رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول
رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول

بدهی خارجی هر ایرانی چقدر است؟

بدهی خارجی هر ایرانی چقدر است؟

«اعتماد» گزارش می دهد:سرانه بدهی خارجی هر ایرانی چقدر است؟



گروه اقتصادی|حجم بدهی های خارجی دولت به بیش از ٦ میلیارد دلار رسید. به گزارش خبرنگار «اعتماد»، آمارهای ارایه شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد بدهی های خارجی ایران در پایان شهریور ماه به حدود ٦ میلیارد و ١١١ میلیون دلار رسیده است.

 به این ترتیب با توجه به جمعیت ٧٧ میلیونی ایران، سرانه هر ایرانی از بدهی های خارجی کشور کمی بیش از ٧٩ دلار است. در پایان سال ١٣٩٢ بدهی های خارجی کشور ٦ میلیارد و ٦٥٥ میلیون دلار گزارش شد به این ترتیب در ٦ ماه اول سال گذشته بدهی های خارجی کشور کاهشی ٨ درصدی را تجربه کرده است. آمارهای تدوین شده نشان می دهد بدهی های خارجی ایران در سال ١٣٨٩ بیش از ٢٢ میلیارد دلار بوده است. با توجه به جمعیت ٧٥ میلیون نفری ایران در سال ١٣٨٩، سرانه بدهی خارجی هر ایرانی از ٢٩٣ دلار به ٧٩ دلار رسیده است که کاهش قابل توجهی محسوب می شود.

 سرانه بدهی خارجی ایرانیان در ٤ سال گذشته ٢١٤ دلار کاهش یافته است. بر اساس این گزارش سرانه ریالی بدهی خارجی ایرانیان شکل تغییرات اقتصاد ایران را نشان می دهد. با توجه به نرخ ١١٠٠ تومانی دلار در سال ١٣٨٩، معادل ریالی سرانه بدهی خارجی ایرانیان ٣٢٢ هزار و ٣٠٠ تومان برآورد می شود در حالی که معادل ریالی ٧٩ دلار بدهی خارجی کنونی با توجه به نرخ ٣٤٠٥ تومانی دلار در روز گذشته معادل ریالی ٢٦٨ هزار و ٩٩٥ تومان می شود.

 به این ترتیب به دلیل جهش قابل توجه قیمت دلار، هر چند سرانه دلاری بدهی خارجی ایرانیان کاهش یافته است اما سرانه ریالی این بدهی کاهش چندانی را تجربه نکرده است. با شدت گرفتن تحریم ها، امکان استفاده از منابع خارجی کاهش یافت و از این رو ایران نتوانست از منابع خارجی استفاده کند. شرایط ویژه سبب شد حجم بدهی خارجی ایران در سال های ١٣٩١ و ١٣٩٢ کاهش قابل توجهی را تجربه کند. اتحادیه اروپا در صدر بدهکاران جهان قرار دارد و امریکا عنوان دومین کشور بدهکار را از آن خود کرده است. ژاپن، چین، سنگاپور، هنگ کنگ و روسیه نیز در شمار بدهکارترین کشورهای جهان قرار دارند.
   

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.