رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول
رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول

جی 20 و جای خالی ایران

جی 20 و جای خالی ایران
چرا ایران عضو جی20 نیست؟


البته تایوان و لهستان در رده های 19 و 20 ام اقتصادهای جهانی قرار دارند و ممکن است جایگاهشان بصورت سالانه دچار نوسان شود. از سوی دیگر کسب جایگاه 20 ام از سوی لهستان به تازگی اتفاق افتاده و آرژانتین که پیش از این در میان 20 اقتصاد برتر بود اکنون عملا اقتصاد 21 ام دنیاست ولی از قدیم در میان اعضا جی 20 قرار داشته است. از سوی دیگر، آسیای جنوب شرقی سه نماینده در گروه جی 20 دارد و بنابراین نیازی به حضور تایوان نیست.

جالب توجه است که جی 20 عملا از 19 کشور و اتحادیه اروپا به عنوان عضو بیستم تشکیل شده است. به نظر می رسد اتحادیه اروپا عملا جای اسپانیا را گرفته است و عربستان جای ایران را. همچنین آفریقای جنوبی نیز به عنوان نماینده آفریقا باعث شده است.

نکته ای که تاسف آور است این که ایران نه تنها به لحاظ جایگاه اقتصادی، بلکه به لحاظ تعداد جمعیت و نیز به لحاظ اینکه صادرکننده عمده نفت و گاز است حتما باید در میان این 19 کشور حضور می داشت. اما متاسفانه این گونه نشده و کشوری که 30 درصد از اقتصاد ما کوچکتر است و سازوکارهای سیاسی بسیار بسته ای دارد، یعنی عربستان در میان این 19 کشور قرار دارد و خاورمیانه هیچ نماینده دیگری ندارد.

شایسته است با توجه به جایگاه اقتصادی کشور در میان 17 اقتصاد بزرگ دنیا، همچنین اهمیت ژئوپلتیک ایران، دولت جدید هم و غم خود را برای رایزنی های گسترده به منظور عضویت ایران در گروه جی 20 به کار گیرد. هرچند که این کار با توجه به شرایط کنونی بسیار سخت به نظر می رسد اما وظیفه هر دولتی در کشور این است که حقوق بین المللی که ایران با توجه به اصول بین المللی باید از آن باید برخوردار باشد را به کشور بازگرداند. چرا که این حق مردم و حق کشور است. قطعا ایران به واسطه مسایل سیاسی از میان این 20 کشور حذف شده است و با سیاست بین المللی صحیح می توان راه ورودش را همراه کرد. این عضویت البته به سادگی اتفاق نخواهد افتاد و شاید بتوان آن را به عنوان امتیازی در مذاکرات هسته ای برای ایران مطرح کرد. چرا که بودن در میان 20 اقتصاد دنیا، مزایای بسیاری برای ایران خواهد داشت که دامنه آن بسیار وسیع خواهد بود و می تواند برای اقتصاد ایران بسیار مفید و موثر باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.