رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول
رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول

شوالیه استاد شجریان وتشویقهای جهانی و بی مهری های وطنی



شوالیه استاد شجریان وتشویقهای جهانی و بی مهری های وطنی


یاداشت اول 
تشویق های جهانی، بی مهری های وطنی
در حاشیه دریافت نشان شوالیه توسط محمدرضا شجریان

نویسنده: شهرام ناظری


اعتماد| هفته آینده محمدرضا شجریان نشان شوالیه کشور فرانسه را دریافت خواهد کرد. هفت سال پیش شهرام ناظری دیگر هنرمند سرشناس ایرانی، برای اولین بار این نشان را از آن خود کرده بود. یادداشت زیر حاصل گپ و گفت کوتاهی با استاد ناظری درباره تاثیر این جوایز بر هنر ایران است که در زیر می خوانید.


    درک شایستگی هنرمندان برجسته ایرانی و توجه جهانیان به این موضوع مهم علی الخصوص در مورد استاد محمدرضا شجریان، مایه سعادت و خوشبختی من است. این نشان و جوایز معتبر جهانی از این دست برای ما هنرمندانی که در وطن خود تشویق نمی شویم و سال ها زحمت و تلاش مان قدر و ارجی نمی بیند غنیمتی است. شاید مهم ترین تاثیر چنین جوایزی برای هنرمندان ایرانی همین جنبه معنوی و تشویقی آن باشد. هنرمندانی در این سطح، در این سال ها راه خود را به فستیوال های مهم و مخاطبان جهانی باز کرده اند. شخصا زمانی که نشان شوالیه فرانسه را دریافت کردم بیش از 25 سال بود که به طور مداوم در این کشور برنامه اجرا می کردم. اوایل اکثریت مخاطبانم را ایرانیانی تشکیل می دادند که در اروپا زندگی می کردند، بعدها به جمعیت هنردوستان فرانسوی در اجراهایم اضافه شد و این اتفاق بعد از نشان شوالیه قوت بیشتری گرفت.

 زمانی که این جایزه را دریافت کردم از سوی دولت فرانسه بیش از هر چیز بر همین نکته تاکید شد که این اجراها حکم پلی میان فرهنگ دو ملت را داشت
. دو کشور یکی در غرب و یکی در شرق با دو فرهنگ متفاوت از هم به واسطه هنرمندان و حضورشان در کشورهای یکدیگر به هم نزدیک می شوند. یکی با قلمش نقش این پل را بازی می کند، دیگری با صدایش، یکی با رنگ و بوم پلی به جهان می سازد و دیگری با سازش...

 و این تلاش از چشم کسانی که قدر فرهنگ و هنر را می دانند دور نمی ماند. باید دانست که در نهایت این جوایز به تنهایی پشتوانه استقبال از موسیقی ایرانی در خارج از کشور نیست. این هنر هنرمند است که گروه های تازه یی از مخاطبان را می سازد و برای خود نگه می دارد. نشان های هنری و فرهنگی بین المللی، تشویق نامه ها و تقدیرنامه های دانشگاه های معتبر جهان، حضور در فستیوال های مهم هنری و... سال هاست در جامعه هنری ما رواج دارد ولی هنرمندان ما کار خود را می کنند و هنوز هم نتوانسته اندمسوولان فرهنگی و هنری را مجاب کنند که هنرشان را ببینند و قدر نهند.

 امیدوارم با تکرار این اتفاق مدیران و متصدیان فرهنگی ایرانی هم به این نتیجه برسند که جامعه هنری ما استحقاق قدر و ارج دیدن را دارد. به عنوان نمونه آلبوم «ناگفته» حافظ ناظری در امریکا منتشر شد و کمپانی سونی کلاسیک، پخش جهانی این آلبوم را برعهده گرفت . این نخستین باری بود که کمپانی سونی کلاسیک یک اثر از خاورمیانه را در لیست آثار برتر کلاسیک جهان قرار داده است. ماه ها از انتشار این آلبوم گذشته و هنوز هیچ تشویق و واکنشی را از سوی مسوولان فرهنگی ایرانی شاهد نبوده ایم. این یک نمونه از تلاش ما در ایران و واکنش مسوولان مان است.

 اکنون ایران جز در رشته های دیگر فرهنگی، در حوزه موسیقی صاحب دو نشان شوالیه است. این اعتبار جهانی دیگری است که به موسیقی ایرانی اضافه می شود و قطعا تاثیر خود را بر روی مجامع هنری جهانی خواهد گذاشت تا نگاه جدی تری به هنر این سرزمین داشته باشند. بار دیگر این اتفاق را به استاد محمدرضا شجریان تبریک می گویم و امیدوارم این نشان، گرد بی مهری ها را پاک کند.

یاداشت

استاد ناظری عزیز
 
هموطنان ایران دوست و انسان دوست ما بهتر از هر کسی دیگر شما و استاد شجریان را می شناسند و شما بزرگواران را انسانهای والامقام می دانند که درد معرفی موسیقی کشورمان رابه همه دنیا  دارید، نگران افراطیونی که از موسیقی و روند آن هیچ درکی ندارند نباشید آنها در همه زمینها خود را ورود می دهند مگر در مورد ناصر خان حجازی که اسطوره فوتبال کشورمان بود  بی مهری نکردند .این گونه افراد کارشان و شاید ذاتشان این است که هر کسی را که با خودشان نباشند و مثل خودشان فکر نکنند یا دشمن بنامند  و یا غرب زده و القاب دیگر که از گفتنش عاجزیم.....! استاد عزیز در کشورما فرهیختگان زیادی هستند که مورد بی مهری قرار می گیرند اما به خاطر مردم خوب و با فرهنگ ما و به عشق وطن دم بر نمی اورند، مبادا به این واسطه حرکتشان کسی برنجد.ما قدر دان تلاشهای شما و استاد شجریان در هر کجای جهان  هستیم و مطمئن باشید هر دو بزرگوار در قلب ملت ایران جا دارید و همه مردم برای موفقیت بیشتر شما دعا می کنند .دعای یک ملت با فرهنگ پشتیبان شماست.

رضا بژکول

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.