رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول
رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول

با فرودگاهای جهان اشنا شویم



با وحشتناک‌ترین فرودگاه‌های جهان آشنا شوید

“فرودگاه” را که می‌شنویم، یاد “مهرآباد” می‌افتیم. کسانی که اهل تهران باشند می‌دانند و اگر گذرشان به میدان فتح افتاده باشد، دیده‌اند که هواپیما با ارتفاع کمی از بالای میدان عبور کرده و وارد فرودگاه می‌شود. حتی خطوط راهنمایی که با لامپ ایجاد کرده‌اند تا خود میدان امتداد دارد. وحشتناک نیست!؟

در اینجا می‌خواهیم درباره فرودگاه‌های وحشتناک صحبت کنیم. فرودگاه‌هایی که به هر دلیل خطر در نزدیکی آنها است. این خطر ممکن است برای هواپیما و مسافران آن باشد و یا برای اهالی ساکن در نزدیکی فرودگاه و یا اصلاً در طراحی عجیب و غریب آن! در متن سعی کرده‌ایم به ترتیب خطرناک بودن، از کم خطر تا پر خطر پیش برویم. البته از آنجا که در این لیست اسمی از فرودگاه های ایران برده نشده، دلیل نمی شود که در ایران فرودگاه‌های خطرآفرین وجود ندارد اما در ادامه ایمیل 25 فرودگاه وحشتناک در دیگر کشورهای جهان را مرور می کنیم.

25. فرودگاه بین‌المللی ملک فهد، دمام، عربستان صعودی

گروه اینترنتـی پرشین استار | www.Persian-Star.org

این فرودگاه که با مساحتی حدود ۷۸ هزار هکتار بزرگ‌ترین فرودگاه حال حاضر در دنیا است، در وسط بیابان ساخته شده‌ است. باند این فرودگاه آنقدر بزرگ‌ است که معلوم نیست از کجا شروع و به کجا ختم می‌شود و همین مساله گاهاً خلبانان را دچار مشکل می‌کند.


24.
فرودگاه بین‌المللی کلیولند هاپکینز، اوهایو، ایالات متحده

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

این فرودگاه هیچ مشکلی به لحاظ محل قرارگیری و امثالهم ندارد، بلکه مشکل آن کارکنان برج مراقبت است. چندی پیش یکی از کنترل کننده‌های خطوط شاغل در شیفت شب، هنگام کار و زمانی که هواپیماها در حال رفت و آمد بودند، در حال تماشای فیلم دیده شده و به همین دلیل از کار برکنار شد. اگر به نظرتان هنوز هم مشکلی نیست، پس بد نیست بدانید که در موردی مشابه یکی از سوپروایزرهای بخش کنترل در شیفت شب را نیز برکنار کردند. وی هنگامی که ترافیک خطوط سبک بوده، کمی چرت زده و بعد از آن مشغول انجام بازی‌های کامپیوتری شده‌ است.


23.
فرودگاه بین‌المللی ولینگتون، نیوزلند

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

فرودگاه ولینگتون به دلیل محل قرارگیری آن، یکی از زیباترین فرودگاه‌های دنیا است. اما دلیل نمی‌شود که از خطرناک بودن آن حرفی نزنیم. باند این فرودگاه بسیار کوتاه بوده و هر دو طرف آن منتهی به آب است. اگر خلبان ثانیه‌ای در تیک‌آف خود تاخیر کند، ممکن است هواپیما وارد آب شود. در فرود هم همین مشکل به شکلی دیگر وجود دارد.


22.
فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس، ایالات متحده

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

طبق گفته “فدراسیون هوانوردی آمریکا”، فرودگاه لس‌آنجلس محلی برای دوره دیدن افرادی است که می‌خواهند وارد یکی از مشاغل مرتبط با فرودگاه شوند. این مشاغل، خلبانی، کنترل خط و … را شامل می‌شود. کافیست تصور کنید که در فرودگاهی فرود می‌آیید که توسط چند تازه‌کار اداره می‌شود. چندین سال است که فرودگاه لس‌آنجلس به عنوان خطرناک‌ترین فرودگاه آمریکا شناخته می‌شود.


21.
فرودگاه آگاتی اِردروم، جزیره لاکشادوئیپ، هند

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

همانطور که از عکس پیداست، این فرودگاه یک جزیره است و اطراف آن چیزی جز آب نیست. یک سهل‌انگاری کوچک هنگام فرود و یا برخاستن کافیست تا هواپیما غرق شود. البته همه هم می‌دانند که این فرودگاه بسیار خطرناک است، اما این جزیره محل دیگری برای ساخت فرودگاه ندارد و درحال حاضر همچنان از آن استفاده می‌کنند.


20.
فرودگاه بین‌المللی ساوانا/هیلتون هد، جرجیا، ایالات متحده

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

این فرودگاه هیچ مشکل خاصی مشابه بقیه فرودگاه‌های این لیست ندارد، اما یک ویژگی عجیب دارد که باعث می‌شود نتوانیم به سادگی از کنار آن عبور کنیم. در وسط باند این فرودگاه دو قبر وجود دارد که متعلق به مالکان قبلی زمین‌های فرودگاه است. هر هواپیمایی که در این فرودگاه فرود می‌آید باید از روی این دو قبر رد شود. حتماً این قضیه برای برخی چندان خوشایند نباشد.


19.
فرودگاه نارسارسواق، گرینلند

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

طبیعت اطراف این فرودگاه بسیار زیبا بوده و برای فرود باید از بین کوههایی زیبا گذشت. این برای هر مسافری جذاب است اما برای هر خلبانی نیز یک کابوس است. گذشتن از بین کوه‌هایی که فاصله بین آنها کم بوده و هم چنین گاهاً مه گرفته می‌باشند بسیار دشوار است. باد‌های شدیدی که اغلب در آن منطقه می‌وزد را نیز به این دشواری‌ها اضافه کنید.


18.
فرودگاه بین‌المللی کانسای، خلیج اوزاکا، ژاپن

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

جزیره مصنوعی‌ فرودگاه کانسای با ۴ هزار متر طول و ۲۶۰۰ متر عرض، آنقدر مساحت بزرگی دارد که از فضا نیز دیده می‌شود. از نگاه مهندسی، ساختار این فرودگاه یک شاهکار بزرگ است. اما با توجه به زلزله‌های زیاد منطقه و احتمال طوفانی شدن دریا، این فرودگاه قطعاً یکی از خطرناک‌ترین فرودگاه‌های دنیا است.


17.
فرودگاه بین‌المللی دون موآنگ، بانکوک، تایلند

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

این فرودگاه در نگاه اول مشکل خاصی ندارد، اما اگر کمی دقیق شوید، به چیز عجیبی بر می‌خورید؛ یک زمین گلف در گوشه فرودگاه قرار دارد. حتماً بازی گلف در این زمین شرایط ویژه‌ای دارد.


16.
فرودگاه پارو، بوتان

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

خلوتی و آمار بسیار پایین تردد در این فرودگاه باعث نمی‌شود که این فرودگاه را که در قلب رشته کوه‌های هیمالیا قرار دارد از لیست فرودگاه‌های خطرناک خارج کنیم. این فرودگاه در ارتفاع ۲۴۰۰ متری از سطح دریا قرار داشته و توسط کوه‌هایی با حداکثر ارتفاع 5500 متری محاصره شده‌است. شایع شده‌است که خدمه هواپیماهایی که قصد فرود در این فرودگاه را دارند، قبل از فرود به مسافران قرص ضد اضطراب می‌دهند.


15.
فرودگاه کای تاک، هنگ کنگ، چین

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

وزش بادهای شدید در منطقه و محاصره بودن منطقه فرودگاه توسط کوهستان، به آن لقب ترسناک‌ترین فرودگاه را داده ‌بود. و این‌ها یکی از چند دلیلی بودند که باعث شدند فرودگاه کای‌تاک در سال ۱۹۹۸ تعطیل شود.


14.
فرودگاه بارا، اسکاتلند، بریتانیا

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

فرودگاه بارا، یکی از منحصربفردترین فرودگاه‌های دنیا است، زیرا تنها فرودگاهی در جهان است که از ساحل به عنوان محلی برای تیک‌آف هواپیما استفاده می‌کند. این فرودگاه سه باند بر روی ساحل دارد و از آنها به عنوان محلی برای فرود و برخاست هواپیما استفاده می‌کند.


13.
فرودگاه کنگوناس، سائوپائولو، برزیل

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org

مسئله‌ خطرناکی که برای فرودگاه کنگوناس وجود دارد، نزدیکی زیاد آن با محله‌های پرجمعیت سائوپائولو است. یکی از مسائل مهمی که در احداث فرودگاه به آن دقت می‌کنند، دور بودن آن از مناطق مسکونی است تا در صورت بروز حوادث احتمالی، از تلفات جلوگیری شود. اما همانطور که در تصویر مشاهده‌ می‌کنید، این فرودگاه بیخ گوش منازل مسکونی است.


12.
فرودگاه گیزبورن، نیوزلند

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

گزافه گویی نیست که اگر بگوییم این فرودگاه دیوانه‌وارترین و خطرناک‌ترین فرودگاه عجیب دنیاست. یک خط ریل قطار درست از روی باند این فرودگاه می‌گذرد. در واقع مسئولین برج مراقبت باید نه تنها ترافیک هوایی را کنترل کنند، بلکه زمان فرود و تیک‌آف هواپیما را با عبور قطار هماهنگ کنند. البته چندی است که عبور قطار از این ریل ممنوع شده‌ است، اما این فرودگاه همچنان باز است.


11.
فرودگاه تنزینگ-هیلاری، لوکلا، نپال

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

این فرودگاه کوچک در سال ۲۰۱۰ از سوی کانال هیستوری، به عنوان خطرناک‌ترین فرودگاه دنیا معرفی شد. این فرودگاه در ارتفاع ۲۹۰۰ متری از سطح دریا ساخته شده و یک سوی باند پرواز آن به کوهی بلند و سمت دیگر آن به دره‌ای عمیق منتهی می‌شود. چه فرود پر هیجانی!


10.
فرودگاه کورچول، فرانسه

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

فرودگاه کورچول، یکی از خطرناک‌ترین فرودگاه‌های دنیاست که در آلپ قرار گرفته‌است. متملین برای اسکی کردن در آلپ، با هواپیما به این فرودگاه می‌آیند. باند این فرودگاه تنها ۵۲۰ متر طول دارد و جالب‌تر آنکه در امتداد این باند یک دره عمیق وجود دارد.


9.
فرودگاه بین‌المللی سابق ماریسکال سورس، اکوادور

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

این فرودگاه برای خلبانان حکم کابوس را دارد، حتی برای باتجربه‌ها. این فرودگاه در قلب منطقه پرجمعیت اکوادور قرار دارد و این یعنی بازی با مرگ. وجود کوه‌های مرتفع در اطراف این منطقه، آتشفشان‌های فعال و مه‌‌گرفتگی‌های پیاپی، فرود در این فرودگاه را تبدیل به ماموریت غیرممکن می‌کند. خوشبختانه یک سالی است که این فرودگاه تعطیل شده ‌است.


8.
فرودگاه بین‌المللی تونکونتین، هندوراس

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

کانال هیستوری، رتبه دوم خطرناک‌ترین فرودگاه‌ها را به این فرودگاه اختصاص داده بود، اما چرا؟ این فرودگاه در دره‌ای قرار دارد که اطراف آن را کوهستان‌ها پوشانده‌اند، و این پرواز هواپیما را با خطرات زیادی مواجه می‌کند. جالب اینجا است که هر روز این فرودگاه شاهد فرود و تیک‌آف بوئینگ ۷۵۷ است.


7.
فرودگاه بین‌المللی گیبرالتار، گیبرالتار، بریتانیا

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

در نگاه اول این فرودگاه خیلی طبیعی جلوه می‌کند، اما دقیق‌تر که شوید متوجه خواهید شد که یک خیابان عریض وسط باند این فرودگاه را قطع می‌کند. این خیابان که خیابان اصلی شهر است، هنگام عبور هواپیما بسته شده و پس از رد شدن هواپیما دوباره باز می‌شود! حالا تصور کنید در این خیابان بر اثر سانحه‌ای ترافیک سنگین ایجاد شود، درحالی که یک هواپیما هم درحال فرود است.


6.
فرودگاه سانتا کاتارینا، مادرینا، پرتقال

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

این فرودگاه بین‌المللی کوچک، مسافران را به جزیره زیبای مادرینا منتقل می‌کند. باند کوتاه آن در سال ۲۰۰۳ دوبرابر شد، اما همچنان قرار گرفتن آن در کنا دریا و کوهستان، آن را به یکی از خطرناک‌ترین فرودگاه‌های دنیا تبدیل کرده‌ است. با این حال علت اصلی قرار گرفتن این فرودگاه در این رتبه، همان چیزی است که در عکس مشاهده می‌کنید.


5.
فرودگاه بین‌المللی پرنسس جولیانا، سن‌مارتین

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

قطعاً پیدا کردن فرودگاهی با این شرایط بسیار دشوار است. هواپیماهایی که قصد فرود در این فرودگاه را دارند باید از فراز ساحلو یک خیابان عبور کنند و مستقیم بر روی باند فرودگاه قرار بگیرند. چیزی که باعث خطرناک‌تر جلوه‌کردن این فرودگاه می‌شود، ترافیک بالای آن است.


4.
باند فرود یخی، قطب جنوب

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

این باند فرود، برای ایستگاه تحقیقاتی مک‌موردو ساخته شده و در ساخت آن فرود هواپیمایی با مقیاس هواپیمای بوئینگ ۷۵۷ پیش‌بینی شده‌است. ناگفته پیداست که باید از چه چیزی ترسید و چرا باید این باند فرود را جزو خطرناک‌ترین فرودگاه‌های دنیا دانست.


3.
فرودگاه گوستاو سوم، سن بارتلمی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

باند این فرودگاه آنقدر کوتاه است که از آن تنها برای فرود هواپیماهایی بسیار کوچک با گنجایش ۲۰ نفر استفاده می‌شود. باند فرودگاه گوستاو سوم بر روی یک شیب قرار دارد که منتهی می‌شود به ساحل و دریایی که مردم درحال شنا کردن و گرفتن حمام آفتاب در آن هستند. کافیست تصور کنید که هواپیما نتواند در آن باند کوتاه توقف کند.


2.
فرودگاه چانگدو بانگدا، تبت، چین

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

تبت در مرتفع‌ترین منطقه جهان یعنی بر روی رشته‌کوه هیمالیا قرار دارد و نباید تعجب کرد که فرودگاه این منطقه در ارتفاع 4300 متری از سطح دریا قرار داشته باشد. نکته جالب دیگر در مورد این فرودگاه، باند فرود ۵۶۰۰ متری آن است که طولانی‌ترین باند فرود در دنیا محسوب می‌شود. فشار بالای هوا در این منطقه نه تنها برای مسافران مشکل ایجاد می‌کند، بلکه همچنین ممکن است به لحاظ فنی برای هواپیما مشکل ایجاد کند و اینها همه فرود در این فرودگاه را برای هر خلبانی تبدیل به کابوس می‌کند.


1.
فرودگاه خوانچو یوراسکین، جزیره سابا، دریای کاراییب

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

همانطور که در تصویر مشاهده‌ می‌کنید، خطرناک‌ترین فرودگاه لیست ما، باند فرودی تنها به طول ۴۰۰ متر دارد. برای رفتن به این جزیره زیبا و ساکت، باید به فرود در این فرودگاه کوچک که در بین کوه و دریا قرار دارد تن داد. قطعاً هواپیماهای بزرگ قادر به فرود در این فرودگاه نیستند.





ببینید و لذت ببرید (نشانه خوب زیبایی)


ببینید و لذت ببرید (نشانه خوب زیبایی)


تماشای این تصاویر باکیفیت را از دست ندهید

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

برای موفقیت در زندگی از ترفند های ساده شروع کنید


برای موفقیت  در زندگی از ترفند های ساده شروع کنید


ترفندهای ساده برای زندگی ! قسمت دهم

ترفندها و حقایق ساده ای که همیشه به کارتان می آید

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

چرا مردم سراسر کشور برای خواننده پاپ ایران مرتضی پاشایی به صورت خودجوش مراسم گرفتندو گریستن(عکسها جواب می دهد)


چرا مردم سراسر کشور برای خواننده پاپ ایران مرتضی پاشایی به صورت خودجوش مراسم گرفتندو گریستن(عکسها جواب می دهد)


مراسم آخرین وداع با مرتضی پاشایی به روایت تصویر

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

خبری تلخ، صبح جمعه یک ملت را خراب کرد. همه میدانستند که مرتضی در حال جدال با بی رحم ترین و مرگبار ترین بیماری زمین است، اما هیچ کس حتی یک لحظه هم دوست نداشت تصور این جمعه را در ذهنش تداعی کند. فقدان از دست دادن این هنرمند همه ی ما را در غم و اندوه برد و خاطره تلخی را از 23 آبان در ذهنمان ثبت کرد.

مرتضی پاشایی درگذشت. همین جمله ی 3 کلمه ای موجی از مردم عاشق را از صبح جلوی بیمارستان بهمن جمع کرده تا برای آخرین بار با خواننده خوش احساسشان وداع کنند. هنرمندی که صدایش یک بغض همیشگی، توام با آرامش محض داشت. هنرمندی که تا اخرین لحظه ای که توان ایستادن روی پاهایش را داشت، خواند و عشق ورزید.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

سال 90 بود، روزهایی که مرتضی تازه داشت با صدایش نامی میان خواننده ها برای خود دست و پا میکرد. مصاحبه ای از او در گوشه و کنار یک روزنامه به چشم خورد. با این عنوان که آرزو دارم مانند ناصر خان حجازی بمیرم. با عزت، با نام خوش و پر از عشق مردم. گویا خدا صدایش را شنیده بود.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

درحالیکه طبق اعلام قبلی قرار بود مراسم تشییع مرتضی پاشایی خواننده موسیقی پاپ از ساعت 9 صبح دیروز یکشنبه در مقابل تالار وحدت آغاز شود، از حدود 8 صبح جمع کثیری از هواداران وی در محل مراسم اجتماع کردند. این در حالی بود که جمع کثیری از هواداران وی در محل برقراری مراسم اجتماع کرده و ترانه های وی را همخوانی می کردند.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

به دلیل برگزاری مراسم با وجود اقدامات و تدابیر ترافیکی و انتظامی ماموران برای برقراری نظم، ترافیک سنگینی در معابر منتهی به تالار وحدت ایجاد شده بود. با توجه به ازدحام بسیار زیاد و انتشار شایعه انتقال پیکر مرحوم پاشایی به بهشت زهرا برخی در حال ترک مراسم به سمت بهشت زهرا بودند.

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

بهر حال مراسم رسمی دقایقی بعد آغاز شد و به مناسبت ایام محرم یکی از مداحان جمعیت را با مرثیه سرایی همراهی می کرد. جمعی از هنرمندان دوستان و اهالی موسیقی در این مراسم حضور داشتند.
برخی از دوست داران پاشایی برای وداع با او از شهرستان ها به تهران آمده بودند و در مراسم حضور داشتند. حضور اقشار مختلف مردم اعم از پیر و جوان از دیگر ویژگی های این مراسم بود.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

پوستر های مرتضی پاشایی که مزین به گل های مریم بود در دست افراد دیده می شد. برخی دیگر از مردم به شکل دست نویس برخی از ترانه هایی را که پاشایی خوانده شده بود روی کاغذ نوشته بودند. “باز خاطرات تو همین حوالیه/ حالم همینه و یه چند روزیه جای تو خالیه/ اسمت نوشته رو غبار شیشه/ دلی که بی تو باشه دل نمیشه”،”میم مثل مرتضی”، “مرتضی … چه پرواز باشکوهی!”، “کاش می‌شد صدایت را بوسید”، “نگران منی”، “یکی هست، که دیگه نیست …”، “یکی هست… که همیشه هست” و “نگو خسته شدی”‌ یکی از همین دست نوشته‌ها بود که با صدای بلند زمزمه می‌شد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتـی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.net

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

هنگامی که پیکر زنده یاد مرتضی پاشایی در خانه ابدی آرام گرفت

بنا به گزارش خبرگزاری ها، در حالیکه صبح دیروز یکشنبه 25 آبان پیکر زنده یاد مرتضی پاشایی با حضور جمعیت چند هزار نفری از مقابل تالار وحدت به سمت بهشت زهرا (س) تشییع شد ولی به دلیل ازدحام جمعیت در بهشت زهرا (س) امکان خاکسپاری وی تا غروب فراهم نگردید و یهر شکل مراسم تدفین انجام نشد.

در این فاصله پیکر مرحوم مرتضی پاشایی، خواننده فقید موسیقی پاپ ایران ساعاتی را در سردخانه ماند و بعد از مدتی با مساعد شدن شرایط، در نهایت خانواده و نزدیکان پاشایی توانستند پیکر او را غروب روز یکشنبه، 25 آبان‌ماه با چند ساعت تأخیر در قطعه هنرمندان به خاک بسپارند.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org

واکنش هنرمندان و شخصیت‌ها به درگذشت مرتضی پاشایی

تعداد زیادی از هنرمندان کشورمان در پی‌ درگذشت “مرتضی پاشایی” با نگارش متن در فضای مجازی غم و اندوه خود را در این خصوص ابراز کردند که در زیر گزیده ای از آن ها را ملاحظه می‌کنید :

محسن یگانه: دیگه نگرانت نیستیم… الان تو نگرانمونی! یه عالمه حرف مونده تو گلوم که دلم میخواد بنویسم تو این پست ولی بازم ساکت میشم… مرتضی عزیز، فکر نکنم خودت هم راضی به ناراحتی دوست ها و دوست دارانت باشی، واسه همین فکر کنم به تو و یادت فقط رنگ سفید میاد… آروم بخواب دوست من… دوستان شما هم ناراحت نباشید… الان حال مرتضی خیلی از همیشه بهتره… اشک نریزید… لبخند بزنید به خاطر آدمی که یه تصویر خوب از خودش به جا گذاشت و رفت… هنوز هم یکی هست.

پولاد کیمیایی: خدا رحمت کنه تو رو که رحمت خدا با تو بود و هست.

برزو ارجمند: درگذشت هنرمند جوان مرتضی پاشایی عزیز را با خانواده‌اش و دوستدارانش تسلیت می‌گم.

مهناز افشار: پیش از این با تمام وجود آرزو و خواستمان سلامتى شما بود و حالا باید عمیقا عزادار باشیم. کاش اینقدر عجله نمیکردیم و پیشتاز در خبر رفتنت نبودیم و عمیقا با مثبت اندیشى بیشترى منتظر ایستادن دوباره ات بودیم افسوس شما با صداى زیبایت همیشه هستى آقاى پاشایى در میان عمیق ترین تاریکی ها به دو چشم غمگینی می اندیشم و به پنجه هایی که خاک، خاک مهربان آن را می پوشاند.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

آناهیتا نعمتی: تسلیت عرض میکنم خدمت خانواده پاشائی و طرفداران این هنرمند عزیز و مردمی، روحش شاد، قطعأ که همیشه با صدای گرمش و هنرش در بین همه ایرانیها جاودانه خواهد بود.

بهنام تشکر: دوست داشتیم روزها بگذرند و هر لحظه از خبر بهبودى کامل مرتضى پاشایى بشنویم، اما متاسفانه این خواننده دوست داشتنى کشورمون به علت ایست قلبى درگذشت! این اتفاق رو به جامعه هنر، مردم ایران و خانواده محترم ‏پاشایى‬ تسلیت میگیم! بغضم گرفته وقتشه ببارم. چه بى هوا هواى گریه دارم… باز کاغذام با تو خط خطى شد.. خدا این حس و حالو دوست ندارم!

بهاره رهنما: مرگ به قول سهراب گاه با خوشه انگور می آید به دهان مرتضی پاشایی از کنارمون رفت اون صبور بود و مهربان با دنیا و شجاع چون در عین مبارزه با بیماریش سفر مرگ رو با پذیرش پذیرفته بود روح جوان و هنرمندش قرین مهربانی خداوند باد لطفا فاتحه و صلواتی با خواندن پست هدیه روحش کنید تو کنسرت آخرش با وجود اوج بیماری با عشق برای طرفدارانش خوند و با جرات روی صحنه بود…

بهنوش طباطبایی: چه بخواهیم چه نخواهیم محکوم به رفتنیم.

مهدی پاکدل: مرتضی جان بدرود. تسلیت به بازماندگان این عزیز و تمامی دوستدارانش

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

نیکی مظفری: بدرود بزرگ مرد… تسلیت میگم به خانواده، دوستان، همکاران و هواداران”مرتضى پاشایى”عزیز پروردگارا صبر و آرامش عطا فرما.

علی صالحی: گاهی شفا به رفتن است.

شبنم مقدمی: تنها صداست که می ماند… و مرگ، پایان هیچ کبوتری نیست مرتضی… پایان بی قراری ها… آغاز آرامشت مبارک.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

نیوشا ضیغمی: تو رفتی ولی یاد تو ماندنیست … آرامشت مبارک مرتضی ی عزیز.

هادی کاظمی: گفته بودی این روزهای سخت می‌گذره… تموم میشه… تموم شد مرتضی. تو بهتر از هر کسی می دونستی… رفتی و اثرت موند… تولد دوباره ات مبارک.. روحت شاد… دیدار به قیامت.

پریناز ایزدیار: میدونى حالم این روزا بدتر از همست.

آرش برهانی: اینجورى عزیز از دنیا رفتن سعادت میخاد، مرتضى میان دعاى خیر هموطناش رفت، مهم اینه که بعد از رفتنمون خاطرات خوبى براى هم بجا بزاریم مرتضى جان میدونم جات تو بهشته روحش شاد. درگذشت مرتضى عزیز و تسلیت میگم.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

الهام پاوه‌نژاد: عاشقی جاده یک طرفه بود مهربان… روحت رها شد و جانت آرام گرفت.

لیلا بلوکات: سلام بسیار غمگین و ناراحتم تسلیت میگم به تمام مردم شهرم که میدونم همتون با ترانه های مرتضی پاشایی خاطره دارید… مرتضای عزیز با ترانه هات عشق رو فهمیدم با ترانه هات عاشق شدم با ترانه هات گریه کردم با ترانه هات شاد شدم پسر یادت همیشه با منه مریم عزیزم همسر مرتضی از خدا واست صبر آرزو میکنم… تسلیت. روحش شاد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

سحر قریشی: روح و روانت شاد برادرم، هر روز دم اذان براى آرامشت دعا مى کردم و یه شمع روشن مى کردم مرتضى عزیز آرامشت مبارک.

سحر دولتشاهی: تسلیت عرض می‌کنم. روحشون شاد باشه. واقعا متاسفم

رسول خطیبی(سرمربی تراکتورسازی): مرتضی پاشایی یکی از خوانندگان خوب کشورمان بود که با صدای خود بسیاری از جوانان را طرفدار خود کند. درگذشت او ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه هنر و کشور ایران است امیدوارم روح این جوان قرین رحمت الهی باشد.

مهدی رحمانی (کارگردان): مرتضی پاشایی تا آخرین لحظه عمرش ایستاد و مقاومت کرد فارغ از غر زدن و کنار کشیدن. با این که دلیل منطقی برای ناامیدی داشت و این می تونه سرمشق خیلی از ماها باشه… روحش شاد.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.orgدل دوباره زیر و رو شد …
و این حقیقتی است آشکار که :
تنها صداست که میماند …
اما مرگ پایان کبوتر نیست …
مرتضی پاشایی رفت ولى صدا و ترانه هاش همیشه توی زندگى و قلب مردم و طرفداراش خواهد ماند.
پاشایی گرچه با این دنیا وداع کرد و رفت ولی یاد و خاطرش همیشه در ذهن ها خواهد ماند.
جوانی که با وجود بیماری هرگز تسلیم نشد و همواره با کنسرت ها و آهنگهایش از شوق و امیدش به آینده گفت
و با ترانه هایش خاطره های ماندگاری را بر جای گذاشت.

سفرت بخیر آقا مرتضی …

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

ضمن تسلیت به خانواده محترم پاشایی برای تمامی دوستداران، بستگان و وابستگان این مرحوم آرزوی صبر و آرامش داریم.

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

To Top

نجات دریاچه ارومیه و زمان که از دست می رود (اقایان مسولین)


نجات دریاچه ارومیه  و زمان که از دست می رود (اقایان مسولین)


نگاه آخر 
بررای نجات دریاچه ارومیه مجال تنگ است


نویسنده: اسماعیل کهرم ٭

خوشبختانه الان وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل در همین ایام کمی بهتر شده است و رسانه ها از افزایش نیم متری سطح آب دریاچه ارومیه خبر دادند. این مساله مایه خوشحالی است در حالی که در آغاز سال آبی کشور قرار داریم و زمان زیادی از مهرماه به عنوان سالی آبی نگذشته است. با وجود اینکه کمی اوضاع بهتر از یک سال قبل شده است، اما آنچه من و بسیاری از کارشناسان انتظار دارند هنوز محقق نشده است، ما منتظریم گفته ها به عمل در آید. رییس جمهور، دکتر حسن روحانی در نشست اعضای هیات دولت تصویب کردند ٤٠ درصد از آب کشاورزی به دریاچه ارومیه اختصاص داده شود. به خصوص این دستور را به وزارت جهاد کشاورزی داده است. این حوضه آبخیز قریب هفت میلیارد متر مکعب است و این میزان اصلاکم نیست. به لحاظ رتبه دومین استان کشور از نظر میزان آب است اما چون مدیریت نشده است به بحران دریاچه ارومیه منجر شده است. عملا٣٥٠ هزار هکتار زمین کشاورزی در طی سال ها به ٧٥٠ هزار هکتار افزایش پیدا کرده است. دولت مصوب کرده است ٤٠ درصد را به عنوان حق آب به دریاچه ارومیه اختصاص دهد، اما از چند ماه پیش تاکنون این مساله محقق نشده است، اگر این اتفاق بیفتد دریاچه ارومیه نجات پیدا می کند. اما عملاامکان اجرایی شدن این طرح هم نیست زیرا زیرساخت های لازم در عرصه کشاورزی ما فراهم نشده است. باید از قبل زمینه این اقدام را فراهم می آوردیم. با تغییر سیستم غرق آبی به سیستم آبیاری قطره یی و بارانی و مه پاش در مصرف آب در کشاورزی صرفه جویی می شود. بر این اساس راهی نمی ماند مگر آنکه چشم مان به آسمان باشد تا بارندگی بیشتر شود یا آنکه باید از خیلی قبل عقل مان را به کار می انداختیم که این کار انجام نشده و اینچنین بحرانی رقم خورده است. کارآمد ترین طرح همین موضوعی است که در دولت مطرح و تصویب شده است، طرح های مطرح شده دیگر اصلاقابل اجرایی شدن و عملیاتی شدن نیست و طرح هایی هم که اصلاقابل مطالعه نیست چه رسد به اجرا! طرح هایی مانند تقسیم بندی دریاچه و دیوارکشی و تبدیل کردن دریاچه ارومیه به دریاچه های کوچک تر شدنی نیست و طرح های دیگر هم به همین نحو اصلاشدنی نیست و عملامنجر به اتلاف وقت می شود. اکنون بی شک افزایش نیم متری سطح آب، سبب شادی مردم شده است همان طور که خبر رسیدن آب به اصفهان سبب شده مردم به استقبال آب روی پل های زاینده رود بروند و به انتظار بایستند و شاد باشند، بی شک بهبود وضعیت دریاچه ارومیه بر روحیه مردم منطقه هم تاثیر مثبت می گذارد اما باید متوجه باشیم که این نوع اتفاق ها متاثر از شرایط جوی است و باید چاره یی پایدار برای نجات ارومیه و زاینده رود و... کرد. تا الان به اندازه کافی درباره تبعات فاجعه بار زیست محیطی خشک شدن دریاچه ارومیه هشدار داده شده و ضمن اینکه از هشدار گذشته است نتایج مخرب و غم انگیز خشکی دریاچه تا حدی بر زندگی مردم و وضعیت زیست محیطی دیده می شود، از این رو هر چه زودتر برای اختصاص سهم ٤٠ درصدی حق آب اقدام شود از گسترش بحران و فاجعه جلوگیری می شود. پیشروی وضعیت خشکی دریاچه ارومیه دست کم زندگی ١٢ میلیون شهروند ایرانی را درگیر می کند. کشاورزی تعطیل می شود. از طرفی زیست بوم مهمی از بین می رود و توفان های نمک به راه می افتد و الان دیگر بسیاری از مردم عادی هم از این مسائل اطلاع پیدا کردند و دیگر وقت حرف نیست باید عمل شود. دولت برای نجات دریاچه ارومیه وقت زیادی ندارد و در نهایت تا پایان امسال وقت دارد.



    مشاور رییس سازمان محیط زیست و فعال محیط زیست*