رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول
رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول

ایده خانه نشین کردن زنان(اسیدپاشی) با ایجاد ترس خام اندیشی است


ایده خانه نشین کردن زنان(اسیدپاشی) با ایجاد ترس خام اندیشی است



یک جامعه شناس: ترس از اسید پاشی موقتی است/ایده خانه نشین کردن زنان با ایجاد ترس خام اندیشی است

جامعه > آسیب‌ها - اسیدپاشی در اصفهان کابوس این روزهای خیلی از مردم شهر اصفهان به خصوص زنان شده است. به گفته آذر تشکر جامعه شناس وقتی که روی بدن یک نفر اسید می پاشند و تمام می شود، یک طرف قضیه است و طرف دیگر قضیه ترس منتشرشده در شهر است که این همان ناامنی است.

طهورا شهبازی: با اسیدپاشی های سلسله وار این روزهای اصفهان امنیت و آرامش خاطر از ذهن مردم این شهر به خصوص زنان به کلی رخت بربسته. اینکه امنیت گمشده در کوچه و خیابان نصف جهان را چگونه باید به اهالی این شهر برگرداند جای بسی تامل دارد. موج رعب و وحشت ایجاد شده در شهر تا جایی پیش رفته که زنان حتی برای گذاشتن قدمی کوچک در خیابان باید تن لرزه های آن را تحمل کنند. اینکه این عدم امنیت چه تاثیری بر ذهن زنان می گذارد یا اینکه چگونه می توان امنیت گذشته را به مردم شهربرگرداند، آذر تشکر جامعه شناس معتقد است:« این موج رعب و وحشت موقتی است» و معتقد است«این کارها تنها موج ایجاد کردن است. هرکاری از این دست که انجام شود موج ایجاد می شود. به هر حال این اتفاق افتاده و تاثیر خودش را می گذارد ولی خیلی موقتی است وبعد از مدتی فرد در ذهن خودش سعی می کند امنیت بسازد.»

این جامعه شناس کسانی را که اقدام به اسیدپاشی می کنند را قربانی نوعی تفکر می داند«کسانی که چنین حرکت هایی را تحریک می کنند چنین حرکت هایی را رقم می زنند و دست به این کار می زند آنها هم قربانی تفکرهستند قربانی تفکری که دیگر هرچیزی ازجمله انسانیت را له می کند. دقیقا قضیه همان تفکر است که اگر ضعیف شود همه احساس امنیت بیشتری می کنند ولی اگر روز به روز قوی تر شود ممکن است احساس امنیت تنگ و تنگ تر شود.»

گفت وگوی خبرآنلاین با آذر تشکر را در ادامه می خوانید:

با توجه به اسیدپاشی های اخیر در اصفهان به نظر شما فضای حاکم در جامعه اصفهان به گونه ای است که برای برخورد با بی حجابی دست به چنین کارهایی زده شود؟

انگیزه از این اسیدپاشی ها این است که احتمالا عده ای تحریک می شوند. مردم عادی که این کارها را انجام نمی دهند. اینها گروه هایی هستند که تحریک می شوند و چیزهایی به گوششان می خورد و با خود فکرهایی می کنند. ولی واقعیت اینکه به نظرم اینهامی خواهند یک جوری فضا را برای بقیه ناامن کنند و مثلا می خواهند عده ای را به زعم خودشان بترسانند بلکه دیگران عبرت بگیرند.

این ناامنی ایجاد شده چه بلایی سر بانوان این شهر می آورد؟

جوابش خیلی ساده است. کاری می کند که خیلی بدتر از خود اسیدپاشی است و آن هم ایجاد ترس است. وقتی که روی بدن یک نفر اسید می پاشند و تمام می شود، یک طرف قضیه است و طرف دیگر قضیه ترس منتشرشده در شهر است که این همان ناامنی است. به خاطر همین ناامنی است که حتی دست به چنین کاری می زنند. ماجرای خود قربانی یک چیزی است و ماجرای تماشای قربانی چیز دیگری است. این ماجرا بر اساس اخبار منتشر شده شاید خیلی هم ربطی به بدحجابی به صورت خیلی نامتعارف نداشته باشد ولی وقتی این اتفاق برای چند نفر می افتد تاثیری که روی دیگران می گذارد خیل می تواند مهم باشد.

این اسیدپاشی ها و ایجاد رعب و وحشت بر فعالیت های اجتماعی زن های این شهر چه تاثیری خواهد داشت؟

رعب و وحشت ایجاد شده در نهایت تاثیر آنچنانی ندارد، زیرا به هرحال زندگی یک جریان عادی دارد و کسی که شاغل است باید سرکار برود حالا حتی اگر با ترس همراه باشد. زیرا زندگی روزمره را بر اساس این برنامه ها چیده اند. چقدر می توان خانه نشست و بیرون نرفت، بالاخره باید سرکار رفت. وحشت ایجاد می شود ولی ممکن است خیلی در زندگی مردم تاثیر نداشته باشد. این ترس و وحشت کوتاه مدت است. در نهایت اینکه سیستم اجتماعی جریانی دارد و نمی توان با حرکات ناپخته آن را مختل کرد. یعنی ترس انقدر اشاعه پیدا کند که زن ها در خانه بنشینند درست نیست.

می توانیم این قضیه را به اعتقادات سنتی مردم این شهر ربط داد که حجاب دارای درجه ای است و مردم برای رعایت آن دست به چنین کارهایی می زنند؟

ماجرای داخل کردن مذهب به موضوع ابعاد دیگری دارد. مثلا در جایی ممکن است هم روی نقش سنت و هم روی ظاهر یک حساسیت عجیبی باشد ولی در جای دیگر کمتر باشد. یک طرف قضیه می تواند این باشد که به هر حال آنجا آدم‌هایی چشمشان را می بندند و کورکورانه اطاعت می کنند یا کسانی که بدون اینکه فکرشان را به کار بیندازند دست به چنین کارهایی می زنند آنجا ممکن است تعدادی آدم برای این کار پیدا شود یا اینکه جای دیگر این تعداد آدم پیدا نشده است که انقدر عقلشان را از دست بدهند. می خواهم بگویم اینها ربطش به یک بافت و به یک سنت و مذهبی وغیرمذهبی بودن به آن معنا نیست ولی این قضیه تاثیرش را روی کل ایران می گذارد. یعنی وحشت در زنان تهران ، قم و شهرهای دیگر هم ایجاد می کند چون موضوع همان وحشت ایجاد کردن است حالا یک جا چند تا آدم پیدا شدند که بتوانند انقدر غیر انسانی باشند و چیزی بتواند از بیرون ذهن آنها را دستکاری کند ولی هرجایی ممکن است این آدم ها پیدا شوند.

چگونه می توانیم دربین مردم این شهر به خصوص زنان این ذهنیت را ایجاد کنیم تا دوباره امنیت به ذهن آنها بازگشته و به نوعی با این ترس مقابله کنند؟

به نظرم این ترس خیلی موقتی است و خودبه خود درست می شود. این اقدامات فقط موج ایجاد کردن است هرکاری از این دست انجام شود هم موج ایجاد می شود. به هر حال این اتفاق افتاده و تاثیر خودش را می گذارد ولی خیلی موقتی است وبعد از مدتی فرد در ذهن خودش سعی می کند امنیت بسازد یعنی دلایلی برای خودش می آورد که مثلا این افراد دستگیر شده اند و دیگر خطری فرد را تهدید نمی کند. به هر حال به دلیلی آدم ها در ذهن خودشان فضا را امن می کنند ولی واقعیت اصلی این است که امواجی که می خواهد ایجاد شود در کوتاه مدت اثر خودش را می گذارد ولی در درازمدت ترس کمتر می شود. کسانی که چنین حرکت هایی را تحریک می کنند، آن را رقم می زنند و دست به این کار می زنند، قربانی تفکرهستند، تفکری که دیگر هرچیزی ازجمله انسانیت را له می کند. اگر این تفکر ضعیف شود همه احساس امنیت بیشتری می کنند ولی اگر روز به روز قوی تر شود ممکن است احساس امنیت تنگ و تنگ تر شود.

چرا ما باید در ایران با چنین ناهنجاری و با این شدت مواجه باشیم؟

بحث یک جور تفکر است که به آزادی امنیت دیگران احترام نمی گذارد و فکر می کند که به هر حال با اعمال خشونت آمیز آدم‌ها می توانند درس بگیرند. اینگونه هم نیست که بگوییم کشور ما یا کشورآنها ما می بینیم که تفکرات داعشی در انگلیس هم در حال رشد است. این موضوع از تفکر ناشی می شود نه اینکه بر اساس مرزبندی، کشوری و فرهنگی باشد. فرهنگ عامه مردم روی مدارا و تساهل بنا شده است اما ممکن است فرد به دلایل مختلف بر حسب اینکه پایگاه فرهنگی و اقتصادیش چگونه است، چگونه از طرف دیگران تحریک می شود یا اینکه در ذهن خود این فکرها را پرورش داده و در عمل این حق را برای خود قایل می شود که گناه را با گناه قصاص کند، اینها جریاناتی هستند که دور از جریان کلی جامعه هستند و در تمام جامعه ها هم پیش می آید مثلا در آمریکا فردی اسلحه به دست می گیرد و فکر می کند که باید آدم ها را کشت که آن هم برای خودش تفاسیر ذهنی دارد. موضوع این است که یک تفکر چگونه می‌تواند این موجودات را رشد بدهد و به آنها پرو بال بدهد.

وقتی ما بحث کشتار در آمریکا مطرح می کنیم این باز به قانون آنها برمی گردد که حمل اسلحه را مجاز کرده است پس خیلی هم نمی توانیم به فرد نسبت دهیم.

اینها هیچکدام تک عاملی نیستند آدم های منزوی یا آدم هایی که از جریان جامعه کنار گذاشته می شوند یا اینکه خودشان تفاسیر متفاوتی دارند که حق حیات دیگران دست آنهاست چند عاملی است، یعنی هم دلایل روانشناسی دارد هم دلایل اجتماعی. ما می توانیم بگوییم این قانون خوب است یا نه اینها و همه اینها در سطح تحلیل پسینی است یعنی وقتی یک ماجرایی اتفاق می افتد بعد از آن می نشینید تحلیل هایی می کنید و سعی می کنید یک تاثیرهایی بگذارید که فلان قانون یا فلان اختیار را به بعضی ها ندهیم که این اتفاق ها بیفتد ولی به هر حال این آدم هایی که به گونه ای ضداجتماع هستند کار خودشان را خواهند کرد.

شما می گویی که آزادی اسلحه باید برداشته باشد درست هم است اما با برداشتن این قانون دلیل نمی شود که کسی در خانه اش اسلحه پنهان نکرده باشد. ممکن است ضعف شخصیتی باشد که به راحتی از طرف دیگران دستکاری شده باشد یا مثلا طرف احساس جداماندگی از جامعه کند. دلایل روانی، فرهنگی و اجتماعی جمع می شود تا یک پدیده را شکل دهد.

مثلا اینکه افرادی به خودشان اجازه می دهند راجع به حجاب عده ای تصمیم بگیرند و از این طریق امر به معروف و نهی از منکر کنند؟

کاملا درست است. این یعنی خودش را در جای خداوند هم قرار می دهد و حق حیات و ممات را دست خودش می داند. این موضوع و این دستکاری که در حق حیات دیگران برای خودمان قایل شویم به سادگی برای یک آدم معمولی اتفاق نمی افتد. ما قبلا مشابه این اتفاق هم داشته ایم که نمونه آن قتل های زنجیره ای بوده که فرد خطاکار فکر می کرد کارش یا ماموریتش باید این باشد که زن ها را محو کند و این را ماموریت خدایی می دانست. هر نوع ایدیولوژی و هر نوع تفکری در ذهن این افراد که حداقل دارای ساختار روانی ضعیفی هستند دستکاری می شود. این حرکات خیلی هم به نظر من خیلی روی روند زندگی مردم تاثیر نمی گذارد و به همین سادگی هم نیست.

زندگی مدرن سال هاست که باعث شده زن ها از خانه بیرون بیایند بنابراین روند اجتماعی را نمی توان به همین راحتی متوقف کرد. به هر حال تاثیرات این اسیدپاشی ها هولناک است مخصوصا برای خود قربانیان. ماجرای کشتن نیست بلکه ماجرای ذره ذره کشتن است. من وقتی می گویم نه انقدر تاثیر نمی گذارد این به معنی تخفیف دادن نیست ولی واقعیت اینکه برای فرد قربانی خیلی خیلی تاثیر مهلک و جدی در زندگیش داشته و بعضا می شود گفت ذره ذره مردن و با شکنجه است. تاثیر عجیبی هم روی روان افرادی که به نوعی مرتبط با فرد قربانی هستند دارد. این موارد قابل انکار نیست.

اما اینکه فکر کنید در سطح جامعه اتفاق خاصی می افتد و زن ها عقب نشینی می کنند نه اینطور نیست. اینها ساده‌اندیشی و خام‌اندیشی همان هایی است که فکر می کنند وقتی 4تا انسان را به این روز در می آورند بقیه عقب نشینی خواهند کرد.

مدیر خودرو سازی کسی بود که یک لبناتی را هم اداره نکرده بود؟!


مدیر خودرو سازی کسی بود که یک لبناتی را هم اداره نکرده بود؟!
ترکان با بیان اینکه بر این‌که در برخی موارد سوء استفاده در اجرای بودجه وجود دارد، اظهار کرد: سوء استفاده بسیار نگران کننده از سوء مدیریت است و کمیته ای زیر نظر معاون اول به فساد مالی رسیدگی می‌کند.
مشاور رییس‌جمهور تصریح کرد: پیش از این کسی که لبنیاتی را اداره نکرده بود، مدیر یک خودروسازی بزرگ شد. درحالی که اگر رقیب چابکی به صحنه بیاید موجب ارتقای خودروسازان داخلی می‌شود.

به گزارش ایسنا، اکبر ترکان، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امروز - دوشنبه - در جمع خبرنگاران در حاشیه سومین همایش و نمایشگاه سد و تونل ایران با تاکید بر این‌که بعید می‌دانم بودجه 93 متمم بخورد، توضیحاتی را درمورد انضباط مالی که در دستور کار قرار گرفته، ارائه کرد که شامل دو بخش سوءمدیریت و سوء استفاده می‌شود.

در سال‌های گذشته شاهد شلختگی در اجرای بودجه بودیم

وی با تاکید بر این‌که سوء مدیریت به گونه‌ای رسیدگی می‌شود که بودجه و اجرای آن به نظم در آورده شوند، گفت: در سال‌های گذشته شاهد شلختگی در اجرای بودجه بودیم که موجب زاویه‌دار شدن اجرای بودجه با مصوبات بودجه شده که باعث شد برخی اهداف توسعه محقق نشود.

ترکان با بیان اینکه بر این‌که در برخی موارد سوء استفاده در اجرای بودجه وجود دارد، اظهار کرد: سوء استفاده بسیار نگران کننده از سوء مدیریت است و کمیته ای زیر نظر معاون اول به فساد مالی رسیدگی می‌کند.

به برخی پروژه‌ها به دلیل کلنگ‌زنی‌های زخمی ورود نکرد‌ه‌ایم

مشاور رییس جمهور در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر این که چرا رییس جمهور در مورد پروژه‌هایی که در حال بازنگری و مطالعه هستند وعده اجرا می‌دهد، گفت: همه وعده‌های رییس جمهور شامل مواردی است که بررسی شده‌اند و حتی به برخی پروژه‌ها که پیش از این بسیار زخمی کلنگ زده شده بودند ورود نکرده‌ایم.

ترکان با تاکید بر این‌که آنچه رییس جمهور قول می دهد، بررسی شده و توجیهات لازم از جمله توجیه اقتصادی، اعتبار و ... را دارد، گفت: زمانی سخن از اجرای پروژه است که پیش از آن در تهران جلسات متعددی با دستگاه‌های تخصصی بزرگ برگزار و مسائل را بررسی شده است.

قطب سوم خودروسازی منتفی نشده است

وی در مورد ایجاد شرکت‌های خودروسازی در چابهار نیز گفت: در آن منطقه چند ویژگی از سرمایه‌گذاران می خواهیم و پروژه باید به صورت مطلوب اجرا شود؛ به گونه‌ای که خودروسازان باید بیش از 50 درصد از ساخت داخل استفاده کنند و 30 درصد محصولات خود را نیز صادر کنند. همچنین محصولات باید در بازار دنیا به روز باشند.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر این‌که پیشنهادی در چابهار انتخاب می‌شود که ویژگی های مذکور را داشته باشد، گفت:‌ از خودروسازان فعلی دفاع می کنیم اما داشتن رقیبی که 50 درصد ساخت داخل و 30 درصد صادرات داشته باشد کمک می کند که خود را در تراز جهانی نگه دارد. از سوی دیگر به اصلاح ساختار مدیریت نیز کمک می‌کنند.

عقب مانده‌ایم

مشاور رییس جمهور با اشاره به این‌که در حوزه شبکه‌های توزیع ‌آب دچار عقب ماندگی هستیم، گفت: وزارت نیرو تامین و انتقال را برعهده دارد و کار توزیع به عهده وزارت کشاورزی است. توزیع در شبکه‌های سه و چهار صورت می گیرد و با وجود اینکه ایران یک سوم کشورهای اروپایی بارندگی دارد، راندمان آبیاری در آن بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه در سایر کشورها به ازای هر 2.5 کیلوگرم تولید محصولات کشاورزی یک متر مکعب آب مصرف می‌شود، گفت:‌ در حالی که در ایران به ازای هر کیلوگرم محصول کشاورزی یک متر مکعب آب مصرف می‌شود.

ترکان با اشاره به این‌که بهسازی شبکه‌های آبیاری آغاز شده و 550 هزار هکتار در خوزستان در دستور کار قرار گرفته است، افزود: در سطح کشور بهسازی شبکه‌های آبیاری 800 هزار هکتار زمین کشاورزی شروع شده است.

مشاور رییس جمهور با بیان اینکه پیش از این با وجود داشتن مصوبه بهسازی شبکه‌های توزیع صورت نگرفته بود، گفت: در حالی که 92 درصد آب کشور در کشاورزی مصرف می شود باید راندمان را بالا ببریم.

لزوم اصلاح قیمت آب

وی همچنین با انتقاد از اینکه قیمت آب در کشور پایین است، اظهار کرد: به دلیل پایین بودن قیمت در گذشته مصرف گاز و بنزین بسیار بالا بود اما آرام آرام با افزایش قیمت از مصرف کاسته شد و اکنون شاهد مصرف بی رویه آب هستیم.

ترکان با تاکید بر لزوم اصلاح قیمت آب گفت: مکانیزم قیمت آب باید تغییر کند. درحال حاضر راندمان آبیاری بسیار پایین است.

تجربه زندگی خوب و با کلاس از دومین ثروتمند جهان اقای وارن بافت امریکایی


تجربه زندگی خوب و با کلاس از دومین ثروتمند جهان اقای وارن بافت امریکایی

سخنان وارن بافت، دومین مرد ثروتمند جهان

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

وارن بافت (Warren Buffett) دومین مرد ثروتمند جهان، طی یک مصاحبه جذابی عقاید خود را درباره ثروت و لذت فاش کرد. در زیر می توانید توصیه های دلنشین و نکاتی از زندگی او را بخوانید و کمی برای موفقیت و داشتن زندگی سعادتمند ترمزدستی زندگی خود را بکشید.

او اولین سهام خود را در ۱۱ سالگی خرید و هنوز هم عقیده دارد که خیلی دیر شروع کرده است.
دارایی ها در آن زمان بسیار ارزان بود، پس فرزندان خود را به سرمایه گذاری تشویق کرد.
او اولین زمین کشاورزی خود را در ۱۴ سالگی خریداری کرد؛ آن هم با جمع کردن درآمدهای ناشی از فروش روزنامه.

او هنوز در خانه ۳ اتاق خوابه ای که ۵۰ سال پیش خریداری کرده بود زندگی می کند.
او می گوید هرچه می خواهد در این خانه وجود دارد. نکته جالب این است که خانه او هیچ حصار و دیواری ندارد.

او همواره اتومبیل خود را می راند و هیچ راننده و محافظی ندارد.
وارن بافت هیچ گاه یک موبایل یا حتی یک کامپیوتر نداشته است.

او هیچ گاه با هواپیمای شخصی خود مسافرت نمی کند، درصورتی که او خود مالک بزرگ ترین شرکت تولیدکننده جت خصوصی است.
شرکت او به نام Berkshire Hathaway / برکشایر هاتوی ۶۳ شرکت تابعه دارد.
او هر سال یک نامه به مدیران آنها می نویسد و اهداف را مشخص می کند.
او هیچ گاه جلسات متعدد و تماس های معمول شرکت ها را با آنها ندارد.
او همواره به مدیران خود ۲ قانون را یادآور می شود: “همواره مراقب پول سهامداران باشید”، “قانون اول را فراموش نکنید”.
اهداف را تعیین کنید و مطمئن شوید که افراد شما روی آنها متمرکز هستند.

او هیچ گاه با جامعه شلوغ ارتباط برقرار نمی کرد. تنها تفریح او یک پاپ کورن و تماشای تلویزیون بود.

بیل گیتس، ثروتمندترین مرد روی زمین ۵ سال پیش او را ملاقات کرد. او تصور می کرد که هیچ نقطه مشترکی از لحاظ عقیده ای با او ندارد، بنابراین برای نیم ساعت برنامه ریزی کرده بود در صورتی که ملاقات آنها ۱۰ ساعت طول کشید و پس از آن از طرفداران وارن بافت شد.


توصیه های وارن بافت به جوانان

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

- هیچ گاه بیش از آن چیزی که احتیاج دارید خرید نکنید.
شما همان هستید که هستید نه آنچه که دارید.
سعی نکنید که با اموال خود به دیگران فخر بفروشید، تنها از چیزهایی که دارید خودتان لذت ببرید.
- همواره به این فکر کنید که چگونه می توانید با اقتصادی اندیشیدن از زندگی لذت ببرید.
هر کسی می تواند با پس انداز پول های خود به امکانات زیادی برسد. فرزندان خود را به شروع یک تجارت تشویق کنید.
- براساس حرف های دیگران عمل نکنید، فقط به آنها گوش کنید ولی هرچه را که احساس خوبی به آن دارید، انجام بدهید.
- به دنبال پوشیدن یا داشتن برندها نباشید، بلکه آنچه را که در آن احساس راحتی می کنید خریداری کنید.
-
 پول خود را روی چیزهای غیرضروری خرج نکنید، بلکه روی چیزهایی سرمایه گذاری کنید که واقعا به آنها احتیاج دارید.
- از وام های بانکی دوری کنید و روی خودتان سرمایه گذاری کنید و همواره به یاد داشته باشید که: “پول انسان ها را خلق نمی کند، بلکه انسان ها هستند که پول را خلق می کنند”، “زندگی را به سادگی خودتان زندگی کنید.”
در نهایت اینکه این زندگی شماست، پس چرا این فرصت را در اختیار دیگران قرار می دهید تا روی زندگی شما حاکم باشند؟

در خاتمه این نکته که: “شادترین مردم کسانی نیستند که لزوما بهترین چیزها را داشته باشند، بلکه افرادی هستند که قدر امکاناتی را که دارند می دانند.”

جهان امروز با قطارهای تندرو وسریع (لطفا نگاه کنید)


جهان امروز با قطارهای تندرو وسریع (لطفا نگاه کنید)

IT

با پیشرفت فناوری و تغییراتی که در سبک زندگی انسان ها صورت گرفته تقاضا برای افزایش سرعت قطارها و دسترسی هرچه سریع‌تر به مقصد نیز روند رو به رشدی را دنبال می کند.

عصرایران؛ محمد مهدی حیدرپور - قطار یکی از بهترین و به صرفه‌ترین وسایل حمل و نقل در جهان محسوب می شود. مسافرت با قطار به طور معمول کم هزینه‌تر از هواپیما بوده و از جنبه های مثبت آن می توان به مناظر زیبایی که ممکن است در طول مسیر وجود داشته باشند، اشاره کرد.

به گزارش "گروه علم و فناوری" عصرایران، با پیشرفت فناوری و تغییراتی که در سبک زندگی انسان ها صورت گرفته تقاضا برای افزایش سرعت قطارها و دسترسی هرچه سریع‌تر به مقصد نیز روند رو به رشدی را دنبال می کند. در ادامه این مطلب با برخی از سریع‌ترین قطارهای جهان بیشتر آشنا می شویم.

قطار THSR 700T - تایوان

سریع‌ترین قطارهای جهان

سرعت عملیاتی: 186 مایل بر ساعت

رکورد سرعت: 196 مایل بر ساعت

تاریخ آغاز به کار: سال 2007


قطار یورو استار کلاس 373 - انگلیس، فرانسه و بلژیک

سریع‌ترین قطارهای جهان

سرعت عملیاتی: 186 مایل بر ساعت

رکورد سرعت: 208 مایل بر ساعت

تاریخ آغاز به کار: سال 1993


قطار (Red Arrow)ETR 500 Frecciarossa و قطار ETR 575 AGV - ایتالیا

سریع‌ترین قطارهای جهان

سرعت عملیاتی: 186 مایل بر ساعت

رکورد سرعت: 211 مایل بر ساعت (Red Arrow) - 224 مایل بر ساعت (AGV)

تاریخ آغاز به کار: سال 2008 (Red Arrow) - سال 2012 (AGV)


قطار KTX سانچئون - کره جنوبی

سریع‌ترین قطارهای جهان

سرعت عملیاتی: 190 مایل بر ساعت

رکورد سرعت: 217 مایل بر ساعت

تاریخ آغاز به کار: سال 2010


قطار AVE Series 103 - اسپانیا

سریع‌ترین قطارهای جهان

سرعت عملیاتی: 193 مایل بر ساعت

رکورد سرعت: 250 مایل بر ساعت

تاریخ آغاز به کار: سال 2006


قطار TGV POS - فرانسه

سریع‌ترین قطارهای جهان

سرعت عملیاتی: 199 مایل بر ساعت

رکورد سرعت: 357 مایل بر ساعت

تاریخ آغاز به کار: سال 2008


قطار شینکانسن E5 - ژاپن

سریع‌ترین قطارهای جهان

سرعت عملیاتی: 199 مایل بر ساعت

رکورد سرعت: 223 مایل بر ساعت

تاریخ آغاز به کار: سال 2011


قطار آیس 3 - آلمان

سریع‌ترین قطارهای جهان

سرعت عملیاتی: 199 مایل بر ساعت

رکورد سرعت: 229 مایل بر ساعت

تاریخ آغاز به کار: سال 2000


قطار هارمونی CRH380A - چین

سریع‌ترین قطارهای جهان

بیشینه سرعت عملیاتی: 236 مایل بر ساعت

رکورد سرعت: 302 مایل بر ساعت

تاریخ آغاز به کار: سال 2010


قطار شانگهای ماگلو - چین

سریع‌ترین قطارهای جهان

بیشینه سرعت عملیاتی: 268 مایل بر ساعت

رکورد سرعت: 311 مایل بر ساعت

تاریخ آغاز به کار: سال 2004

ضریب هوشی ایرانیان و کشورهای جهان


ضریب هوشی ایرانیان  و کشورهای جهان


ایرانیان به همراه تمامی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا ، هند ، پاکستان و کشورهای آسیای جنوبی و نیز دو قاره آمریکای شمالی و جنوبی در رده میانی یعنی با ضریب هوشی 85 تا 90 قرار می گیرند.
عصر ایران – " اینکه ایرانیان باهوش ترین مردم جهان " هستند در سال های گذشته تقریبا تبدیل به ضرب المثلی معروف میان ایرانیان شده است ، اما این در حالی است که اگر نتایج تحقیقات انجام شده در این باره توسط دانشمندان انجام شده ، مطالعه شود ابطال این گزاره ثابت می شود .

در واقع طبق تخقیقات علمی دانشمندان ما ایرانی ها نه تنها گل سر سبد هوش در دنیا نیستیم بلکه جایگاهی متوسط در جهان داریم و میلیاردها نفر در جهان ضریب هوشی بالاتری از ما دارند .  

"ریچارد لین " روانشناس و استاد 81 ساله دانشگاه اولستر بریتانیا در کتابی که در سال 2006 انتشار داد نتایج تحقیقات خود را در این باره منتشر ساخته است .

وی که متخصص مطالعه بر روی تاثیر دو متغیر " نژاد " و " هوش " بر روی یکدیگر است ، در کتاب خود وضعیت ضریب هوشی مردم جهان را با توجه به نژاد بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که باهوش ترین مردم جهان با ضریب هوشی 105 و بالاتر مردم کشورهای شرق آسیا ( چین ، کره شمالی و جنوبی و ژاپن ) هستند .

در رده میانی کشورهای اروپایی ، روسیه ، آسیای مرکزی و قفقاز و حتی مغولستان قرار می گیرند که متوسط  ضریب هوشی آنها  90 تا 100 است .

ایرانیان به همراه تمامی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا ، هند ، پاکستان و کشورهای آسیای جنوبی و نیز دو قاره آمریکای شمالی و جنوبی در رده میانی یعنی با ضریب هوشی 85 تا 90 قرار می گیرند.

جایگاه چهارم از آن کشورهای آفریقایی است که ضریب هوشی آنها 70 تا 80 است و مردم اقیانوسیه ( استرالیا ) و کشور آفریقایی بوتسوانا ، با دارا بودن کمترین میزان ضریب هوشی یعنی ضریب هوشی 60 تا 70 در آخرین رده قرار می گیرند.

همچنین در تحقیقات پروفسور لین مشخص شده است که متوسط ضریب هوشی مردم دنیا رو به کاهش است . متوسط ضریب هوشی مردم جهان در سال 1950 بالای 91 بوده است ولی تحقیقات پروفسور لین نشان می دهد که این ضریب در سال 2050 به 86 کاهش خواهد یافت.
دلایل این امر می تواند متعدد باشد اما پیشرفت تکنولوژی و وابستگی به ماشین و تکنولوژی های مدرن به جای حفظ کردن و استفاده از مغز ، می تواند یکی از دلایل کم کاری مغز انسان ها باشد.