رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول
رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول

قدر دانی از کارگردان سینمای مطرح کشور ناصر تقوایی به پاس یک عمر فیلمسازی


قدر دانی از کارگردان سینمای مطرح کشور ناصر تقوایی به پاس یک عمر فیلمسازی



یک خبر و یک گزارش 
کجای دنیا واژه ها مجرم شده اند؟
بزرگداشت ناصر تقوایی به پاس یک عمر فیلمسازی



عصر بیست و نهم خرداد مراسم بزرگداشت ناصر تقوایی با حضور مسعود کیمیایی، مجید سرسنگی: مدیر عامل خانه هنرمندان و دیگر چهره های شناخته شده هنری در خانه هنرمندان برگزار شد و از این کارگردان سینمای ایران به پاس سال ها فیلمسازی تجلیل شد. اجرای این مراسم بر عهده مسعود فروتن بود و در ابتدای مراسم که با نیم ساعت تاخیر آغاز شد، تعداد زیادی از مردم پشت در بودند و تعداد زیادی از خبرنگاران برای ورود به سالن با مشکلات زیادی روبه رو شدند. نجف دریابندری هم که همشهری و رفیق دیرینه تقوایی است، با وجود کهولت سن و بیماری، در مراسم حضور داشت اما صحبتی نکرد. بی شک صرف حضورش برای تقوایی و بسیاری دیگر دلگرمی است.
    
    تقوایی، کیمیاگر آرما نگرا
    مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان به عنوان اولین سخنران از جایگاه ناصر تقوایی گفت: سینما برترین هنر دوران ما و ناصر تقوایی از جمله نوادر و نوابغ سینمای ایران است که در این صنعت کیمیاگری ها می کند:. فرهیخته بنام و از معدود سینماگران ایرانی آشنا با ادبیات و دست به قلم که مجموعه هشت داستان «تابستان همان سال» گواه و گویای این مدعا است. سرسنگی در ادامه حرف هایش به یکی از ویژگی های بارز تقوایی اشاره کرد که آرمانگرایی او در فیلمسازی است: همان ویژگی ای که سبب توقف و ناتمامی چندین پروژه فیلمسازی این هنرمند شده است. مدیر عامل خانه هنرمندان در پایان صحبت هایش اشاره کرد که این روزها سینما هنری است که بیشترین تاثیر را در جوامع بشری از خود به جای می گذارد و دریغ و تاسف که در کشوری با این پشتوانه غنی فرهنگی و خیل هنرمندان مستعد به دلیل سیاست های نادرست و عملکرد نادرست تر سازمان های مربوط، آنچه بضاعت ما در خلق آثار سینمایی است عمدتا آثاری سطحی و بی مایه است که اگر نبود چرخه مفسده برانگیز روابط، این افراد قادر نبودند در عرصه فرهنگی ما جولان دهند و بر دلسوختگان واقعی این هنر از سر تمسخر نظاره کنند.
    
    ای کاش من هم مثل ناصر فیلم نمی ساختم
    سخنران دیگری که روی صحنه رفت، یار قدیم ناصر تقوایی یعنی مسعود کیمیایی بود. این کارگردان سینمای ایران گفت: برای اولین بار است که من با نوشته یی روی صحنه می آیم و آن هم به این دلیل است که چیزی از قلم نیفتد، اما وسعت تقوایی آنقدر زیاد است که این اتفاق خواهد افتاد. کارگردان فیلم «سرب» ناصر تقوایی را این طور توصیف کرد: یک دوست کامل و یک محرم و یک سختی کشیده کامل. من همیشه با خودم می گفتم که چرا ناصر فیلم نمی سازد. ما مربوط به دوره یی از سینما هستیم که فیلم را در موبایل و اتومبیل نمی بینیم. مگر می شود «سقوط امپراتور» را در موبایل دید. کارگردان فیلم «متروپل» در ادامه از ای کاش هایش این طور گفت: خودت را نمی توانی ثابت کنی به کسی که در جیبش اسلحه دارد و در مقابل او بخواهی حرف از عدالت بزنی. الان که فکر می کنم می بینم که ای کاش من هم مثل ناصر فیلم نمی ساختم. این روزها خیلی دلم گرفته و نمی توانم حرف بزنم. من را ببخشید اما در مورد ناصر می توانم بگویم، عزیر من و رفیق سال های دور من بوده است.
    
    نخبه کشی یا خودکشی
    سعید پورصمیمی از چهره های دیگری بود که درباره تقوایی صحبت کرد، گرچه به گفته خودش حرف زدن از ناصر تقوایی خیلی سخت است. پورصمیمی، تقوایی را کارگردانی دانست که تسلط بر تکنیک سینما، ادبیات، سناریونویسی، شناخت بازی بازیگر و خیلی چیزهای دیگر را با خودش به سینما آورده است. بازیگر فیلم «تک درخت ها» در ادامه گفت: سال ها گذشت و عده یی بیهوده به سینما آمدند. بیهوده فیلم ساختند و بیهوده از سینما محو شدند. خانه نشین شدن تقوایی از کجا نشات گرفت؟ باید به بعضی ها که موفق شدند او را خانه نشین کنند تبریک گفت. این حرکت نخبه کشی نبود بلکه آنها خودشان را کشتند. ناصر تقوایی تا ابد تقوایی است و نمی توان او را حذف کرد.
    
    ممنوع الکار یا پرکار، بازگشت سینما به دوران فیلمفارسی
    ناصر تقوایی بعد از دریافت نشان سرو هنر پشت تریبون رفت و گفت: دوستان امشب حرف هایی را درباره من زدند. صحبت از ممنوع الکاری من شد اما باید بگویم که هیچ کس جلوی من را نگرفته اما در جو و شرایط فرهنگی ما نمی توانی کار خودت را انجام بدهی به همین علت است که این سال ها فعالیت نداشته ام. البته هیچ وقت هنر و فیلم ساختن وسیله امرار معاش من نبوده است. تقوایی در پاسخ به صحبت های کیمیایی و توقع مخاطبان از نسل فیملسازان قدیمی تر گفت: مسعود گفت که ای کاش من فیلم نساخته بودم. فیلم هایی که او ساخته در حد و اندازه های او بوده است. ما خودمان دستی دستی به جامعه خودمان را بدهکار کردیم و سطح توقع ها را بالابردیم. سینما در وهله اول چیزی است که برای یک ملت خلق می شود. این روزها داریم برمی گردیم به زمان فیلمفارسی و این خطرناک است. من و داریوش و مسعود هرسه در آن زمان فیلم هایی ساختیم که وجهه جهانی سینمای ایران حاصل همان دوران است. کارگردان فیلم «ناخدا خورشید» از فعالیت هایش در روزهایی گفت که به گمان عده یی خانه نشینی تقوایی بوده است، اما آن طور که خودش اعتراف کرد، در این سال ها بسیار پرکار بوده. سه روز در هفته تدریس فیلمنامه نویسی و ساخت فیلم های کوتاهی که به گفته خودش از یک نسخه بلند سینمایی جذاب تر است.
    
    واژه ها مجرمند؟
    ناصر تقوایی در بخش دیگری از صحبت هایش کنایه یی هم به واژه سازی های فرهنگستان زد و از سانسور واژه ها گفت: همه جای دنیا وقتی روی چیزی اسمی می گذارند ، بقیه دنیا آن را به همان اسم صدا می زنند. چطور است که تلویزیون را به عنوان یک واژه خارجی قبول کردیم اما هلی کوپتر را می گوییم «چرخ بال». هلی کوپتر چرخ دارد؟ بال دارد؟ جالب است که چنین چیزی را فرهنگستان زبان و ادب فارسی ما تصویب کرده است. کارگردان فیلم «کاغذ بی خط» گفت که ادبیات هیچ وقت گریزگاهش نبوده بلکه حرفه اصلی اش است. اما به عقیده تقوایی این روزها اوضاع ادبیات خراب تر از سینما است، چرا که به مقوله سانسور مضمونی نگاه نمی شود و این روزها کار به جایی رسیده است که واژگان را سانسور می کنند. کجای دنیا واژه ها مجرم هستند؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.