم، همه آخوندها را می‌کشیم، به دارتان می‌زنیم بین ۲۵ مرداد تا ۲۸ مرداد. اگر در راه ما مقاومت کنید چه و چه می‌کنیم و برای مراجع دیگر می‌فرستادند. من این را می‌دانستم، ما می‌دانستیم این دروغ و دسیسه است و کمونیسم می‌خواهد مسلط شود و دین را می‌خواهد از بین ببرد. عده‌ای داد «وااسلاما» شان بلند شد و عده دیگر با شعارهای این طرفی‌شان. این میان چه شد؟ چند سال ذلت؟ نباید ما متنبه شویم.

 همه فرزندان ما، برادران عزیزان ما، با حسن نیتی که شاید اکثریت به من دارند، به عنوان یک پند، تذکاری پدر رنجوری که اواخر زندگی‌اش را می‌گذراند و جز خیر و صلاح چیزی برای ملتش نمی‌خواهد امیدوارم کسی دلخور نشود، ما صلاح همه را می‌‌خواهیم. من هیچ کینه، بغض و یا محبت و کشش خاصی نسبت به گروهی ندارم.

 این ملت رنجدیده، ملتی که در خیابان و بازار و بالای بام‌های ده و شهر این همه قربانی داده و این همه رنج کشیده است باید مواظب باشیم باز هم دچار برزدن عوامل استعمار و استبداد و اسرائیل و جاسوسان آنها نشویم. در غیر این صورت همه ما کوبیده می‌شویم. من اعلام خطری پیش‌بینی می‌کنم همه ما در شرایط ۲۸ مرداد و حتی بدتر از آن هستیم. دندان‌های آنها تیزتر و عقده‌هاشان بیشتر شده است. سراپا علیه ما خشمند، با همه دسیسه‌ها و وسائل نظامی و غیرنظامی در کمین ما نشسته است، هوشیار باشیم این تفرقه‌افکنی‌ها، موضع‌گیری‌ها و شعارهای بیجا را کنار بگذاریم و همان‌طور که در انهدام این قدرت کوشیدید در سازندگی بکوشید.

 به اندازه کوه‌ها ما بار مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در پیش داریم. این دولتی که فعلاً این مسئولیت خطیر را برعهده گرفته است بارها گفته‌ام نه دولت ایده‌آل شما چپ‌‌گراها، راست‌گراها و ... نمی‌دانم هرچه که اسمش را می‌گذارید، ایده‌آل من هم نیست. و این را باید اعتراف کنیم که اینها مخلصند، هوی پرست نیستند. مشکلات دارند، گاهی در جلساتی که شرکت می‌کنم، گوشه‌ای از مشکلات را که نشان می‌دهند من وحشت می‌کنم. بکوشیم انتقاد بکنیم، هر چقدر که دلمان می‌خواهد، در انتصابات و در کارها انتقاد کنیم ولی باید همکاری کنیم، برادرانه و با محبت بکوشیم که این مشکلات را از پیش پا برداریم.

 وضع ارتش ما متلاشی شده است. این قدر شعار تلاشی ارتش را ندهید. خدا می‌داند این شعار مصلحت نیست، ‌ارتش باید باشد، ارتش ملی و تصفیه شده، میلیون‌ها خرج این ارتش و تجهیزات و وسائل جنگی‌اش شده است، اینها را باید در دریا بریزیم؟ باید متخصصین و کارکشتگانی باشند و بشناسند، نظام ارتش بد بوده است و نه ارتشی. مگر ما فراموش کرده‌ایم که نظام هواپیمایی چه کرده و چه خون‌هایی داده و چه حماسه‌هایی آفریده‌اند؟ سربازان و افسرانی که شب‌ها به منزل من می‌آمدند با گریه‌ها و ناله‌هایشان اینها برادران ما هستند. اینها که همه بد نبودند. دامن هر کس در یک محیط فاسد به گناه آلوده می‌شود. هیچکدام نمی‌توانیم خود را تبرئه کنیم.

 برادران! خواهران! کارگران! کارمندها! باور کنید این مملکت مال شماست. هنوز نمی‌خواهید باور کنید، چون سال‌ها نمی‌خواستند باور کنید، این کارخانه مال شماست، این منابع طبیعی مال شماست، حق شماست و مال دیگری نیست ولی مهلت دهید که اینها به راه بیفتد، این منابع جاری شود، این کارخانه‌ها به کار بیفتد و زراعت ما سر و صورت پیدا کند. این نظام و ارتش مال شماست. دیگر در مقابل شما نخواهد بود، تسویه خواهد شد، امروز هم که دیدید بعضی‌هاشان را تسویه کردند با شدت هم تسویه خواهد شد. هیچ مجالی به کسانی که خیانت و ظلم کردند نخواهیم داد ولی همه که دزد نبودند. ارتشی قوی از سوی کیفیت و فشرده از سوی کمیت خواهیم داشت، در شهر و روستا گارد ملی خواهیم داشت.

  امیدوارم لطف خدا و همت والای شما ملت عزیز همیشه شامل حال ما باشد. ما می‌میریم ولی تاریخ و مسئولیت‌ ما نسبت به نسل آینده باقی می‌ماند.

 حالا رسیده‌ایم به یک سرفصل تاریخی. دولتی داریم، نمی‌توانیم به این دولت سابقه سوءنظر بدهیم. باید ضعیف‌ها را از بین ببریم، منفی را از میان برداریم، مثبت‌ها را تقویت کنیم، شماها به جای فرزند من هستید، شما اشتباه بکنید من تذکر می‌دهم، من اشتباه کنم شما مرا از اشتباه درمی‌آورید. یکی از خصایص بزرگ استبداد همان تفرقه‌افکنی است. تضاد ایجاد کردن، فارس،‌ عرب، ترک، سنی و شیعه ساختن کار استبداد است تا مردم به نظر وحشت و بدبینی‌ به هم نگاه کنند. ما همه جزو یک خانواده هستیم. باید با هم بسازیم و اختلاف‌مان در حد اختلافات یک خانواده باشد، بدانید که همه با هم برادریم. بدانید که باید با هم زندگی کنید.

 


برترین دانشگاهای جهان براساس رتبه بندی جدید سال 2015

برترین دانشگاهای جهان براساس رتبه بندی جدید سال 2015

جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا در سال ۲۰۱۵ اعلام شد/ دانشگاه‌های ایران چه جایگاهی دارند؟

جامعه > آموزش - یکی از معتبرترین رتبه بندی های دانشگاهی نتایج جدیدترین بررسی های خود را منتشر کرد؛ دانشگاه تهران و صنعتی شریف در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر جدیدترین رتبه بندی شانگهای قرار دارند.

طهورا شهبازی: جدیدترین بررسی یکی از معتبرترین رتبه بندی های دانشگاهی منتشر شد. در جدیدترین رتبه بندی شانگهای دو دانشگاه ایرانی در بین دانشگاه های برتر جا گرفتند. در رتبه بندی سال ۲۰۱۵، دانشگاه تهران با رتبه ای بهتر از سال قبل در دامنه ۳۰۰-۲۰۱ و دانشگاه شریف با خیزشی آرام و برای اولین بار با قرار گرفتن در دامنه ۵۰۰-۴۰۱به جمع دانشگاه های برتر اضافه شد.

رتبه بندی شانگهای از سال ۲۰۰۳میلادی آغاز به کار کرده و توسط دانشگاه جیاتانگ شانگهای منتشر می شود که این دانشگاه ۵۰۰دانشگاه تراز اول جهان را بر اساس معیارهای روشن و داده های قابل اعتماد رتبه بندی می کند. شانگهای بر اساس ۴شاخص اصلی کیفیت آموزش، کیفیت دانشکده، خروجی تحقیقات و عملکرد سرانه دانشگاه های برتر را از دیگر دانشگاه ها متمایز می کند.

در کیفیت آموزش دانش آموختگان یک موسسه که برنده جوایز نوبل یا مدال های المپیاد می شوند رتبه دانشگاه را ارتقا می دهند. این شاخص ۱۰درصد از وزن رتبه بندی شانگهای را به خود اختصاص می دهد. شاخص کیفیت دانشگاه نیز از دو قسمت تشکیل می شود که هر کدام ۲۰درصد از وزن رتبه بندی را تشکیل می دهند، کارکنان یک موسسه که برنده جوایز نوبل یا مدال های المپیاد می شوند و پژوهشگرانی که در ۲۱حوزه موضوعی گسترده بسیار پراستناد می شوند.

خروجی تحقیقات نیز از دو قسمت تشکیل شده که هر کدام ۲۰درصد از وزن رتبه بندی شانگهای را تشکیل می دهد مقالات چاپ شده در علم و طبیعت و مقالات نمایه شده در نمایه نامه استنادی علوم و نمایه استنادی علوم اجتماعی. عملکرد علمی یک موسسه در طول یک سال نیز ۱۰درصد از وزن این رتبه بندی را به خود اختصاص می دهد.

هاروارد ۱۰۰امتیازی اول شد

رتبه‌های اول تا پنجم این رتبه بندی مانند سال گذشته به ترتیب به دانشگاه‌های هاروارد، استنفورد، انستیتو فناوری ماساچوست ، برکلی، و کمبریج تعلق دارد. رتبه‌های ششم تا دهم نیز در اختیار دانشگاه‌های پرینستون، کلتک، کلمبیا، شیکاگو، و آکسفورد است.

در فاصله رتبه‌های ۱۱ تا ۱۷، هفت دانشگاه از آمریکا، رتبه ۱۸ مربوط به یونیورسیتی کالج لندن، رتبه ۱۹ مربوط به دانشگاه سان فرانسیسکو، و رتبه بیست نیز مربوط به موسسه فناوری زوریخ است.

از قاره آسیا، دانشگاه توکیو نخستین دانشگاهی است که در جایگاه ۲۱ نشسته است. در قاره اروپا نیز، دانشگاه کپنهاگ، و دانشگاه پییر و ماری کوری، به ترتیب رتبه‌های ۳۵ و ۳۶ را در اختیار دارند. در منطقه اقیانوسیه، دانشگاه ملبورن حائز رتبه ۴۴ است. نخستین دانشگاه آلمان، دانشگاه هایدلبرگ، رتبه ۴۶ را به دست آورده است.

جعفر مهراد بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در این رابطه به مهر گفت: در منطقه جنوب غرب آسیا، دانشگاه عبری اورشلیم، رتبه ۶۷ را در اختیار دارد. در این منطقه دانشگاه‌های ملک عبدالعزیز و ملک سعود، رتبه ای در دامنه ۲۰۰-۱۵۱ دارند. سومین دانشگاه عربستان سعودی دانشگاه علوم و فناوری ملک عبداله، در دامنه‌ای بین ۴۰۰-۳۰۱ قرار دارد.

او گفت: دانشگاه قاهره نخستین دانشگاه مصر است که آن‌ نیز رتبه‌ای در دامنهٔ ۵۰۰-۴۰۱ دارد. از عربستان سعودی چهارمین دانشگاه این کشور، دانشگاه نفت و معدن ملک فهد است، که آن نیز، رتبه‌ای در همین دامنه دارد.

مهراد با اشاره به رتبه دانشگاه‌های ترکیه گفت: از این کشور تنها دانشگاه استانبول که رتبه‌ای در دامنه ۵۰۰-۴۰۱ دارد در این نظام رتبه بندی مشاهده می‌‌شود.

رتبه بندی دانشگاه های ایران

دانشگاه تهران که سال گذشته در دامنه ۳۰۱-۴۰۰ قرار گرفته بود امسال رشد ۱۰۰پله ای داشته است. و بعد از دانشگاه آلمان و دانمارک و بالاتر از دانشگاه ژاپن و آفریقای جنوبی در دامنه ۲۰۱-۳۰۰قرار گرفته است. نکته مهم این رتبه بندی و تفاوت آن با سال قبل اضافه شدن یک دانشگاه ایرانی دیگر بین ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان است. دانشگاه شریف امسال در دامنه ۴۰۱-۵۰۰ قرار گرفته است.

لطفا بحران آب را جدی بگیریم

لطفا بحران آب را جدی بگیریم

آب هست… بریز بپاش خیالت تخت! (طنز)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

بحران کم آبی و خشکسالی همواره گریبانگیر هموطنانمان هست بطوریکه سال به سال خصوصا در فصل های گرم، شاهد حاد شدن این مسئله هم می شویم. البته به هر شکل ممکن باید به صرفه جویی توجه داشته باشیم، اما بقول مجید مرسلی، طنزپرداز کشورمان وقتی تبلیغات و توصیه‌های مکرر برای صرفه جویی در مصرف آب جواب نمی‌دهد، باید که شیوه سخن را اینگونه عوض کرد!


هر چه داری در توان اسراف کن
بی توقف بی امان اسراف کن

گر چه می‌گویند کم آبی شده
تو ولی در این میان اسراف کن

وقت استحمام، صبح و عصر و شام
بی محابا توی وان اسراف کن

خودروی خود را بشو با آب شیر
همچو یک شیر ژیان اسراف کن

وقت شادی با دف و با هلهله
در عزا مویه کنان اسراف کن

ظرف‌ها را هی بشو با شیر باز
مثل یک جوی روان اسراف کن

پول آن را می‌دهی از جیب خویش
هست ارزان یا گران اسراف کن

سفره ها خالیست در زیر زمین
دائما یا ناگهان اسراف کن

چکه چکه می چکد از شیر آب
گاه چون قطره چکان اسراف کن

موقع مسواک شیر آب را
هان نبندی ای فلان! اسراف کن

روز فردا، فکر فردا می‌کنیم
حال تو در این زمان اسراف کن

بی گمان روزی پشیمان می‌شوی
تو همین را هم ندان … اسراف کن!

جایگاه ایران در بین بهترین شهرهای جهان برای زندگی کردن

جایگاه ایران در بین بهترین شهرهای جهان  برای زندگی کردن

بهترین شهرهای دنیا برای زندگی کردن/ جایگاه تهران در بین ۱۴۰ کشور دنیا، کجاست؟ 

هر سال ای‌آی‌یو یکی از زیرمجموعه های اکونومیست لیست بهترین شهرهای دنیا را برای زنگی اعلام می کند، اما با وجود اتفاقات تروریستی که امسال در فرانسه، خاورمیانه و... افتاد جدول امسال کمی متفاوت است.

نیو صدر: ای‌آی‌یو یا واحد اطلاعات اقتصادی شرکتی مستقل است که از سال 1946 میلادی در لندن و توسط گروهی اقتصاددانان راه اندازی شده است، این شرکت هر سال شهرهای بزرگ دنیا را با هم مقایسه و رتبه‌های آنها را برای زندگی اعلام می کند.

طبق معیارهای لیست سال ۲۰۱۵، پنج شهر اول به ترتیب ملبورن استرالیا، وین اتریش، ونکوور کانادا، تورنتو کانادا و به طور مشترک، آدلاید استرالیا و کالگاری کانادا است. لیست 5 کشور اول با پارسال هیچ فرقی نکرده است. از 10 شهر اول 7 تای آنها مربوط به استرالیا و کانادا است.

گفتی است که 5 سال است ملبورن به عنوان بهترین شهر انتخاب می شود.

ای آی یو بر اساس معیار های مراقبت های بهداشتی، آموزش، ثبات، فرهنگ، محیط زیست و ساخت و ساز به شهر ها از 100، نمره می دهد ملبورن 97.5 نمره و آدلاید که پنجم شد 96.6 نمره گرفته اند. معمولا شهر هایی نمره بالا می گیرند که جمعیت کمی نسبت به وسعتشان داشته باشند.

درشهرهیا نخست چالش های کمی وجود دارد و شرایطشان به استاندارد های زندگی بسیار نزدیک و آمار قتل در این شهرها بسیار کم است.

دمشق به علت های جنگ های داخلی در رتبه آخر قرار دارد پارسال نیز دمشق در رتبه آخر قرار داشت. پایتخت زیمبابوه هراره بیشترین پیشرفت را در سال اخیر نسبت به بقیه شهر ها داشته است. اما به جز اینها تغییرات زیادی در جدول نسبت به سال قبل به وجود آمده؛ دلیل تغییرات هم اتفاقاتی بود که در چند وقت اخیر در اروپا و آمریکا شمالی مانند تیراندازی در پاریس به وجود آمد.

از سال 2010 ای آی یو سبک زندگی در 140 شهر را بررسی می کند. میزان امنیت در این شهرها، 2.2 درصد کاهش یافته، اگر چه این می تواند حاشیه ایجاد کند. ضمن اینکه میزان زیست پذیری در 57 شهر کاهش داشته است.

در جمع همه این شهرها، تهران در میانه قرار دارد و رتبه ۸۰ را به خود اختصاص داده است. البته رتبه تهران در هزینه زندگی ۶۲ است.

بهترین شهرها برای زندگی کردن

رتبهشهرکشور
۱ملبورناسترالیا
۲ویناتریش
۳ونکورکانادا
۴تورنتوکانادا
۵آدلایداسترالیا
۵کالگاریکانادا

بدترین شهرها برای زندگی کردن

رتبهشهرکشور
۱۳۶تریپولیلیبی
۱۳۷لاگوسنیجریه
۱۳۸پورت مورسبیگینه نو
۱۳۹داکابنگلادش
۱۴۰دمشقسوریه

۴۷۴۷

ویژگی ها ی رشد کره جنوبی به قلم استاد دکتر سریع القلم(30 ویژگی)

نظریه‌ ای برای توسعه ایران

 سی ویژگی که در صفحه فیسبوک سریع القلم منتشر شده به این شرح است:

۱-با ۵۱ میلیون جمعیت، اقتصاد دوازدهم جهان و ۱/۱ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی؛

۲-شهروندان ۲۲۰۰ ساعت در سال کار می‌کنند؛

۳-بالای ۳۰٫۰۰۰ دلار درآمد سرانه (۶۰ دلار در سال ۱۹۶۰)؛

۴-حمایت پایدار و همه جانبه هیأت حاکمه از تولیدکنندگان و شرکت‌های خصوصی؛

۵-بی کاری ۳/۲ درصد و تورم ۱/۳ درصد؛

۶-در هزینه کردن برای تحقیق و توسعه (R&D) از آمریکای شمالی و اروپای غربی بالاتر؛

۷-حداقل ۵ درصد رشد اقتصادی در ۴۵ سال گذشته؛

۸-شروع یک فعالیت اقتصادی: در سه مرحله و ۴ روز طول می‌کشد؛

۹-مبارزه با فقر و تحقیر تاریخی از طریق تولید ثروت؛

۱۰-پس‌انداز بالا و مصرف کم به عنوان فرهنگ فردی و سازمانی؛

۱۱-اول در جهان در دولت الکترونیک؛

۱۲-هشتم در جهان در استانداردهای بهداشت؛

۱۳-کره جنوبی یک کشور توسعه یافته محسوب می‌شود؛

۱۴-نیروی کار بسیار با انگیزه، پرکار و با انضباط؛

۱۵-در صدر تولیدکنندگان: کشتی قاره‌پیما، موبایل؛ صفحه LCD و تراشۀ حافظه؛

۱۶-اجماع فکری و استراتژی مشترک همه جریان‌های سیاسی و امنیتی درون حاکمیت نسبت به کره و آیندۀ آن؛

۱۷-رقیب سی‌لی‌کان‌ولی در نوآوری و فن‌آوری؛

۱۸-رقابت جدی با محصولات ژاپنی و چینی؛

۱۹-فرهنگ عمومی: اعتماد، راستگویی، تحمل بالا، تعامل، یادگیری و پرهیز از بدگویی؛

۲۰-نظام آموزشی فوق‌العاده کارآمد، حرفه‌ای و رقابتی؛

۲۱-نوآوری در فن‌آوری: مهم‌ترین بنیان رشد و توسعه اقتصادی؛

۲۲-شایسته سالاری نهادینه شده در بنگاه‌ها و دولت؛

۲۳-ده شرکت بزرگ خصوصی یک چهارم نیروی کار را استخدام کرده‌اند؛

۲۴-هیأت حاکمه به ندرت در رسانه‌ها حاضر می‌شود؛

۶۲-۲۵ درصد از زنان، شاغل هستند؛

۲۶-ارتباطات گسترده بین‌المللی و به ویژه آسیایی؛

۲۷-یادگیری، بهتر شدن و تغییر: کانون فرهنگ فردی و اجتماعی؛

۲۸-حداقل دخالت دولت در فعالیت‌های بخش خصوصی؛

۲۹-تشکل‌های مؤثر بخش خصوصی، کارگران و نویسندگان برای اثر گذاری بر سیاست‌های دولت؛

۳۰-اولویت جایگاه و آینده کره جنوبی بر هر موضوع دیگری چه در حاکمیت، چه در میان بنگاه‌ها و چه در میان شهروندان.