رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول
رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول

تنش روسیه با ترکیه انتقام یا تحریم

تنش روسیه با ترکیه انتقام یا تحریم


سرنگون شدن یک فروند جنگنده سوخوی -24 روسیه توسط جنگنده های f16 ترکیه سبب گردید تا توجه اکثر رسانه ها و خبرگزاریها را به خود جلب کند، پیش بینی ها حاکی از این است انتقام این عمل ترکیه از طرف جنگنده های روسی در آینده نزدیک تحقق پذیرد ،فارغ از اینکه چنین اتفاقی در آینده خواهد افتاد یا نه ؟سوال این است که ترکیه بیشتر نیز بابت ورود جنگنده های روسی به چند متری و یا چند کیلومتری مرزهایش از خود خویشتن داری نشان داده بود (طبق گفته اردوغان 6 بار)،چه اتفاقی افتاده که این بار طبق (گفته آمریکای ها) علیرغم اینکه چند ثانیه از مرزهایش عبور کرده نتوانست آن را تحمل کند؟


آیا این عمل دولت ترکیه گروه خود خوانده داعش را مصمم تر نخواهد کرد که در جنگ با کشورهای متحد انگیزه نیروهای احساسی خود را دو چندان کند ؟ دولت مردان ترکیه که خود زخم دیده از حملات داعش در داخل خاکشان  بوده و همچنان در تهدید به سر می برند،چه توجیهی برای حمله به جنگنده روسیه در شرایط فعلی را دارند ؟ سرنگونی جنگنده روسی در منطقه حساس خاورمیانه وخاک سوریه جز ایجاد تنش ودرگیری نظامی مستقیم و یا نیابتی چه چیزی را هویدا می کند ؟


از دیدگاه کارشناسان خبره به نظر می رسد که ولادیمیر پوتین عکس العمل سختی برای این عمل ترکیه انجام دهد، از رفتارهای گذشته پوتین این برداشت وجود دارد که هر حمله ای را به راحتی تحمل نخواهد کرد ،دولت روسیه  یا با جنگ نیابتی وحمایت از کردهای ترکیه  وتبدیل کردن این کشور به سوریه دیگر  و یا با جنگ مستقیم و سرنگون کردن هواپیمای ترکیه  انتقامش را در آینده خواهد گرفت.


چنانکه در گام اول ،تحریم تجاری ، جلوگیری از رفت و آمدشهروندان روسی به خاک ترکیه ، جلوگیری از ورود کامیونهای ترکیه به خاک روسیه ،لغو خرید کالاهای ترکیه به دستور دولت این کشور ،عدم فروش بلیت توسط شرکت نتالیا تورس بزرگترین شرکت روسی ترکیه از 24 نوامبر صورت عملی به خود گرفته و یا خواهد گرفت ، این در حالی است که در سال 2014  نزدیک به 5/2  میلیون گردشگر روسی درقالب کاروان های توریستی به ترکیه رفتند ، که ازلحاظ در آمد اقتصادی اثر منفی برای این کشور خواهد داشت  .


آنچنان که آشکار است  روس ها دل خوشی از ترکیه و جند کشور دیگر خاورمیانه مثل عربستان و قطر به دلیل حمایت از مخالفان دولت سوریه ندارد ،عربستان و قطر که در باتلاقی ازجنگ در یمن گرفتارند ،ترکیه نیز در داخل با کردهاو در مرزهایش با نظامیان سوریه  ،باید منتظر بمانیم و ببینیم جامعه جهانی از این عمل ترکیه جهت جلوگیری از تنش بیشتر چه سازوکاری را بکار خواهند گرفت ؟


امیدواریم که تنش بین ترکیه و مسکو باعث جنگی دیگر در منطقه نا امن خاورمیانه نشود، تابه جای نابودی داعش که جهان را تهدید می کند  سبب تقویت این گروه خود خوانده درمنطقه و فرا منطقه گردد.


رضا بژکول   ارشد علوم سیاسی

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.