رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول
رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول

جنایت علیه میراث تمدن بشری توسط داعش

جنایت علیه میراث تمدن بشری توسط داعش 


جنایت داعش علیه میراث تمدن بشری

» سرویس: فرهنگی و هنری - میراث و صنایع دستی

در طول تاریخ «ایران» کهن، مرزهای سیاسی و فرهنگی بارها تغییر شکل داده و پیشروی یا عقب‌نشینی کرده‌اند و در هر عقب نشینی بخشی از تاریخ، فرهنگ و میراث ایران را در سرزمین‌های دور به یادگار گذاشته‌اند.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، «هترا» از جمله‌ی همین میراث‌های ایرانی است، میراثی که حالا کیلومترها دورتر از مرزهای سیاسی امروز ایران، داخل خاک عراق واقع شده‌، خاکی که حالا گروه بدنام داعش بخش‌هایی از آن را با لودرهای سنگین‌شان تخریب می‌کنند.

شهر باستانی «هترا» که به دلیل اهمیت‌اش به آن «میراث بشریت» نام نهاده‌اند، در معماری و فرهنگ آمیزه‌ای از سه تمدن ایرانی، یونانی و رومی و مهم‌ترین محوطه‌ی باستانی به جای مانده از دوران اشکانیان است. اهمیت این محوطه‌ی تاریخی وقتی آشکارتر می‌شود که بدانیم هیچ بنا یا محوطه‌ای با این درجه از اهمیت از دوران اشکانیان در داخل مرزهای خود ایران باقی نمانده است.

این شهر باستانی در مرکز استپ‌های خشک شمال الجزیره، در منطقه بین رودهای دجله و فرات قرار داد. با توجه به معیارهای امروز، «‌هترا» در ۲۹۰ کیلومتری شمال غرب بغداد و ۱۰۵ کیلومتری جنوب غرب موصل قرار گرفته است، اما در دوران باستان این شهر در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال غرب پایتخت آشور باستان واقع شده بود.

«هترا» از اوایل قرن اول میلادی قلمرو حکمرانی یک سلسله محلی بود. موقعیت جغرافیایی این محل که در مرز بین امپراتوری اشکانی و روم و در مسیر مهم کاروان‌هایی که از سمت شرق به سوی سوریه، «پترا» ( در رادن)، «بعلبک» (در لبنان) و آسیای صغیر می‌رفتند قرار داشت و همچنین اتصال این شهر به شبکه راه‌های روم، سلسله حاکم بر این شهر و البته خود این شهر را قدرتمند کرده و باعث شده بود که روز به روز بر قدرت این شهر و حاکمانش افزوده شود.

در نتیجه این تحولات «هترا» که در ابتدا یکی از هجده ایالت امپراتوری اشکانی بود تبدیل به قلمرو کوچک و نسبتاً مستقلی می‌شود که از شهر «هترا» و محیط پیرامونش تشکیل شده بود.

در دوران اشکانیان که ایران به صورت ملوک الطوایفی اداره می‌شد، حکمرانان این شهر «شاه» خوانده می‌شدند و در سلسله مراتب پایین‌تر از شاه اشکانی که «شاه شاهان» خوانده می‌شد، جای می‌گرفتند.

شواهد باستان شناسی و ترجمه متن کتیبه‌های موجود در این شهر نشان می‌دهند که «هترا» در قرن دوم میلادی رونق گرفته و در همان دوران به میزان چشمگیری بر وسعت‌اش افزوده شده است.

محوطه‌ی جهانی «هترا»

بر اساس همین شواهد، دوران رونق «هترا» بسیار کوتاه بوده و تنها اندکی بعد با سقوط این شهر و تصرف آن به دست ساسانیان، این شهر برای همیشه خالی از سکنه مانده است.

وجود این شهر در گزارش‌های باستانی مانند گزارش «‌آمیانوس مارسلینوس»، تاریخ نگار رومی ذکر شده است. این مورخ که در سال ۳۶۳ میلادی از بقایای این شهر دیدن کرده، می‌نویسد؛ «هترا از مدت‌ها پیش ویران و متروک مانده است. این شهر دارای دیوار‌ی گرد و مدور و ضخیم است و بواسطه برج و باروهایی که در فواصل معینی بنا شده‌اند استحکام می‌یافته و با خندقی عمیق و پهن که شهر را در احاطه دارد محافظت می‌شده است. محیط شهر متجاوز از سه میل است و در وسط آن آثار کاخ سلطنتی دیده می شود».

«یاقوت حموی»، جغرافیدان مسلمان نیز که بین سال‌های ۵۷۵ تا ۶۲۶ هجری قمری زندگی می‌کرده بقایای این شهر را دیده و گزارش‌های جالب توجهی درباره آن نوشته است.

خرابه‌ها و بقایای این شهر ابتدا توسط «جی‌راس» و سپس جهانگردان اروپایی قرن نوزدهم در سال۱۸۳۶- ۱۸۳۷ کشف شد.

نخستین بررسی‌های دقیق، علمی و ثبت اطلاعات مربوط به این محوطه باستانی توسط «والتر آندریا»، بین سال‌های ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۱ انجام شد. او از اعضای تیم باستان شناسان آلمانی بود که در بقایای آشور که در همان حوالی قرار داشت، مشغول حفاری بودند.

نخستین و تنها حفاری‌های سازمان‌دهی شده در این محوطه از سال ۱۹۵۵ به بعد توسط مقامات دولتی عراق صورت گرفتند که آن هم بیشتر روی قسمت معبد بزرگ «هترا» متمرکز بود.

در حفاری‌های بعدی این محوطه که بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ انجام شد باستان شناسان موفق شدند قسمت‌های زیادی از این شهر باستانی را از زیر خاک بیرون بیاورند که برای مثال می‌توان به دوازده معبد جدید، مکان‌های زیارتی کوچک‌تر، دروازه‌ی شمالی شهر و چندین مقبره اشاره کرد.

نام این شهر آن طور که در متون کتیبه های «هترایی» آمده است در زبان آرامی به صورت «هُتَر» یا «هُآتَرا» است که به نظر می‌رسد بیشتر به معنای محیط بسته، حصار یا پرچین باشد و نشانگر این مطلب است که این شهر در واقع محلی محصور و حفاظت شده بوده است.

علیرغم این که برخی از محققان معتقدند سکونت و تمدن در این ناحیه از دوران آشوری‌ها یا نهایتاً از دوران هخامنشیان آغاز شده است، اما تاکنون هیچ مدرکی دال بر وجود شهر هترا پیش از دوران اشکانی به دست نیامده است و چنین ادعاهایی همگی مبتنی بر فرضیات هستند.

محوطه‌ی جهانی «هترا»

نام این شهر برای نخستین‌بار در سال ۱۱۷ میلادی در گزارش «تراجان»، پادشاه روم که به بین‌النهرین لشگرکشی کرده بود، ثبت شده است.

«تراجان» که به قصد گسترش مرزهای امپراتوری روم به لشگرکشی پرداخته بود، تا کرانه های رود دجله پیش رفت و از کناره آن به سمت جنوب حرکت کرد و تمامی سرزمین های این ناحیه تا خلیج فارس را به تصرف خود درآورد و حتی تا نزدیکی تیسفون، پایتخت اشکانیان نیز پیشروی کرد. او هنگام بازگشت به هترا (هتروس) یورش برد اما حمله او بی حاصل بود و پس از مدتی محاصره هترا به دلیل کمبود آب، هیزم و علوفه شکسته شد.

پس از این دوران و درست تا پایان قرن دوم هترا به اوج رونق و قدرت خود رسید و تبدیل به یکی از زیباترین شهرهای مشرق زمین شد. اما دوران رونق هترا چندان طول نکشید و با انقراض خاندان «آرساسی‌ها»، خاندان حاکم بر هترا، به دست ساسانیان همه چیز در هترا تغییر کرد.

گزارش برخی از تاریخ نگاران رومی نشان می‌دهد که در سال‌های اولیه حکومت ساسانیان، هترا در مقابله ایران و روم با رومیان متحد شد و ارتشیان امپراتور گردیانوس سوم حدود سال ۲۳۰ میلادی در این شهر مستقر شدند. همین مسئله پادشاهان ساسانی را به تسخیر هترا تحریک کرد.

اردشیر اول، شاهنشاه ساسانی نیز در اولین تلاش خود در حصر این شهر در حدود سال ۲۲۰ میلادی شکست خورد و به سرنوشت سایر محاصره کنندگان این شهر دچار شد. اما سرانجام در سال ۲۴۰ یا۲۴۱ میلادی این شهر به دست جانشین اردشیر، شاپور اول تسخیر شد. شاپور در اولین سال تاج گذاری‌اش به این پیروزی دست یافت.

محوطه‌ی جهانی «هترا»

سقوط «هترا» که نهایتاً منجر به متروک ماندن ابدی این شهر شد، بعدها آمیخته به افسانه و داستان و در حالی که هنوز رگه‌هایی از حقیقت را در خود داشت به دفعات در داستان‌های عربی و فارسی نقل شد که از آن جمله می‌توان به کتاب‌های «تاریخ طبری» و «تاریخ مسعودی» اشاره کرد.

معماری این شهر باستانی نمونه ی عالی شهرهای دژمانند، مشابه شهر فیروزآباد است که بر اساس طرح دایره‌ای شکل شهرهای شرقی ساخته شده‌اند. شرایط کامل دیوار دوجداره در محیط بکر نمونه عالی آثار دوره اشکانی، ساسانی و اوایل تمدن اسلامی است، این شهر به علت دارا بودن دیوارهای ضخیم در سال 116 پیش از میلاد، توانست در مقابل حملات رومیان مقاومت کند. باقی مانده‌های شهر، به ویژه معابد که در آن‌ها معماری هلنی و رومی با تزئینات شرقی در هم آمیخته است، گواه عظمت این شهر است.

براساس برخی متون قدیمی دیگر، بنیان‌گذار این شهر سوارکارانی کوچ نشین از قبیله خراسان، امپراطوری اشکانی جانشین امپراطوری هخامنشیان هستند. در قرن دوم پیش از میلاد هترا با قرار گرفتن بر روی جاده معروف ابریشم به شهری چشمگیر تبدیل شد. این سلسله شرقی موجب نگرانی رومیان شد که بعدا به دنبال تخریب آن برآمدند.

اما تنها باقی مانده‌های دولت اشکانی در ایران باستان، از چند روز پیش زیر چرخ لودرهای گروه داعش در حال لگد شدن است. داعش در شانزدهم اسفند ۱۳۹۳ (۷ مارس ۲۰۱۵) به محوطه باستانی هترا یورش برد و بخش زیادی از آن را ویران کرد، آن‌هم محوطه‌ای که به دلیل آن همه اهمیت و ارزش‌اش در 1985 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

انتهای پیام

محوطه‌ی جهانی «هترا»

محوطه‌ی جهانی «هترا»
کد خبرنگار:

عکس های کمتر دیده شده

عکس های کمتر دیده شده

از مجموعه ٤٥ عکس تاریخی دنیا که هیچگاه دیده نشده اند- تایم





    بن لادن و هم باشگاهی هایش در کلاس جودو
    
    


    ورزشگاه نیوکمپ ١٩٢٥
    
    


    بیل گیتس و استیو جابز در زیرزمینی که دنیا را متحول کرد
    
    


    محمدعلی کلی در حال نجات دادن مردی از خودکشی
    
    


    ماهاتما گاندی، رهبر هند و چارلی چاپلین
   

عصر جهانی و راهی نوین برای ترویج مطالعه در بعضی کشورها

عصر جهانی و راهی نوین برای ترویج مطالعه در بعضی کشورها
موفق ترین نمونه های آموزش در عصر جهانی
راهکارهای نوین دنیا برای ترویج مطالعه در بین دانش آموزان

نویسنده: مصطفی کریمی

بر اساس مطالعات دانشگاه اموری (Emory) در امریکا، عملکرد مغز پس از خواندن یک رمان افزایش خواهد یافت. بر این اساس در این گزارش ویژه تلاش شده است موفق ترین نمونه های دنیا در افزایش کتابخوانی و دلایل علمی این افزایش ترویج بیان شود.
    
    آفریقای جنوبی: استفاده از تلفن های همراه برای توسعه کتابخوانی

    بیشتر مردم آفریقای جنوبی در شهرهایی محروم یا مناطق روستایی زندگی می کنند. نرخ بالای بیکاری و نابرابری های اجتماعی باعث شده که بسیاری از جوانان قادر به تحصیل در مدارس نباشند و بسیاری از دانش آموزان نیز در خواندن و نوشتن ضعف های زیادی داشته باشند. بنا بر گزارش بنیاد سواد آموزی «فوندزا» تنها هشت درصد از مدارس آفریقای جنوبی کتابخانه دارند و حدود ۱۸ درصد از افراد بالای ۱۵ سال بیسوادند. برای تغییر این وضعیت، سازمان غیردولتی «فوندزا» در سال ۲۰۱۱ میلادی در این کشور آغاز به کار کرد و برای ترویج کتابخوانی دست به ابتکارات جدیدی زد.


    مدیر بنیاد فوندزا می گوید: «یکی از دلایل مهم نبود فرهنگ مطالعه در آفریقای جنوبی، گران بودن کتاب هاست و قیمت خرید کتاب ها خارج از توان مالی بسیاری از مردم است. ما تلاش می کنیم امکان دسترسی مردم به کتاب ها را افزایش دهیم اما نه هر کتابی را. ما باید شمار کتاب های دارای محتوای محلی را افزایش دهیم تا جوانان بین محتوای کتاب ها و زندگی واقعی شان ارتباطی پیدا کنند و داستان ها را مرتبط با خود بدانند و بتوانند نسبت به کتاب ها و داستان هایی که می خوانند واکنش نشان دهند».
    
    بلژیک: ترکیبی از آموزش دیجیتالی و آموزش های سنتی
    آن بلین از اولین معلمانی است که استفاده از کتاب های درسی الکترونیکی را برای تدریس انتخاب کرده است. از نظر او، این سیستم اجازه می دهد تا درس ها را مطابق با نیاز دانش آموزانش ارایه دهد.
    به عنوان مثال، او می تواند با این سیستم، هم به شکل گروهی و هم به صورت فردی درس دهد.
    او می گوید: با این روش، همکاری دانش آموزان در روند آموزش بیشتر می شود زیرا در این حالت، همیشه باید یک نفر دستورالعمل ها را بخواند و فرد دیگری که باید به دسته بندی اطلاعات بپردازد و فرد سومی که بتواند فرهنگ لغت را بخواند و چهارمین نفری که یادداشت برمی دارد. سپس آنها می توانند نتایج را از طریق ای پد یا ایمیل برای من بفرستند. بنابراین این شیوه دانش آموزان را مجبور می کند که با یکدیگر کار کنند.
    در این روش علاوه بر متون درسی دیجیتال، به هر دانش آموز یک لوح رایانه داده می شود تا به مواد درسی دسترسی داشته باشد. هرکس می تواند برای مثال، به صدای برنامه گوش داده و سپس به سوالات و تمرین ها پاسخ دهد. برای جوانان این ابزار امتیازات زیادی دارد. متون آموزشی روی صفحه نمایش دیجیتال ارایه می شوند و برای اصلاح تمرین ها نیز می توان به صورت گروهی عمل کرد. با این کار، خواندن متون و هجی کردن کلمات نیز آسان تر می شود و به این ترتیب دیگر بهانه ای نیز برای غیبت از کلاس وجود نخواهد داشت.
    
    پرتغال: تقویت ارتباط نسل ها برای توسعه کتابخوانی

    تحقیقات نشان می دهد که با خواندن به طور منظم، افراد مسن می توانند احتمال ابتلابه آلزایمر را کاهش دهند. در کشور پرتغال پروژه ای در حال اجراست که سعی دارد عشق به خواندن را از طریق ایجاد ارتباط میان نسل ها تقویت کند. در شهر کالداس داراینیا در کشور پرتغال، پروژه ای به نام «خواندن برای شنیدن صدای انسان»


    در حال اجراست. در این پروژه دانش آموزان، زیر نظر معلمان، بخشی از وقت آزادشان را به خواندن کتاب اختصاص می دهند و سپس آنها را با افراد مسنی که در خانه سالمندان نزدیک مدرسه شان به سر می برند
    به اشتراک می گذارند. این پروژه که به طرحی ملی برای خواندن تبدیل شده، بر اهمیت با هم بودن و به اشتراک گذاری تجارب و داستان ها تاکید دارد و با استقبال فراوان دانش آموزان و افراد خانه سالمندان مواجه شده است.
    
    

روزنامه را به عنوان رکن چهارم دموکراسی پاس داریم

روزنامه را به عنوان  رکن چهارم دموکراسی  پاس داریم
کرگدن نامه 
رکن چهارم دموکراسی



خبر پرتاب گوجه فرنگی به علی مطهری، فی نفسه خبر بدی نیست. گوجه و تخم مرغ از لوازم اعتراضات دموکراتیک هستند و در هر جای دنیا نشانی از شور و نشاط جوانان معترض به حساب می آیند. منظورم تایید گوجه اندازی نیست. کلاهر نوع «اندازی» بد است و آدم عاقل از کوچک و بزرگ آن اعراض می کند. منتها وقتی پای احساسات و عواطف و هیجانات جوانی و اعتراضات دانشجویی به میان می آید قدر گوجه و تخم مرغ شناخته می شود. در جهنم مارهایی هست که از دست شان باید به افعی پناه برد. در سیاست و اعتراضات سیاسی هم سنگ ها و چماق ها و پرتابی های خطرناک تری وجود دارد که آدم به گوجه و تخم مرغ پناه می برد. خبر اول این بود که معترضین شیرازی به نماینده تهران گوجه گندیده انداخته اند که به نظر چیز عجیبی نمی آمد. یا لااقل چیز نگران کننده ای به نظر نمی آمد. قصد اعتراض داشتند، قصد قتل و هدم که نداشتند، اما دیشب که بیست و سی عکس تاکسی علی مطهری را نشان داد معلوم شد اتفاقا قصدی بیش از اعتراض و تذکر و ابراز شور و حال جوانی و اعتراض دانشجویی داشته اند و کمر به هدم مخالف بسته بوده اند و خدا به داد رسیده که نماینده تهران زنده از مهلکه گریخته.
     اعتراض و مخالفت چیز بدی نیست و همه جای دنیا معترض و مخالف وجود دارند و به اشکال مختلف مخالفت و اعتراض شان را ابراز می کنند اما این ابراز اگر در سنگ و چماق و پرتابی های جدی تر متجلی شود آن وقت سنگ روی سنگ بند نمی شود و دموکراسی به تعویق می افتد و قواعد بازی دموکراتیک جایش را به خشونت و انهدام و دشمنی می دهد. هزار بار بیشتر این را نوشته ام و تاکید کرده ام که اگر نقد و اعتراض و مخالفت را به صورت مکتوب و رسانه ای مدیریت نکنید آن وقت به صورت های خطرناک و فیزیکی خودش را نشان می دهد. ایضا اگر در حد تظاهرات نماند به مرتبه گوجه تنزل می کند و اگر محدود نشود از گوجه نیز پایین تر می رود و آنقدر می رود و می رود که به سنگ و چماق و تیرکمان و قلاووز و زوبین و غیره می رسد.
    روزنامه هزارتا کارکرد دارد که مهم ترینش همین است که می تواند جدی ترین دعواهای سیاسی را در صفحات خود محصور نگه دارد. روزنامه اصلاجدی ترین کرسی آزاداندیشی است که می تواند انرژی جدی ترین رقبای سیاسی و اجتماعی را تخلیه کند و دعوای شان را در بی خطرترین شکل ممکن در خود نگه دارد. دعوای داخل روزنامه در بحرانی ترین شکلش بی خطر است و حتی اگر تمام عیار برای هم شاخ و شانه بکشند خون از دماغ کسی نمی ریزاند و پای چشم هیچ نماینده ای را بادمجان نمی کاراند.
    روزنامه یعنی اینکه علی مطهری بنویسد، مخالفینش هم بنویسند و شیراز و تهران از هر التهابی مصون بمانند. روزنامه یعنی اینکه چپ ها روزنامه داشته باشند، راست ها هم روزنامه داشته باشند، میانه روها هم ایضا و کرگدن ها هم حتی و هر کسی متاعش را عرضه کند و حرفش را بزند و با شداد و غلاظ هم حرفش را بزند اما بیرون از صفحات روزنامه جامعه ای آرام و شاداب و خوشحال به کار و زندگی شان برسند. فرق جامعه دموکراتیک با غیردموکراتیک همین است که در اولی روزنامه ها پر از دعوا و تنش اند و مدام توی سر و کله هم می زنند اما مردم کوچه بازار خندانند و دعوایی ندارند و هیچ سنگی یا تیری به سر و کله کسی، حتی مخالف خود نمی زنند. اما در دومی روزنامه ها ساکت و آرام و بی خطر و پاستوریزه و یواش و بی آزارند و به جایش مردم کوچه و بازار سر هر چیز کوچک به جان هم می پرند و مدام در تنش و دعوا هستند.
    کار سختی است که مدیران بتوانند بار تنش سیاسی و دعوا را در صفحات روزنامه نگه دارند. روزنامه ها را دست کم نگیرید. چه بسا اگر شیرازی های معترض جلوتر در روزنامه ای هیجانات و احساسات سیاسی شان را تخلیه کرده بودند امروز محتاج آن نبودند که صندوق گوجه بخرند و سنگ جمع کنند و چوب خوش تراش دم دست شان بگذارند و تاکسی بی گناه یک بنده خدای هیچ کاره را شیشه بشکنند و بدنه اش را غر کنند. رکن چهارم دموکراسی که رونق بگیرد هزینه بقیه چیزها پایین می آید.

زندگی با جملات الهام بخش

زندگی با جملات الهام بخش


جملاتی الهام بخش برای زندگی ! 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشیـن استـار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتـی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org