رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول
رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول

انتخابات افغانستان وچالشهای آن


انتخابات افغانستان وچالشهای آن

پایانی برای بن‌بست انتخاباتی افغانستان
بازشماری آرا از نو
سرانجام، بن‌بست انتخاباتی در افغانستان پایان یافت و هر دوطرف پای میز مذاکره نشستند و توافق کردند که آرای اخذشده در دور دوم انتخابات یک‌بار دیگر بازشماری شود؛ هرچند که معاون دوم عبدالله عبدالله نامزد معترض انتخابات، شنبه گفته بود بهتر است انتخابات دوباره برگزار شود. اما اینطور به نظر می‌رسد که میانجیگری «جان کری» وزیرخارجه آمریکا موثر واقع شده و اکنون هم عبدالله و هم «اشرف غنی احمدزی» رقیب عبدالله، پس از مذاکرات طولانی با مقام‌های داخلی و بین‌المللی و همچنین در مذاکراتی با «یان کوبیش» نماینده سازمان ملل در امور افغانستان و «جان کری» وزیر خارجه آمریکا که برای حل اختلافات دو نامزد به کابل سفر کرده بود، از شکست بن‌بست انتخاباتی این کشور خبر دادند و توافق کرده‌اند کل آرا بازشماری و بازرسی شود، ابهام‌ها از بین برود و نامزد پیروز با قبول نتیجه، حکومت وحدت ملی را تشکیل دهد. اکنون قرار است این صندوق‌ها تحت نظارت جامعه جهانی و ناظران داخلی، بر اساس پیشنهادهای دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان «یوناما» با حضور نمایندگان دو ستاد انتخاباتی، مطابق معیارهای بین‌المللی بررسی و پیروز انتخابات برای تشکیل دولت وحدت ملی، اعلام شود.
مردم منتظر نتایج هستند
«حامد کرزای» رییس‌جمهور افغانستان نیز بلافاصله با استقبال از توافق دو نامزد، درخواست‌ها را برای تعویق مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری این کشور تا مشخص‌شدن نتیجه قطعی انتخابات پذیرفت و گفت: مردم افغانستان منتظر انتقال قدرت به رییس‌جمهور جدید هستند. کرزای از کمیسیون‌های انتخاباتی نیز خواست تا با «یوناما» به‌منظور بررسی مجدد صددرصد آرای انتخابات 24 خرداد همکاری کنند و افزود: پس از سال 2009 تلاش کردم تا انتخابات توسط افغان‌ها و به رهبری افغان‌ها برگزار شود ولی حالا به‌دلیل مشکلاتی که پیش آمده تفتیش آرا را می‌پذیرم.
عبدالله عبدالله در نشست خبری شنبه شب با تقدیر از مشارکت مردم افغانستان در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور گفت به توافق رسیدیم در برنامه‌ای که از طرف دفتر سازمان ملل متحد در کابل طرح شده است صددرصد برگه‌های رای بازشماری شود و این روند چند هفته طول خواهد کشید. احمدزی نیز در این نشست خبری با ابراز خشنودی از توافقات گفت: صددرصد آرا برای شفافیت انتخابات و مشروعیت دولت آینده بازرسی و بازشماری خواهد شد. جان کری که در این نشست خبری حضور داشت، افغانستان را در شرایط حساس تاریخی توصیف و از نهادهای افغانستان درخواست کرد به اتهام‌های تقلب و تخلف رسیدگی کنند. او در ادامه گفت که این وظیفه آمریکا نیست که رییس‌جمهور افغانستان را تعیین کند و واشنگتن از هیچ نامزدی در این انتخابات حمایت نکرده است. کری افزود که بازشماری آرا در کابل تحت نظارت سازمان ملل و نمایندگان کاندیداها انجام خواهد شد و صندوق‌های رای در سراسر افغانستان توسط نیروهای ناتو به کابل منتقل خواهند شد و احتمالا بازشماری آرا چند هفته به طول خواهد انجامید و در این راستا از دولت افغانستان خواسته‌ایم تا مراسم تحلیف را به تاخیر بیندازند.
 افغان‌ها از دخالت کری دلخورند
در پی پادرمیانی جان کری برای حل بحران سیاسی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان برخی نمایندگان مجلس سنای این کشور، این عمل را باعث شرمساری برای ملت و جامعه افغانستان دانستند. رییس مجلس سنای افغانستان گفت: پادرمیانی کری در حل بن‌بست انتخاباتی و مداخله او در مسایل سیاسی برای نامزدهای انتخابات عار و ننگ است چراکه نامزد‌ها می‌توانستند کاملا دوستانه و مسالمت‌آمیز گفت‌وگو کنند و در جهت تسهیل مشکلات، خود به توافق قطعی برسند. «بشیر احمد صمیم» یکی از نمایندگان مجلس سنای افغانستان با بیانی طنزآمیز عنوان کرد: انتخابات در افغانستان به مرحله‌ای رسیده که به شاه‌کلید نیازمند شده و ظاهرا بدون آن نمی‌توان بن‌بست‌ را شکست.
استقبال از توافق نامزدهای انتخابات افغانستان
«ویلیام هیگ» وزیرخارجه انگلیس با استقبال از توافق نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان برای بازشماری و بررسی تمام آرا متعهد شد که انگلیس از این روند حمایت کند. خبرگزاری فرانسه نوشت، او گفت: امیدوارم بازنگری و بررسی تمام آرای دور دوم به افغان‌ها اعتماد به روند انتخابات و نتیجه را بازگرداند. وزیرخارجه انگلیس ادامه داد که ما منتظر استقبال از دولت افغانستان و جامعه بین‌المللی برای نشست ناتو در ولز و کنفرانس لندن درخصوص افغانستان که قرار است اواخر امسال برگزار شود، هستیم. سفارت هند در کابل با انتشار بیانیه‌ای توافق عبدالله و احمدزی برای حل مسایل انتخابات افغانستان را به این دو نامزد ریاست‌جمهوری تبریک گفت. در این بیانیه آمده است این توافق باعث می‌شود که مردم افغانستان به دموکراسی و بهبود اتحاد ملی امیدوارتر شوند. از سوی دیگر در خبرها آمده است که افراد مسلح ناشناس شنبه وارد خانه یک خبرنگار محلی در شهر مزارشریف شده و او را کشتند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.