رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول
رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول

استاد اواز ایران محمد رضا شجریان با کنسرت پر طرفدارش در ایران و جهان اروپا را دور می زند

 استاد اواز ایران محمد رضا شجریان با کنسرت پر طرفدارش در ایران و جهان اروپا را دور می زند
 

 

با همراهی سازهای ابداعی 
  
«شجریان» دور اروپا کنسرت می‌گذارد 
  
شرق: کنسرت استاد آواز ایران همراه با گروه شهناز و سازهای ابداعی او در کشورهای اروپایی برگزار می‌شود. محمدرضا شجریان تور جدید کنسرت‌های خود را با گروه شهناز و به همراه سازهای ابداعی‌اش در سپتامبر سال‌جاری در کشورهای آلمان، فرانسه، اتریش، انگلستان و سوئد برپا می‌کند. این کنسرت با آهنگسازی و همراهی سعید فرجپوری، با تنظیم و سرپرستی مجید درخشانی و به همت شرکت تارپروداکشن به مدیریت مجید عبدی به روی صحنه می‌رود. خبرهای تکمیلی این کنسرت نیز در سایت www.mohammadrezashajarian.com منتشر می‌شود. شجریان درحالی تور کنسرت خود را با سازهای ابداعی‌اش برگزار می‌کند که شهریور سال گذشته، دومین نمایشگاه از این سازها را در خانه هنرمندان برگزار کرد. در این نمایشگاه، خانواده صراحی در چهار اندازه (شاه صراحی، صراحی باس، صراحی آلتو، صراحی سوپرانو)، خانواده شهرآشوب در چهار اندازه (شه‌بانگ، شه‌نواز، شهرآشوب آلتو، شهر آشوب سوپرانو)، سبو، دل و دل در دو اندازه (دل و دل آلتو، دل و دل سوپرانو)، خانواده سازهای مضرابی (ساغر، باربد، کرشمه) و سنتورهایی با ساختار جدید و تندر بود. شجریان درباره این نمایشگاه گفته بود: «این نمایشگاه ادامه همان نمایشگاهی است که در سال 1390 برگزار شد، با این تفاوت که سازها برای عرضه در دنیای موسیقی و سفارش تولید به نمایش درمی‌آید.»استاد آواز ایران درباره لزوم ساخت سازهای ابداعی در موسیقی ایران عنوان کرده بود: «سازهای ابداعی، این قابلیت را دارد که در کنار سازهای سنتی قرار گیرد. من بیش از 50سال است که با موسیقی، خواننده، نوازنده و آهنگساز در ارتباط هستم و از سوی دیگر سلیقه مخاطب را می‌شناسم؛ به همین دلیل معتقدم که موسیقی ایران به سازهای جدید و صداهای تازه نیاز دارد. در طول عمر حرفه‌ای هنری خود، دانش و تجربه کسب کردم و به این نتیجه رسیده‌ام که در موسیقی ایران به سازهایی نیاز است که نوازنده یا آهنگساز با آن راحت باشد و صداهای تازه خلق کند.»  
یاداشت  
درود بر استاد اواز آیران که با آوازش مهر ایرانیان را در جهان برای عشق به وطن جلب می کند و باعث می شود هموطنان خارج از کشور با اواز استاد بزرگ دمی قلبشان به سوی وطن روانه شود و اندکی از غربت را کاهش دهد، امید اینکه اواز استاد  در داخل  کشور با حضور همه هموطنان خارج از کشور در وطن برگزار و ما نیز پذیرای هموطنان خارج نشین به دلیل عشق به وطن باشیم

 

گابریل گاسیا مارکز نویسنده کتاب صد سال تنهایی در گذشت

  گابریل گاسیا مارکز نویسنده کتاب صد سال تنهایی در گذشت
کد خبر: ۱۸۶۸۲۷
۲۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹
با درگذشت گابریل گارسیا مارکز خالق «صد سال تنهایی» موجی از پیام های تجلیل و تاسف در سراسر جهان به راه افتاده است و چهره‌های مختلف فرهنگی و هنری و حتی سیاسی از درگذشت این نویسنده تاثیرگذار در ادبیات قرن بیستم ابراز تاسف کرده‌اند.

سانتوز رییس جمهور کلمبیا، اوباما رییس جمهور آمریکا، بیل کلینتون و ماریو بارگاس یوسا نویسنده شهیر پرویی از جمله این افراد هستند.
 
ای.بی.سی نیوز در سوگ او نوشت: مارکز نویسنده کلمبیایی برنده جایزه ادبی نوبل، سرخوشانه داستان را با قدرگرایی، فانتزی، ستم و قهرمانی و همه مفاهیم دیگری که از کودکی در دهکده‌ کاراییب در کلمبیا با آن رشد کرده بود، درهم آمیخت.
 
او به عنوان یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان نسل خودش، جذابیت ادبیات لاتین را وارد زندگی  میلیون ها نفر مردم از سراسر جهان کرد و بیش از هر نویسنده دیگری «رئالیسم جادویی» را به جهان معرفی کرد. او با نوشته هایش عناصر خیال را وارد زندگی عادی و روزانه مردم کرد.  
زندگی اسطوره ای خود مارکز دیروز پنج شنبه در 87 سالگی به نقطه پایان رسید و او در خانه اش در جنوب شهر مکزیکو سیتی بدرود حیات گفت.
 
در حالی که میلیون ها هموطن او و نیز دوستداران وی در سراسر جهان خیلی خودمانی او را «گابو» خطاب می کردند، او محبوب ترین نویسنده ادبیات اسپانیایی زبان پس از سروانتس از قرن هفدهم تاکنون شناخته می شود و شهرت ادبیات او در میان اسپانیایی زبان‌ها در حد مارک تواین و چارلز دیکنز برای انگلیسی زبان هاست.
 
در تجلیل از مارکز رییس جمهور کلمبیا خوان مانوئل سانتوز در توییتر خود نوشت: هزار سال تنهایی و غم برای مرگ بزرگترین نویسنده کلمبیایی در همه تاریخ! چنین غولی هرگز نمی میرد.
 
اولین جمله «صد سال تنهایی» به یکی از مشهورترین جمله‌های افتتاحیه در تاریخ ادبیات بدل شده است: «با سپری شدن سالیانی دراز، زمانی که سرهنگ آئورلیانو بوئندیا در برابر فوجی از سربازان جوخه آتش قرار گرفته بود تا حکم اعدام را درباره‌اش اجرا کنند، بعدازظهر آن روزی را به یاد آورد که همراه پدرش به کشف یخ رفته بود...»
 
مارکز در کنار نورمن میلر و تام وولف به عنوان یکی از اولین نویسندگانی شناخته می شود که به ادبیات غیرداستانی نیز توجه کرد که بعدها به عنوان روزنامه نگاری نوین مطرح شد. او یکی از باسابقه ترین روزنامه‌نگاران آمریکای لاتین نیز بود و با آثار غیرداستانی روایی چون «داستان ملوانی رسته از امواج» و «گزارش یک مرگ» در این ژانر نیز تاثیرگذار شد.
 
او در داستان‌های کوتاهش نیز بارها به موضوع های متفاوتی پرداخت و در کتاب «گزارش یک آدم ربایی» تصویرگر دادوستد کوکایین توسط پابلو اسکوبار در کشورش کلمبیا شد. در سال 1994 مارکز بنیاد ایبروآمریکایی روزنامه‌نگاری جدید را ایجاد کرد تا به جایگاهی برای تمرین و رقابت به منظور گسترش استانداردهای روزنامه نگاری روایی و تحقیقی در آمریکای لاتین بدل شود.
 
باراک اوباما درباره وی گفت: جهان یکی از بزرگترین نویسندگان رویابین خود را از دست داد. او یکی از محبوب‌ترین نویسندگان من در دوران جوانی‌ام بود.
 
جرالد مارتین نویسنده زندگینامه رسمی مارکز با همکاری خود وی به آسوشیتدپرس در این باره گفت: «صد سال تنهایی» اولین رمانی بود که مردم آمریکای لاتین خودشان را با آن شناختند، رمانی که آنها را معرفی می‌کرد، اشتیاقشان، توانایی هایشان و معنویتشان را گرامی میداشت و گرایش قلبی شان به شکست را ارج می‌نهاد.   
 
آکادمی سلطنتی اسپانیا چهلمین سال انتشار این کتاب را با انتشار نسخه ویژه‌ای از آن گرامی داشت و این کار را پیش از این تنها برای گرامیداشت یک کتاب دیگر انجام داده بود: «دون کیشوت»
 
مانند بسیاری از نویسندگان آمریکای لاتین، مارکز جهان واژه‌ها را گسترش داد. او به قهرمان آمریکای لاتین بدل شد و مانند قهرمان انقلابی کوبا فیدل کاسترو به انتقاد از مداخلات واشنگتن از ویتنام تا شیلی پرداخت. چهره خوش برخورد او، با سبیل سفید و خاکستری‌اش و ابروهای پرپشت، فورا او را قابل تشخیص می ساخت. او که سال‌ها به دلیل موضع گیری‌های سیاسی‌اش اجازه دریافت ویزای آمریکا را نداشت، با این حال توسط روسای جمهور و شاهان متعددی تحسین می‌شد و با آنها دوست بود. بیل کلینتون و فرانسوا میتران روسای جمهور اسبق آمریکا و فرانسه از جمله دوستان وی بودند.   
 
کلینتون دیروز با انتشار این خبر گفت: از زمانی که «صد سال تنهایی» را خواندم – بیش از 40 سال پیش- همیشه حیرت زده استعداد ویژه او در خیالپردازی، افکار روشن و صداقت احساسی او بودم. رییس جمهور پیشین آمریکا افزود: افتخار می کنم که از دوستان وی بودم و قلب بزرگ و ذهن درخشانش را به مدت بیش از 20 سال می‌شناختنم.
 
ماریو بارگاس یوسا نویسنده مشهور پرویی و برنده جایزه ادبی نوبل که زمانی از دوستان نزدیک مارکز بود و بعد سال ها با یکدیگر ترک رابطه کرده بودند و دو سه سال پیش دوباره باب دوستی را گشودند، دیروز با شنیدن خیر درگذشت گابو گفت: مردی بزرگ مرده است. کسی که آثارش به ادبیات زبان ما غنای وسیعی بخشید و به آن اعتباری جهانی داد. یوسا در حالی که صدایش می لرزید و صورتش را پشت عینک سیاه بزرگی پنهان کرده بود و لبه کلاه بیسبال را پایین آورده بود افزود: او با رمان هایش باقی خواهد ماند و همچنان خوانندگانش در سراسر جهان را منتفع می سازد












فن اوریهای که دنیا را تکان می دهد مسولین ما را خواب می کند!

10 نکته فناورانه که در هفته گذشته نمی دانستید

فناوری اطلاعات > اینترنت - "هک یک کمپانی از طریق ترموستات" و داستان "رقابت های اپل برای ساخت نمایشگرهای بزرگ" را در 10 نکته فناورانه هفته ای که گذشت بخوانید:

 

 

1-      آیا می دانستید عرضه آفیس برای آی پد به دستور استیو بالمر مدیر اجرایی سابق مایکروسافت انجام شده و دستوری از جانب ساتیا نادلا صادر نشده است؟ آفیس روی آی پد یکی از موفقیتهای بزرگ مایکروسافت در چند ماه اخیر بوده که مدیون تلاش های استیو بالمر است. به گفته کارشناسان پروژه ای که سالها به طول انجامید و با فشارهای مدیریتی استیو بالمر محقق شد.

 

 

2-      آیا می دانستید هکرها می توانند از طریق ترموستات و یا شبکه سیستم های خنک کننده ، به شبکه داخلی یک کمپانی بزرگ نفوذ کنند؟ نیویورک تایمز گزارش داد با شکستن یکی از سیستم ها می توان سایر سیستم ها را نیز هک کرد. اپ و سخت افزارهای کمپانی های موسوم به third party راهی است که هکرها برای نفوذ استفاده می کنند.

 

3-      آیا می دانستید باگ موسوم به "خونریزی قلبی" در عرض چند ساعت کل اینترنت را تحت الشعاع قرار داد و هکرها توانستند بسیاری از پسوردهای ذخیره شده روی سرورهای مجهز به OpenSSL را بیرون بکشند. با خونریزی داخلی دنیای اینترنت و مخابرات دچار زلزله شدید امنیتی شد.

 

4-      آیا می دانستید ضد ویروس Virus Shield که در رده اپلیکیشنهای برتر بازار اپ های گوگل پلی جا خوش کرده بود، خودش ویروس است؟ و به قیمت 3.99 دلار فروخته شده و جالب اینکه تاکید می کند که ویروس ها را می کشد؟ 10 هزار بار این اپ دانلود شد و بعدا کارشناسان متوجه شدند که این ویروس با حفره موجود روی گوگل پلی خود را در رده بالای اپ های مثبت جا زده است.

 

5-      آیا می دانستید ایجاد آی اس پی در امریکا بسیار سخت و هزینه بردار شده است و نه تنها باید پول بابت مسائل فنی خرج کنید بلکه باید با استخدام دهها وکیل برای حل مشکلات ناشی از نقض حریم خصوصی توسط دولت امریکا و کار کردن با سازمانهای جاسوسی و ....  وقت اضافه صرف کنید.

 

6-      آیا می دانستید دات نت مایکروساف به سوی اوپن سورس حرکت می کند و سالها طول می کشد تا اپل کاران و اندروید کاران پازل های تکمیلی برای آن بنویسند؟ در کنفرانس Build ساتیا نادلا اعلام کرد پلتفورم دات نت مایکروسافت را اوپن سورس می کند تا به سوی یکپارچگی با سایر پلتفورم ها حرکت کند.

 

 

7-      آیا می دانستید اپل برای رقابت با سامسونگ است که به سوی ساخت آیفون نسل بعدی با سایز بزرگتر مانند 5 و ... اینچ حرکت کرده است؟زمانی که سامسونگ به سوی ساخت اسکرین های بزرگ و قبلت اقدام کرد اپل همچنان در سایزهای کوچک سیر می کرد.

 

 

8-      آیا می دانستید علی رغم اعلام رسمی مرگ ویندوز ایکس پی هنوز 44 درصد از دسکتاپ های جهان مجهز به این سیستم عامل محبوب مایکروسافت هستند؟ و ده سال هم بیشتر عمر دارند!

 

 

9-      آیا می دانستید با غیر فعال کردن سیستم مکان یابی روی فیس بوک که هر لحظه مکان شما را اطلاع می دهد، عمر باطری شما 12 تا 17 درصد افزایش پیدا می کند؟ یکی از باگ های بزرگ روی آیفون و سایر گوشی ها حتی اندرویدی، وجود مکان یابی خودکار کاربر توسط اپلیکیشن های مختلف است.

 

10-   آیا می دانستید جان چن مدیر اجرایی بلک بری در مصاحبه با رویترز گفت "اگر نتوانم از روی گوشی درآمد سازی کنم در بیزینس ساخت گوشی نخواهم بود". بلک بری علی رغم آمار ضعیف فروش همچنان خود را زنده نگه داشته است!

منبع: زد دی نت

چرا در جامعه ما دروغگویی عادت دیرینه شده است؟

یاداشت 

هرگاه در جامعه ای دروغ به صورت یک امر رایج در بیایید مسلما باعث عواقب خطرناکی خواهد شد که نسل اندر نسل از آن اسیب می بینند ،اصولا دروغ از دو منباء سرچشمه می گیرد اول خانواده  دوم حاکمان ، علت وجودی آن این است که هر بجه ای در دو دانشگاه تربیت می شود دانشگاه اول که خانواده است و دانشگاه دوم محیط که برگرفته شده از فرایندهای است که حاکمان و یا صاحبان قدرت متولی ان هستند بنابر این اگر این دو اسیب پذیر شود و نتوانند راستی و صداقت را پیشه کنند و در مفابل دروغ ورواج آن ایستادگی نکنند روند سرعت بیشتری به خود می گیرد که قابل کنترل نیست ،دروغ فقط کلامی نیست ظاهر نمایی ،چاپلوسی،عوامفریبی،خرافات،رمالی،خیل عظیمی از کلمات و جملات و تشبیهای نا ثواب همه از مشتقات دروغ است که متاسفانه در جامعه ما در حال نهادینه شدن است .به امید جامعه ای عاری از دروغ و فریب و نیرنگ. 

 

رضا بژکول  دانشجوی ارشد علوم سیاسی

اقای ریس جمهور فریب روسها را نخورید تاریخ ثابت کرده روسها قابل اعتمادنیستند منافع ملی ما را فدای عوامفریبی دولت روسیه نکنید


<><>

اقای ریس جمهور محترم لطفا در قضیه اوکراین و تقابل روسیه با غرب فریب روسها را نخورید تاریخ ثابت کرده روسها قابل اعتمادنیستند، لطفا منافع ملی ما را فدای عوامفریبی دولت روسیه نکنید 

 بازی جدید کرملین در پرونده هسته‌ای ایران 

بحران اوکراین پس از جدایی منطقه استراتژیک کریمه وبا ادامه اقدامات طرفداران روسی تبار علیه دولت غرب‌گرا در شرق این کشور؛ وارد مرحله جدیدی شده است. هرچقدر موج تجزیه طلبی در اواکراین جدی‌تر می‌شود به همان نسبت هم رویارویی روسیه با غرب در ابعاد مختلف شکل واقعی تری به خود می‌گیرد.

البته تلاش غرب با تهدید وتحریم برای منصرف نمودن مسکو از اقدامات ایذایی علیه دولت جدید کیف وبه رسمیت شناختن آن عملا راه به جایی نبرده وروس‌ها خشمگین از ورود غرب به حیاط خلوت خود وبه خطر افتادن امنیت ملی خود آماده رویارویی همه جانبه وپرداخت هزینه هم هستند. هم زمانی این مناقشه بزرگ با گفت‌وگوهای ایران وگروه 5+1در موضوع هسته ای به برخی گمانه زنی‌های سیاسی دامن می‌زند که گویا روس‌ها برای انتقام گیری از غرب ممکن است که با عدول از توافقات قبلی به نفع ایران ودور زدن تحریم‌های سازمان یافته بین‌المللی اقداماتی را انجام دهند. به این مفهوم که قدرت مانور روس‌ها در مقابل غرب با نزدیکی بیشتر به ایران افزایش یابد وکرملین بار دیگر از برگ ایران به عنوان امتیازگیری از قدرت‌های غربی استفاده کنند. حتی موج جدید رسانه‌ای علیه ایران با احتمال توافق تهاتری نفتی با روسیه به میزان دومیلیارد دلار در گرماگرم دور جدید مذاکرات ژنو براه افتاده ومقامات آمریکایی همکاری نفتی میان تهران مسکو رادر تضادبا توافقات قبلی ارزیابی می‌کنند وآشکارا از اعمال تحریم‌های جدید در صورت عملیاتی شدن این قرارداد نفتی حمایت می‌کنند. سوالی مطرح است آیا ایران بار دیگر به بازی روسها باید تن دهد؟ و آیا مناقشه اوکراین وتاثیر آن بر روند مذاکرات آتی ایران با غرب به نفع کشورمان است؟

دولت تدبیرو امید براساس سیاست اصولی خود از ابتدای بحران فراگیر اوکراین تلاش داشته است که از ورود به این مناقشه وموضع گیری آشکار به نفع طرفین دعوا خودداری کنند . دراین میان در دعوای حقوقی در موضوع اوکراین در مجمع عمومی غرب علیه روسیه سازمان ملل متحد با رای ممتنع خویش نشان داد نمی‌خواهد که دستاورد‌های هسته‌ای خویش را در عرصه حفظ منافع ملی و شکسته شدن سد بزرگ تحریم‌های بین‌المللی قربانی مجادلات اخیر روسیه آمریکا نماید. در هرصورت تداوم مناقشه اخیر شرق وغرب برسر اوکراین برخلاف تصور عده ای به نفع منافع ایران نیست وهرگونه سنگ‌اندازی درروند مذاکرات آتی هسته ای وتاخیر در تدوین تفاهم نهایی ژنو برای برچیده شدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران می‌تواند نوعی رجعت به فضای
تنش زای قبل ازورود جدی به مذاکرات قلمداد گردد.

باید در نظر داشت که روس‌ها در همراهی وهمگامی غرب علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران در دهه‌های گذشته از هیچ تلاشی فروگذار نبودند واکثر قطعنامه‌های ضد ایرانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد با رای مثبت آنها روبروشده بود. بی‌صداقتی روس‌ها به ملت ایران در عدم تمکین قراردادهای مشترک از جمله تحویل موشک‌های اس 300 وتاخیر مکرر در راه‌اندازی به موقع نیروگاه اتمی بوشهر ثابت شده است. بنابراین روسها هیچ وقت شریک استراتژیک وقابل اعتماد برای ایران نبودند واصولا ذهنیت تاریخی مردم ایران نیز نسبت به عملکرد روس‌ها تیره و تار است.

از دیگر سو؛ حل مناقشه ایران با غرب تبعات خویش را بر روابط آینده با روسیه خواهد گذاشت. از اینرو به نظر می‌رسد که سیاست مسکو همچنان براساس کنترل بحران هسته‌ای ایران وتطویل آن برای امتیازگیری دوسویه از طرفین منازعه شکل گرفته باشد. چراکه دستیابی به تکنولوژی غربی در صورت حل وفصل اختلافات با غرب بر سر موضوعات مختلف می‌تواند بازار پر سودایران را به ویژه در عرصه خرید تسلیحات نظامی از نفوذ سنتی روس‌ها خارج کند.

اگرچه روسیه بدلیل تنگنای استراتژیک در مواجهه با غرب برسر اوکراین در فکر نزدیکی بیشتر با ایران برای منافع آنی مسکواست وهیچ گونه تضمینی وجود ندارد که روس‌ها در دراز مدت نسبت به حفظ روابط با ایران متعهد باقی بمانند. این نگرانی از آنجا نشات می‌گیرد که روسیه در دوره‌های مختلف تاریخی به رغم عقد قراردادهای امنیتی در بزنگاه‌های سخت متحدان خود را در مقابل غرب تنها گذاشت. که می‌توان به عدم پشتیبانی جدی از صربها در بحران بالکان ونیز بی تفاوتی به اشغال عراق وهمراهی با غرب در سازمان ملل متحد برای سرنگونی سرهنگ قذافی اشاره کرد.

همچنین باید اضافه کرد که درست است پوتین مرد قدرتمند کاخ کرملین برای تحقق پروژه اوراسیاگرایی واحیای نفوذ روسیه در خاورمیانه وجهان چشم به جایگاه تعیین کننده ایران در معادلات منطقه‌ای دوخته؛ با این وجود ؛روسیه همچنان به ایران به عنوان ابزاری برای رویارویی با غرب وتوازن سازی قدرت نگاه می‌کند. لذا با توجه به ملاحظات امنیتی ایران در منطقه وتلاش همه جانبه اسراییل وبرخی از کشورهای عربی در عدم حصول به نتیجه مشخص برای بستن پرونده هسته ای ایران در مجامع بین‌المللی نباید باورود بی ثمر به مسایل اختلاف زا میان روسیه وغرب آب به آسیاب دشمن ریخت وشرایط را برای ادامه دشمنی فراهم نمود. همچنین باید یادآور شد که همسایه شمالی ایران فاقد ابزار وامکانات لازم برای ورود به جنگ سرد گسترده با غرب برسر مسایل اختلاف زا است وروس‌ها تلاش خواهند کرد که سطح رقابت با غرب از محدوده سیاسی وارد فاز نظامی نشود. لذا بحران اوکراین فوریت امنیتی برای ایران هم محسوب نمی‌شود واین موضوع صرفا در حوزه منافع عمومی قابل تبیین وبررسی است. لذا دستگاه سیاست خارجی کشورمان باید فقط از طریق دیپلماسی سازنده ودعوت طرفین مناقشه به گفتگوبرای حل بحران کمک نماید. اصل اساسی در سیاست خارجی هر کشور منافع ملی است. لذا در بررسی پرونده هسته‌ای وروند مذاکرات اخیر ژنونشان می‌دهد که در پیگیری منافع ملی نباید به قدرت‌های خارجی تکیه نمود. از
دیگر سو رفتار متناقض روس‌ها در نوع تعامل با ایران هم نشان می‌دهد که هرگونه تن دادن به بازی جدید روس‌ها می‌تواند برای منافع ملی کشور خطر آفرین باشد. بنابراین داشتن درک روشنی از مسایل جهانی وتفکیک موضوعات وتبیین استراتژی کلان نگر از وجه المصالحه قرار گرفتن منافع ملی کشورمان میان غرب و روسیه جلوگیری می‌کند. 

یاداشت 

مقاله ای پر معنی است دقیقآ تحت هیچ شرایطی نباید به روسها اعتماد کرد باید در قضیه اوکراین مثل همه کشورها منافع ملی خودمان را نگاه کنیم و نگذاریم روسها از ما پلی  برای منافع خود بسازند برای تقابل با غرب،روسها با خرید مصلحتی نفت  از ما در مقابل کالا دنبال اهداف کثیف خودشان هستند بر وزارت امورخارجه است گول روسها و پوتین را نخورند گرچه در این زمینه گامهای هر چند مثبت برداشته شده است . 

 

رضا بژکول دانشجوی ارشد علوم سیاسی

نویسنده : داود احمدزاده