رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول
رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول

ریچارد فرای کیست؟ (ایران شناس مطرح جهان که وصیت کرد در اصفهان دفن شود)


.
.


ریچارد فرای کیست؟  

.

 

  علی مطهری  عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است باید اجازه دفن فرای در اصفهان صادر شود. او فرای را "ایران دوست" خواند      

یاداشت   

درود به اقای مطهری نماینده شجاع مجلس که رسالتش را به خوبی آشناست وافرادها را بر اساس تعهدش به کشور می سنجد نه بر اساس سلیقه ، امید انکه با دفن فرای در ایران اندکی به اندیشمندان کشور خود بها داده باشیم تا همه دانشمندان ایرانی خارج از کشور بدانند هیچ جا  جهان وطن نشود ایران سرای من است ان را قدر دانیم . 

Richard Nelson Frye) دهم ژانویه ۱۹۲۰ در خانواده‌ای سوئدی‌تبار در آلابامای‌ آمریکا متولد شد.

فرای سپس به همراه خانواده به ایالت ایلینوی نقل مکان کرد. در دوران نوجوانی با مطالعه داستان‌های تاریخی به شرق و تاریخ آن علاقمند شد و به همین سبب هم‌زمان با تحصیل در رشته فلسفه در دانشگاه ایلینوی، در رشته تاریخ نیز به تحصیل پرداخت و زبان عربی و ترکی و هنرهای اسلامی را آموخت.

او پس از گذراندن دوره‌های چین‌شناسی و باستان‌شناسی چین و ژاپن، زبان فارسی هم آموخت. او علاوه بر زبان های ترکی، عربی، فارسی به چند زبان اروپایی نیز تسلط داشت.
در سال‌های
۱۹۴۳ و ۱۹۴۴ به ایران و افغانستان و هند سفر کرد و در این سفرها به آثار باستانی علاقه وافری یافت. در سال ۱۹۴۶ با ارائه ترجمه کتاب تاریخ بخارای از انجمن بورسیه‌های دانشگاه هاروارد بورسیه شد و در دانشکده مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا در لندن به تحصیل زبان سغدی و پهلوی پرداخت و پس از بازگشت به هاروارد شروع به تدریس انسان‌شناسی و تاریخ و مذاهب خاورمیانه کرد و هم‌زمان زبان ارمنی را آموخت. به سبب تلاش وی برای ایجاد کرسی تدریس زبان ارمنی و ارمنی‌شناسی در دانشگاه هاروارد، لقب «ارمنی افتخاری» را دریافت کرد.

تلاش‌های او منجر به ایجاد کرسی تدریس مطالعات ایرانی در دانشگاه کلمبیا شد و به عنوان اولین استاد کرسی مطالعات ایرانی منصوب شد. بعدها آن‌جا را به قصد هاروارد ترک کرد.
هم‌چنین یکی دیگر از کارهای فرای در هاروارد، تأسیس مرکز مطالعات خاورمیانه بود. او یکی از بنیادگذاران مرکز مطالعات خاورمیانه در تهران بود و نخستین مدرسه تابستانی مطالعات ایرانی را در دانشگاه شیراز سازمان داد.

فرای سفرهای متعددی به ایران کرد که از جمله آنها می‌توان به سفرش در اوایل دهه هشتاد اشاره کرد. که در آن سفر با سید محمد خاتمی رییس جمهور وقت کشورمان دیدار کرد.

کتب و مقالات متعدد او درباره تاریخ ایران اغلب به عنوان منابع علمی ایرانشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او یکی از پژوهشگران برجسته ای بود که بارها از موضع ایران درباره نام خلیج فارس دفاع کرده است. نلسون فرای از سال
۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ عضو افتخاری سازمان پرشن گلف آنلاین بود و همواره با ارسال نامه به تحریف کنندگان از نام خلیج فارس دفاع نمود.

فرای دارای همسری ایرانی-آشوری به نام عدن نبی بود و فرزندان وی به موجب علاقه به ایران، دین خود را به زرتشتی تغییر داده بودند.
.

فرای که استاد بازنشسته دانشگاه هاروارد بود، روز هشتم فروردین در سن
۹۴ سالگی در شهر بوستون درگذشت.

او در وصیتش خواسته است تا پس از مرگش در اصفهان و در کنار رودخانه زاینده رود نزدیک آرامگاه پروفسور آرتور پوپ شرق‌شناس معروف دفن شود  
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.