رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول
رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول

حتما این تصاویررا ببینید

حتما این تصاویررا ببینید

مکان هایی که قبل از مرگ باید از آنها دیدن کرد

حتما تا به حال ضرب المثل “زیبایی در نگاه بیننده است” را شنیده‌اید و هر مسافر دید‌گاه‌ متفاوتی در مورد زیبایی یک منطقه دارد. برخی از افراد در مکان‌هایی پر از آثار هنری و معماری هیجان‌زده می‌شوند، در حالی که برای برخی دیگر یافتن شگفتی‌های طبیعت لذت‌بخش است.

پس از ۱۵ سال مسافرت جهانی و حرفه‌ای، به عنوان نویسنده سفر‌نامه، فهرستی کاملا شخصی از مکان‌های مشهور گردشگر‌پسند، جمع‌آوری کرده‌ام که احساس می‌کنم ارزش بازدید دارند. بسیاری از بنا‌های این فهرست جزو میراث جهانی یونسکو و از عجایب جهان هستند و این موضوع تصادفی نیست، زیرا در نظر بسیاری از مردم آن‌ها به طرز عجیبی شگفت‌انگیز هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا با این مکان‌ها آشنا شویم.

ماچو پیچو، پرو

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

اینکه سفر با پای پیاده یا با قطار را به روستای آگواس کالینتس (نام دیگر شهر ماچو پیچو) انتخاب کرده باشید؛ تا زمانی که در پرو هستید باید از این شهر مربوط به دوران اینکا‌ها در قرن ۱۵، دیدن کنید. این شهر در بالاترین نقطه کوه ماچو پیچو واقع شده و ویرانه‌های مرموز و منظره فوق‌العاده دیدنی اطرافش در حافظه هر مسافری ماندگار می‌شود. دیدن منظره فوق‌العاده زیبای طلوع خورشید از این منطقه، پیشنهادی است که هرگز فراموش نخواهید کرد.

تولوم، مکزیک

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

زمانی که در سال ۱۹۹۹ برای نخستین بار از ویرانه‌های باستانی مایا‌ها در شبه جزیره یوکاتان مکزیک دیدن کردم، روستای تولوم، مکانی غبارآلود و دل‌گیر بود، اما امروزه شهر تولوم به یک مقصد بین المللی تبدیل شده و هنوز هم جذاب و دیدنی است. در کنار استفاده از درمان‌های آب‌گرم، چرت زدن در بانوج‌ها، شنا در دریای شفاف کارائیب و صرف ناهار در رستوران‌های مشهور، بایستی از ویرانه‌های باستانی و آخرین دژ به جای مانده از این تمدن بزرگ که زمانی بین قرن‌های ۱۳ و ۱۵ از استحکامات دفاعی و یکی از مراکز مهم تجاری بوده، دیدن کنید.

لوآنگ پرابانگ، لائوس

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

لوآنگ پرابانگ از عجایب معماری جهان و جزو میراث جهانی یونسکو با معابد بودایی که به خوبی حفظ شده و دیگر ساختمان‌های تاریخی قابل توجه، در شمال لائوس و شبه جزیره‌ای ما بین رودخانه‌های مکونگ و نام خان واقع شده است. اکنون که صنعت گردشگری به اقتصاد جدید این کشور تبدیل شده، گالری‌ها و بوتیک‌های برجسته عرضه کننده صنایع دستی ساخته دست صنعت‌گران محلی هم در سطح شهر به چشم می‌خورد. رستوران‌های مختلفی را از رستوران‌های سنتی لائوسی تا رستوران‌های مجلل فرانسوی و رستوران‌های غذا‌های دریایی رو‌باز می‌توان در سطح شهر دید. علاوه بر این‌ها یک بازار شبانه شلوغ به همراه بازار‌های غذایی صبح و شام هم وجود دارد که توسط مردم محلی اداره می‌شوند. البته می‌توان غذا‌های ارزان قیمتی را مانند گوشت کبابی، یک نوع غذای محلی به نام khai phen که با نوعی مربا به نام jaew bong (مربای بوفالوی آبی ادویه‌دار) سرو می‌شود، امتحان کرد، که بر‌خلاف ظاهر نه چندان دل‌پسند‌شان، خوش‌طعم هستند. تماشای مراسم صبح‌گاهی و روزانه تک بت یا مراسم نیکو‌کاری راهبان بودایی ساکن لوآنگ پرابانگ را نباید از دست داد.

برج ایفل، پاریس

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

در نظر هر مسافری که به پاریس سفر می‌کند، برج ایفل، یکی از شناخته شده‌ترین سازه‌های ساخت دست بشر و نماد کشور فرانسه است که هر ساله میلیون‌ها نفر از سراسر جهان از آن دیدن می‌کنند و به نوعی بازدید از این برج بخش ضروری سفر به پاریس محسوب می‌شود. در ابتدا برج ایفل برای نمایشگاه جهانی سال ۱۸۸۹ ساخته شده بود، این برج مشبک ۳۲۴ متری، بیشتر از تنها یک نشانه اختصاصی است، در واقع برج ایفل نماد فرهنگی نشئت گرفته از روح صمیمیت و یگانگی دسته جمعی عاشقانه و ظرافت و زیبایی است و هر چند ممکن است کلیشه‌ای به نظر برسد ولی هر کس در طول عمرش حداقل باید برای یک‌بار هم که شده از این برج دیدن کند.

تاج محل، آگرا، هند

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

زائران مذهبی، افراد خیال‌پرور نا‌امید، علاقمندان به باغ و معماری و گردشگرانی از هر دسته راغب به دیدن معروف‌ترین مقبره در جهان یعنی تاج محل می‌شوند. تاج محل در اواسط دهه ۱۶۰۰ میلادی و به دستور امپراطور مغول، شاه جهان برای ادای احترام به همسر مورد علاقه‌اش، ممتاز محل ساخته شد. در ساخت این بنا که ۱۲ سال به طول انجامید از سنگ مرمر سفید استفاده شده است. این بنا جزو میراث جهانی یونسکو است و هر ساله میلیون‌ها بازدید کننده را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. بنای تاج محل در شهر آگرا در ایالت اوتار پرادش واقع شده است، جذابیت‌های کوچک دیگری هم در این منطقه به چشم می‌خورد، اما تاج محل محترم‌ترین نمونه‌ از هنر اسلامی در جهان است. فرقی نمی‌کند با قطار، اتوبوس، هواپیما یا ماشین شخصی مسافرت می‌کنید، رسیدن به تاج محل آسان نیست، شدت گرما و ازدحام جمعیت بالاست، اما دیدن یک نماد عشق واقعی و ادای احترام عجیب، واقعا ارزش دارد.

گرند کنیون، آریزونا

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

به عنوان یکی از متمایز‌ترین عوارض جغرافیایی زمین، غیر ممکن است روی لبه دره گرند کنیون ایستاده و زیبایی با‌شکوه و مقیاس عظیم (۲۹ کیلومتر پهنا، ۱۸۰۰ متر عمق و ۴۴۶ کیلومتر درازا) آن را درک نکرده باشید. حتی می‌توانید در پایین دره، در دامداری تاریخی فانتوم بمانید. البته باید از یک‌سال قبل آنجا را رزرو کرده باشید. این دره یکی دیگر از میراث‌های جهانی یونسکو و یکی از عجایب هفتگانه طبیعی دنیا است.

تندیس حضرت عیسی مسیح، ریو دو‌ژانیرو، برزیل

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

زمانی که از این مجسمه هنری ۳۹.۶ متری تراشیده شده از سنگ صابون و تقویت شده با بتن آرمه بازدید می‌کنید، ممکن است دیگر هیاهو و ازدحام جمعیت را احساس نکنید. از تمام نقاط شهر می‌توان تندیس را دید و برای رفتن به آنجا باید سوار قطار شده و به نزدیک‌ترین شیب عمودی کوه کورکووادو (Corcovado) واقع در پارک ملی و جنگلی Tijuca برسید. نمای دیدنی از شهر و اقیانوس اطلس بی شک برای شما جذاب خواهد بود و نوعی احساس و فضای معنوی هنگام ایستادن زیر تندیس حضرت عیسی مسیح در شما به وجود خواهد آمد.

پارک ملی یلو‌استون، وایومینگ، آمریکا

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

حتی اگر شما اهل فعالیت‌های در طبیعت نباشید، غیر ممکن است با دیدن پارک ملی یلو‌استون و زیبایی‌هایش که در سه ایالت وایومینگ، مونتانا و آیداهو گسترش یافته، شگفت زده نشوید. با حیات وحش (شامل گوزن، گاو‌میش کوهان‌دار آمریکایی، گرگ، خرس و بز کوهی) و آبشار، آبفشان، رودخانه‌ها، جنگل‌ها و کوه‌ها، جای تعجب نیست که این شگفتی جغرافیایی با مساحت ۸۹۸۳ کیلومتر مربع به عنوان اولین پارک ملی آمریکا در سال ۱۸۷۲ شناخته شد.

تعدادی از مناطقی که بازدید از آن‌ها را در این پارک ملی، نباید از دست داد: آبفشان اُلد فیس‌فول، ماموت تراس، استخر مورنینگ گلوری و آبشار‌های ۹۳ متری. در فصل زمستان جاده‌های منتهی به پارک بسته می‌شود، اما شما می‌توانید بدون نگرانی از بابت ازدحام جمعیتی که در فصل تابستان وجود دارد، با برف‌رو و اسکی نوردیک یا کفش اسکی از تفریحات زمستانی در پارک ملی یلو‌استون لذت ببرید. در ایام پیک سال، تعداد ۱۲ اردوگاه، اقامت‌گاه‌ها و امکانات و تسهیلات رفاهی در نزدیکی شهر‌های کودی، بیگ اسکای، جکسون، گارد‌نر، سیلور گیت و همچنین خانه‌های فصلی در داخل پارک وجود دارند (البته توجه داشته باشید که اغلب این خانه‌ها از یک‌سال قبل رزرو می‌شوند). زیبایی‌های این منطقه به مانند یک تابلوی نقاشی از شگفتی‌های طبیعت است.

پل گلدن گیت، سانفرانسیسکو

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

بی شک پل معلق و نارنجی رنگ مشهور سانفرانسیسکو، یکی از خیره‌کننده‌ترین دستاورد‌های معماری بشری در قرن بیستم است. ساخت این پل چهار سال به طول انجامید و در سال ۱۹۳۷ باز‌گشایی شد. پل گلدن گیت، بزرگ‌راه ۱۰۱ و بزرگ‌راه پاسیفیک کُست (با نام دیگر بزرگ‌راه ۱ یا کالیفرنیا استیت روت ۱) را به هم متصل می‌کند. این پل توسط انجمن مهندسان عمران آمریکا به عنوان یکی از عجایب هفتگانه دنیای مدرن نامگذاری شده است و تا زمانی که محبوب‌ترین نماد شهر را نبینید از زیبایی‌های منطقه خلیج لذت نخواهید برد.

انگکور وات، ایالت سیام ریپ، کامبوج

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

انگکور وات مجموعه‌ای از معابد است که قدمت آن به قرن ۱۲ باز می‌گردد و یکی از آثار باستانی و مذهبی مورد احترام در جنوب شرقی آسیا و جزو میراث جهانی یونسکو است. داخل معابد را می‌توان با موتورسیکلت دید، ورودیه بازدید از این مجموعه تاریخی و مذهبی ۲۰ دلار است، ۱۵ دلار هم هزینه کرایه گشت داخل مجموعه معابد با موتور سیکلت برای نصف روز است. انگکور وات نماد برتر معماری خمر کامبوج و از اهمیت فرهنگی برخوردار است. حتی اگر بازدید از مکان‌های تاریخی در برنامه سفر شما نباشد، بایستی از این معابد بازدید کنید. دیدن جزئیات حجاری و کاشی‌کاری شده، ریشه‌های پر پیچ و خم درخت انجیر هندی، راهبان و راهبه‌های ملبس به ردا‌های زعفرانی رنگ که در سکوت و به آرامی در سراسر معابد راه می‌روند، احساس بوی بخور خوشبو و فضای خلوت و آرام، تجربه‌ای فراموش نشدنی است.

از عجایب سیاره زمین با مکانهای دیدنی (واقعا دیدنی است)

  از عجایب سیاره زمین با مکانهای دیدنی (واقعا دیدنی است)

مکانهای دهگانه عجیب و غیرقابل باور سیاره زمین

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

سیاره زمین پر از زیبایی‌ها و مناظر شگفت انگیز است. با این حال برخی از این مناظر طبیعی به قدری عجیب هستند که باور کردن آن‌ها سخت است. در این ایمیل با ۱۰ مکان عجیب و غیرقابل باور در زمین آشنا خواهید شد.

1. دره آنتلوب در آمریکا

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

نه، این عکس فتوشاپ نیست. دره آنتلوپ در آریزونا واقع است و طبیعت آن پر از رنگ‌های زیبا و دل انگیز است. در فصل باران‌های موسمی جاری شدن سیل به دره‌ها باعث تیزتر شدن لبه سنگ‌ها می‌شود و رنگ شن‌ها و ماسه‌ها به شکل طلایی در می‌آید.

2. جنگل بامبو در ژاپن

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

جنگل بامبو در ژاپن در حومه شهر توکیو قرار دارد و علاوه بر جنبه تاریخی از سوی دولت ژاپن به عنوان منطقه ملی گردشگری نیز تعیین شده است. بسیاری از افرادی که به این منطقه سفر می‌کنند وقتی در میان درختان و در مسیرهای باریک راه می‌روند نوعی حالت عرفانی را تجربه می‌کنند که از رنگ سبز جنگل و تابش نور خورشید از میان درختان ناشی می‌شود.

3. جنگل سیاه در آلمان

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

جنگل سیاه در آلمان به مدت طولانی بهشت نقاشان، عکاسان و دوستداران طبیعت بود و بسیاری از افراد آن را یک جنگل افسانه‌ای می‌دانند. این جنگل در حدود ۱۵۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و در دامنه کوه‌ها و دریاچه‌ها قرار دارد. تنها در سال ۲۰۰۹ در حدود ۳۵ میلیون گردشگر به این منطقه سفر کردند.

4. غار سون دونگ در ویتنام

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net

غار سون دونگ بزرگترین غار جهان است اما تا به حال تمام این غار کشف نشده و بسیاری از بخش‌های آن همچنان ناشناخته است. این غار در سال ۱۹۹۱ کشف شد اما تا سال ۲۰۰۹ داخل غار مورد بررسی قرار نگرفته بود. در این سال گروهی از دانشمندان از انجمن غار پژوهی بریتانیا به کشف غار پرداختند. تنها یکی از دهلیزهای این غار بیش از ۵ کیلومتر طول، ۲۰۰ متر ارتفاع و ۱۵۰ متر عرض دارد.

5. دریاچه هیلیر در استرالیا

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

دریاچه هیلیر در غرب استرالیا واقع شده است و ۶۰۰ متر طول دارد. رنگ صورتی این دریاچه به علت وجود نوعی جلبک است. این جلبک به علت دارا بودن آنتی اکسیدان‌های قوی استفاده بسیاری در صنایع آرایشی و بهداشتی دارد.

6. استخر صبح افتخار در ایالات متحده آمریکا

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

استخر صبح افتخار واقع در پارک ملی یلو استون وایومینگ دارای چشمه های آب گرم بسیاری بوده و سرشار از رنگ‌های گرمسیری است. این رنگ‌ها به سبب وجود باکتری‌های خاص در آب ایجاد می‌شود.

7. سالاردو ییونی در بولیوی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

سالاردو ییونی بزرگترین دریاچه نمک دنیا است که در نزدیکی رشته کوه‌های آند در کشور بولیوی واقع است. این دشت پوشیده از نمک در ارتفاع ۳۵۰۰ متری از سطح دریا واقع است و وسعت آن بیش از ۱۰ هزار کیلومتر مربع است. سطح درخشان آن شبیه یک آینه است و مورد علاقه عکاسان و دوستداران طبیعت است.

8. سواحل Vaadhoo در مالدیو

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

در این سواحل شما می‌توانید مناظری شبیه آسمان را ببینید. این مناظر جادویی توسط میکروب‌های دریایی ایجاد می‌شوند اما گاهی اوقات باکتری‌ها، ویروس‌ها و پلانکتون‌ها نیز در تولید آن‌ها دخالت دارند.

9. کوه تیانزی یا پسر آسمان چین

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

کوه تیانزی به معنی “پسر آسمان” و لقب سنتی امپراطور چین است که متشکل از سنگ مرمر خالص می‌باشد. مناظر این کوهستان را در هیچ جای دیگر دنیا نمی‌توان یافت.

10. تونل عشق در اوکراین

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

تونل عشق در کشور اوکراین و در نزدیکی شهر کوچکی به نام کلوان قرار دارد. در این منطقه درختان بسیاری به صورت متراکم قرار دارند و در ماه‌های گرم سال با رشد درختان، تونلی یک کیلومتری در اطراف خط راه آهن به وجود می‌آید، که تماماً از شاخ و برگ درختان پوشیده شده است.

تصاویر معنی دار در جهان (لذت ببرید)

تصاویر معنی دار در جهان (لذت ببرید)


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.orgجشن ۱۰۰ سالگی شرکت خودروسازی “بی ام و” در آلمان (AFP)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
زندگی روزمره ماهیگیران در ویتنام (National Geographic)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
برف بازی در پارک ساعت آلمان (Getty)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net
این عقاب یک وسیله پروازی کنترلی را به جای طعمه اشتباهاً به چنگال گرفته است. (AFP)

 

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org
پسر مهاجر کنار سیم خاردار مرز مقدونیه و یونان با عروسک خود بازی می کند. (AP)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
نقاشی دیواری از هواپیمای ناپدید شده اندونزی روی دیواری در کوالالامپور (REUTERS)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
درخشش شفق قطبی در شمال انگلیس (PA)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
مردم مانیل به مناسبت روز جهانی زن، فانوس های خود را به آسمان فرستادند. (AFP)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
زنان هندی برای مراسم آئینی “شیوا” آب جمع می کنند. (AP)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
بوداییان در مراسم پیشواز بهار در معبدی در ژاپن با پای برهنه روی آتش راه می روند. (GETTY)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
مردی با لباس بازیگر جنگ ستارگان در میلان ایتالیا (Corbis)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net
کوه آتش فشانی “تونگوراهوا” در اکوادور (ZUMA)

 

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org
سربازان هندی در یک پادگان حومه سرینگر (NurPhoto)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
کوه نوردی در ارتفاعات برفی رشته کوه آلپ (National Geographic)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
حمل خوشه های موز با موتور در کامبوج (AFP)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
مرد هندو در جشنواره “شیوا” معبد “پاشاپتینا” نپال (ZUMA)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
مراسم سنتی خداحافظی با زمستان در سوئیس (AP)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
چیدمان ۱۶۰۰ عروسک پاندا با پیام حفظ محیط زیست در چین (CFP)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
منظره رودخانه منجمد در مغولستان (Xinhua)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
فرود مرغ ماهیخوار در خلیج نامیبیا (CATERS)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net
تابش آفتاب درخشان از پشت هرم شیشه ای موزه لوور پاریس (National Geographic)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
یک روز عادی در سوریه (GETTY)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
اجرای موسیقی حماسی در جلسه افتتاحیه کنگره ملی چین (AP)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
عجیب ترین مدل های ریش در یک رقابت بین المللی در آلمان (dpa)

 

گروه اینترنتـی پرشین استار | www.Persian-Star.org
تبدیل کردن یک هواپیما به رستوران در شهر “ووهان” چین (Shutter​stock)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net
جنگ سنجاب ها برای تصاحب مخروط کاج (Solent)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
پرواز بالن مقابل خورشید در ایالت آریزونا آمریکا (AP)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
پرورش گل لاله در هند (EPA)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
طبیعت زیبا نزدیک خط مرزی ترکیه و یونان (AFP)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
برف بازی در میدان سرخ مسکو (Tass)

 

 
انفجار بمب های دودی در یک نمایش خیابانی در لندن (Shutterstock)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
توریست های اندونزیایی کنار ساحل اقیانوس هند (Reuters)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
مرحله اول رقابت های جهانی دوچرخه سواری ۲۰۱۶ در انگلیس (AFP)

 

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.net
تمرین تیم فرانسه در محل برگزاری مسابقات المپیک ریودوژانیرو برزیل (AP)

 

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org
اعتراض طرفداران روزنامه زمان ترکیه به حمله پلیس به دفتر روزنامه (AFP)

مطالعه کنید تا رهبری بزرگ در جهان شوید

مطالعه  کنید تا رهبری بزرگ در جهان شوید

می‌خواهید رهبری بزرگ شوید، مطالعه کنید

می‌خواهید رهبری بزرگ شوید، مطالعه کنید

عادت خواندن وسیع و عمیق یکی از ویژگی‌های رهبران بزرگ است و می‌تواند در آنها بینش، نوآوری، یکدلی و کارایی فردی را افزایش دهد. اما با وجود اینکه نرخ سواد در جهان بالا رفته و به 84 درصد رسیده است مردم کمتر و کمتر می‌خوانند.

به گزارش فوربس، با وجود اینکه نرخ سواد در جهان بالا رفته و به 84 درصد رسیده است مردم کمتر و کمتر می‌خوانند. موسسه استعداد ملی آمریکا اعلام کرد که میزان مطالعه در میان بزرگسالان این کشور بسیار کاهش یافته است و برای اولین بار در تاریخ آمریکا کمتر از نیمی از جمعیت بزرگسالان ادبیات می‌خوانند. در کشورهایی مانند هند و چین هم نرخ سوادآموزی بالا رفته است اما این پیشرفت به معنای خواندن بیشتر یا عمیق‌تر نیست.
  این وضعیت برای رهبری مناسب نیست چرا که تجربه نشان می‌دهد مطالعه اهمیت زیادی در رهبری دارد. به نظر می‌رسد که افراد درگیر تجارت از خواندن مطالبی که به کار مربوط نباشد دور شده‌اند. اما عادت خواندن وسیع و عمیق یکی از ویژگی‌های رهبران بزرگ است و می‌تواند در آنها بینش، نوآوری، یکدلی و کارایی فردی را افزایش دهد. باید توجه داشت که اکثر بزرگان تجارت خوانندگانی مشتاق بوده‌اند. بر طبق گزارش نیویورک تایمز استیو جابز علاقه وافری به ویلیام بلیک داشت. فیل نایت موسس شرکت نایک آنقدر برای کتابخانه‌اش تقدس قائل بود که ورود با کفش به آن را ممنوع کرده بود؛ و سیدنی هارمن بنیانگذار شرکت صنایع هارمن شعرا را متفکرانی نظام‌مند می‌دانست و همیشه از شکسپیر و تنیسون نقل قول می‌کرد. دیوید رابن استاین موسس گروه کارلایل هر هفته چند کتاب می‌خواند. تاریخ هم چنین پر از رهبرانی است که خوانندگان و نویسندگان ممتازی بوده‌اند. وینستون چرچیل جایزه نوبل را در ادبیات گرفت و نه در صلح. مطالعه کردن دانش، عادت، و استعدادهای لازم برای بهبود سازمان را در رهبران تجاری بزرگی که به آن باور دارند پرورش می‌دهد.

منافع مطالعه برای رهبری بسیار گسترده است. شواهد نشان می‌دهد خواندن می‌تواند هوش را افزایش داده و به بصیرت و نوآوری منجر شود. به عنوان مثال برخی یافته‌ها حاکی از آنند که خواندن از طریق گسترده ساختن دامنه لغات و دانش جهانی به مهارت‌های تعقل قوی‌تر منجر شده و فرد را باهوش‌تر می‌کند. خواندن- هر کتابی که باشد- یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای کسب و درک اطلاعات جدید است. بسیاری از افراد اعتقاد دارند که خواندن موضوعات مختلف برای خلاقیت مناسب است و رهبرانی که بتوانند نمونه‌هایی از علوم دیگر مانند جامعه شناسی، فیزیک، اقتصاد و یا روانشناسی را در سازمان خود بکار برند می‌توانند به موفقیت و شکوفایی بیشتر امیدوار باشند.

خواندن فرد را در رهبری دیگران توانمندتر می‌سازد. خواندن باعث هوش کلامی می‌شود و فرد را در ارتباط با دیگران موفق‌تر می‌کند. خواندن رمان‌ها می‌تواند درک نشانه‌های اجتماعی را تقویت کند و به رهبر اجازه دهد تا دیگران را بهتر بفهمد و با آنها بهتر کار کند. این ویژگی‌ها می‌تواند یکی از صلاحیت‌های مهم رهبر در سازمان به شمار آید و هر فرد درگیر در امور تجاری می‌داند که هوش عاطفی بیشتر به بهبود توانایی رهبری و مدیریتی وی منجر خواهد شد. سرانجام این که مطالعه کتابخانه‌ای می‌تواند با حفظ آرامش و سلامت کارآمدی فردی را بالا ببرد. برای مدیران اجرایی خواندن بهترین راه کسب آرامش است و می‌تواند تا 68 درصد استرس را کاهش دهد. هم چنین مطالعه توانایی حفظ مطالب در ذهن را بالا برده و احتمال بروز آلزایمر را از بین می‌برد. خواندن بیشتر می‌تواند منافع زیادی برای تجارت- از هر نوع- داشته باشد و فرد را به رهبری بهتر تبدیل کند. اگر قصد شروع دارید به چند نکته زیر توجه کنید:

1- به یک گروه مطالعه گر بپیوندید. گروهی را پیدا کنید و مرتباً – مثلاً هر ماه دو بار – قرار بگذارید تا مطالبی درباره فلسفه، ادبیات، تاریخ و غیره بخوانید.

2-خواندن خود را متنوع سازید. اگر درگیر تجارت هستید و مطالب تجاری می‌خوانید خود را متعهد سازید که امسال در سه زمینه دیگر کتاب بخوانید. رمان، شعر، علوم طبیعی، زندگینامه، تاریخ و یا هنر می‌توانند جزو گزینه‌های شما باشند.

3- مطالعه خود را در محیط کار بکار بندید. اگر در سر کار با مشکلی مواجه هستید کتابی در زمینه اعصاب یا روانشناسی انتخاب کنید و ببینید که آیا در آن راه‌ها یا درس‌هایی آمده است که در حرفه شما مفید باشند؟

4- دیگران را تشویق کنید. پس از کار با همکاران بر روی یک پروژه، کتابی را به آنها معرفی کنید که فکر می‌کنید ممکن است به آن علاقمند باشند. این کار مباحثات، کاربرد مطالب، و شمار مطالعه‌کنندگان در محیط کار را افزایش می‌دهد.

5- برای تفریح بخوانید. همه خواندنی‌ها نباید برای پیشرفت دانش باشند. برای استراحت، گریز از مشکلات، و فراغت ذهن مطالعه کنید.

خواندن منافع زیادی دارد اما از این منافع در رهبری غفلت شده است در حالی که مطالعه یک مولفه ضروری برای تقویت قدرت رهبری است.

 

سرنوشت شما را شخصیت شما رقم می زند (استاد دکتر سریع القلم)

سرنوشت شما را شخصیت  شما رقم می زند (استاد دکتر سریع القلم)

شخصیت فرد، سرنوشت او را رقم می‌زند

محمود سریع القلم

اگر رفتار چین و کره شمالی را در صحنه بین‌المللی مقایسه کنید، خواهید دید که اولی ضمن اینکه دومین کشور هزینه کننده نظامی است ولی با تولید، کار، زحمت، فکر و همکاری، در پی قدرت است. دومی با ادبیات و عملکرد نظامی، در پی اثبات خود است. اولی تبلیغ می‌کند که ما برای ۱,۳ میلیارد نفر به دنبال معاش معقول هستیم. دومی اصرار دارد راحت پذیرفته شود. اولی با قدرت نرم، خود را نشان می‌دهد و تصویر خود را با قدرت سخت شکل نمی‌دهد. دومی ظاهراً با قدرت نرم آشنا نیست و با سخت‌افزار می‌خواهد به رسمیت شناخته شود. اولی ۳۵ سال زحمت کشید تا به قدرت دوم اقتصادی جهان مبدل شود. دومی با ابزار نظامی و کلاهک هسته‌ای در پی کسب احترام است. اولی با قدرت اقتصادی، قواعد جدید منطقه‌ای و بین‌المللی طراحی می‌کند. دومی چون نمی‌تواند قاعده بسازد، مانع آنچه که موجود است می‌شود.

افراد، سازمان‌ها، گروه‌ها و کشور‌ها همه شخصیتی دارند که نسبتاً با ثبات است. منظور از شخصیت چیست؟ چقدر حوصله دارند؟ چقدر به دیگران گوش می‌کنند؟ چقدر از یک تا صد یک موضوع را دقیق محاسبه کرده‌اند و نه آنکه فقط تا ده بررسی کرده و متوقف شوند. چقدر احساسی و هیجان زده هستند؟ چقدر به تأیید دیگران نیاز دارند؟ چقدر علاقمندند تغییر کنند؟ چقدر زمان می‌برد تا به یک موضوع واکنش نشان دهند؟ می‌شود ده سال، بیست سال و یا بیشتر صبر کرد؟ شاید بتوان گفت اینها مسائل فکری هستند ولی در عین حال روحیه، درون و مزاج افراد و کشورها را به نمایش می‌گذارند و همه نماد ضرب‌المثل معروف هستند که: Character is destiny.

اما ما در جهانی که زندگی می‌کنیم، مهم‌ترین اصل در شخصیت افراد و کشور‌ها، اصل همکاری است. آن روی سکه همکاری، یادگیری است. دولت کره‌جنوبی، یادگیری، تولید، نوآوری، رقابت، اثرگذاری و همکاری شهروندان خود را اصل قرار داده و با طیفی از روشها، این خصوصیات را به یک شخصیت تبدیل کرده است. کره جنوبی که بالاترین سرعت اینترنت در جهان را دارد برنامه ریزی کرده تا پنج سال دیگر (۲۰۲۰)، سرعت اینترنت را هزار برابر کند تا دانلود کردن یک فیلم دو ساعته، یک ثانیه به طول انجامد. شرکت بوئینگ که امسال صد ساله می‌شود برای هواپیمای جدید ۷۷۷X خود با ۴۰۷ نفر مسافر از طرف شرکت‌های هواپیمایی حوزه خلیج‌فارس، ۹۵ میلیارد دلار سفارش گرفته‌ است. صدها شرکت کوچک و بزرگ باید با هم همکاری کنند تا این هواپیما‌ها ساخته شود. یک شرکت دکوراسیون داخلی در سیاتل با همکاری Nike، متخصصین خواب و مربیان ورزشی، طراحی‌های جدیدی را برای راحتی صندلی‌های هواپیما ارائه نمود، ضمن اینکه وزن صندلی را از ۱۲ کیلو به ۴,۲ کیلو کاهش داد.

حس و شخصیت همکاری، هماهنگی و تجانس با دیگران قبل از اینکه در فکر افراد باشد در وجود ناخودآگاه آنهاست. بزرگترین سرمایه مردم شرق آسیا، شخصیت همکاری آنهاست که در یک دوره ۲۵ ساله، قدرت مالی جهان را از غرب به آسیا انتقال داده اند.


در برابر شخصیت همکاری شرق آسیایی، شخصیت متوسط خاورمیانه‌ای است: شخصیتی که افراد متفاوت از خود را حذف می‌کند. مرتب انسانها را تقسیم بندی می‌کند. تبعیت افراد را می‌خواهد و نه همکاری با آنها را. خیلی با توانایی افراد کاری ندارد. به جای آنکه از موفقیت دیگران بیاموزد، به طور ناخودآگاه ناراحت می‌شود. شخصیتی که بیرون از خود درپی دلایل ناکامی می‌گردد و عموماً غم‌زده، احساسی، هیجان زده و از همه بدتر عصبانی است. این فضای آشفته باعث می‌شود که درصد قابل توجهی از خشونت، جنگ، درگیری و قتل در سطح جهانی در این منطقه باشد و خارجی ها هم در این محیط آلوده و تقابلی، به دنبال منافع مالی و سیاسی خود بگردند.

پیشرفت، شخصیتی خاص می‌طلبد کما اینکه فردی که پرخور است، روزی سه بسته سیگار می‌کشد، حریمی برای خوردن قند و چربی نمی‌شناسد و ورزش نمی‌کند، نمی‌تواند سالم باشد. کانون توسعه‌یافتگی، داشتن یک سیستم است.

کانون سیستم، شخصیت همکاری و یادگیری است. پیشرفت و توسعه یافتگی یک جامعه را نمی‌توان خارج از راستگویی و اعتماد به یکدیگر شهروندان آن تصور کرد. تا چنین شخصیتی به صورت سیستمی/ ساختاری و نه گفتاری/ نصحیتی ساخته نشود، سرنوشتی به نام پیشرفت و توسعه‌ یافتگی رقم نخواهد خورد.