رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول
رضا بژکول

رضا بژکول

وب سایت شخصی رضا بژکول

اقای ریئس جمهور محترم لطاف دست نگهدارید محیط زیست بکر کشور را فدای اقتصاد نکنید!.


اقای ریئس جمهور محترم لطاف دست نگهدارید محیط زیست بکر کشور را فدای اقتصاد نکنید!.


 
اقتصاد، محیط زیست را ضربه فنی کرد
 
اسماعیل کهرم*
 
واگذاری جزیره آشوراده واقع در منطقه میانکاله شهرستان رامسر به بخش خصوصی برای منافع گردشگری در دولت گذشته مطرح شد اما مشاور عالی سازمان محیط زیست با این جریان مخالفت واعلام کرد این سازمان مالک چیزی نیست که بتواند آن را واگذار کند. در دولت یازدهم با اینکه با توجه به اختصاص اولین مصوبه هیات دولت به نجات دریاچه ارومیه تصور می‌شد که رویکرد دولت یازدهم کاملا زیست‌محیطی است اما با سفر رئیس‌جمهور به استان گلستان و موافقت ضمنی او با این طرح، مشخص شد، محیط زیست در کشور ما کماکان مظلوم است. واگذاری این جزیره و جدایی‌اش از پناهگاه حیات‌وحش میانکاله که توسط سازمان محیط ‌زیست دردست پیگیری است، براساس قوانین موجود یک اقدام غیرقانونی است و حتی براساس طرح مدیریت تهیه شده برای پناهگاه حیات‌وحش میانکاله، از مجموع بیش از 68 هزارهکتار وسعت جزیره بخش محدودی از آن جزو مناطق تفرجی قرار داشته و مابقی اراضی جزیره حفاظتی است و باید اقدامات حفاظتی برای آن تشدید شود نه اینکه کل جزیره در اختیار بخش خصوصی قرار داده شود. منطقه میانکاله در شهرستان رامسر با 68 هزار هکتار زمین اولین سایت جهان است که در سال 1351 تاسیس شد و بیش از 1700 سایت در سراسر جهان در آن عضویت دارند. این منطقه با اکوسیستم بی‌نظیر خود در سطح جهان مطرح است. حدود 7000 نوع پرنده کمیاب نظیر عقاب دم سیاه و فلامینگو، آب لب شور دریاچه و انواع حیوانات و اسب‌های وحشی تنها بخشی از طبیعت این منطقه بکر و دست‌نخورده است. جزیره آشوراده یکی از 6 ذخیره‌گاه زیست کره جهانی است که در پناهگاه حیات وحش میانکاله واقع شده و از نظر حیات‌وحش هم جایگاه بسیار ویژه‌ای در کشور دارد به‌گونه‌ای که این منطقه قطب گردشگری شمال کشور معرفی شد. زیبایی این منطقه در جاذبه‌های گردشگری تا حد زیادی مرهون دست نخورده بودن طبیعت آن است، این منطقه حفاظت شده جزو معدود مناطق بکر در کشور و جهان است که انسان‌ها به آن وارد نشده و یا کمتر دسترسی داشته‌اند تا کمتر تغییراتی در آن ایجاد کرده و طبیعت آن در خطر تهدید عوامل انسانی نباشد. تا حد زیادی می‌توان گفت این منطقه جنبه توریستی نداشته و بیشتر باید به شکل اکوتوریسم اداره شود. این بدان معنی است که اگر این منطقه مستقیم به یک منطقه گردشگری تبدیل شود (مانند آنچه در اکثر مناطق طبیعی و جنگل‌های شمال شاهد آن هستیم)، فقط هتل ایجاد نمی‌شود. درحالی که تاسیس هتل با توجه به هجوم نیروی انسانی و گردشگری که به این منطقه در فراری دادن حیوانات و پرندگان و نابودی محیط زیست اثرگذار است، اختصاص این مکان به بحث گردشگری سبب هجوم ماشین‌ها در کنار آدم‌ها به این نقطه شده و ترافیک و زباله در طی مدت کوتاهی این منطقه بکر را به سرنوشت اکثر جنگل‌های شمال تبدیل می‌کند. در کنار تاسیس هتل، از آنجایی که این جزیره در دریای خزر قرار داشته و تنها جزیره این بزرگ‌ترین دریاچه جهان است، فعالیت‌های گردشگری روی دریا مانند قایق‌سواری و جت‌اسکی به اندازه نابودی جنگل و طبیعت، تخریب‌کننده است. درحال حاضر 1700 قایق روی تالاب انزلی رفت‌وآمد دارند که نابودی نیلوفرهای آبی و مهاجرت ماهی‌ها و انواع آبزیان از این منطقه را سبب شده است. اما پیش‌بینی می‌شود با اختصاص این منطقه به بحث گردشگری کلنگ نابودی آن طی مدت کوتاهی زده شود، زیرا با این اقدام طی مدت کوتاهی جمعیتی در حدود 3/2 میلیون نفر به این نقطه هجوم آورده و تمام نقاط غیرمسکونی آن را تصرف می‌کنند. این جزیره، دهکده خواب‌آلودی است که فقط به‌دلیل اینکه دست‌نخورده بوده است به سکونتگاه موجودات زنده تبدیل شده است اما اگر انسان‌ها به این منطقه هجوم بیاورند کل موجودات آنجا را ترک کرده و این خطر جدی برای حیات آنهاست و تا زمانی که دولت بر یک پروژه اصرار دارد، مسئولان محیط زیست چاره‌ای به جز توجیه‌کردن ندارند.در واقع باید گفت محیط ‌زیست، میانکاله را به گردشگری باخت و زورش به دولت نرسید، زیرا به نظر می‌رسد اقتصاد بیش از محیط زیست اولویت مسئولان کشور است. امیدوارم دست‌یازی به پناهگاه حیات‌وحش میانکاله به خاطر دیگر اولویت‌های غیر زیست‌محیطی کشور آخرین مورد از کم‌توجهی نسبت به مسائل این حوزه باشد و فتحبابی برای تخریب دیگر مناطق ارزشمند محیط زیست و نادیده گرفتن منابع طبیعی و ملی کشورنشود. مسئولان و ریاست محترم جمهوری در پاسخ به انتقادات فعالان محیط زیست به این مساله و واکنش‌های آنها عنوان کردند ایجاد اشتغال برای افراد بیش از حفظ محیط زیست ضرورت دارد و ایجاد اشتغال جزء اهداف اصلی دولت است اما واگذاری این جزیره حتی با ایجاد ۱۰هزار شغل، اشتباه بزرگی است که به معنای از دست رفتن یکی از جواهرات زیست‌محیطی کشور است.


* مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

بنگاههای اقتصادی و مسولیت اجتماعی که فراموش شده است.


بنگاههای اقتصادی و مسولیت اجتماعی که فراموش شده است.


مسولیت هایی که فراموش شده اند

اقتصاد > اقتصاد کلان - سعید لیلاز

وقتی که پرسش از مسئولیت اجتماعی بنگاه‏های اقتصادی به میان می‏آید اولین چیزی که به نظر من می‏رسد این است که هر زمان این بنگاه‏ها به مسئولیت و رسالت و فلسفه وجودی خود در حوزه اهداف خود درست عمل کنند درواقع در جهت کمک به اجتماع و اقتصادحرکت می‏کنند. یعنی اولین وظیفه بنگاه اقتصادی افزایش تولید و افزایش ثروت است و همین افزایش ثروت به طور خود به خود در جهت کمک به جامعه و بهبود حال آن جامعه است.

در واقع من اهداف اقتصادی و مسئولیت اجتماعی شرکت‏ها را در راستای هم می‏بینم و جدا از هم نیستند. وقتی به عملکرد شرکت‏های بزرگی چون مرسدس بنز، فیات و .... توجه می‏کنیم این بنگاه‏ها به درستی و دقت در جهت بهبود تولید، کیفیت و افزایش بهره‏وری و ثروت تلاش می‏کنند و هر جا هم که به سراغ اجتماع می‏روند در جهت اهداف خود یعنی فروش و تولید و تبلیغ برای بنگاه خود هستند. یعنی اینکه این شرکت‏ها می‏خواهند محصولات آنها به فروش برسد. اما مسئله بعدی این است که وقتی این شرکت‏ها درست سازمان‏دهی شده باشند، خودگردان باشند، به لحاظ عملکرد شفاف باشند خودبه‏خود عمل به مسئولیت اجتماعی خود یعنی بهبود وضع اقتصادی جامعه و در سطح کلان بهبود وضع اقتصادی کشور هستند و هیچ رسالتی سنگین‏تر از این نیست که بنگاه اقتصادی به روند توسعه و تولید کمک کند.

شرکت ها در طراحی موفق برای محیط کا ر کارمندان(عکس ها فریاد می زنند از زیبایی)


شرکت ها  در طراحی موفق برای محیط کا ر کارمندان(عکس ها فریاد می زنند از زیبایی)


 
 

برترین ها: در سراسر دنیا شرکت های خلاقی وجود دارند که علاوه بر موفقیت، دفترهای کار زیبایی هم دارند. شرکت های زنده و زیبا که دکوراسیون آنها بسیار خلاقانه و متفاوت است. در این مطلب، 15 دفترکار که طراحی های ویژه و منحصر به فرد دارند را برایتان انتخاب کرده ایم. در ادامه با ما همراه باشید.
1.    Quirky

Quirky یک شرکت نوپا و جوان است که در سال 2009 میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است و محصولات متنوعی تولید می کند. کالاهای این شرکت را می توانید در فروشگاه های بزرگ همانند Bed Bath،  Beyond و Office Max پیدا کنید. در سال 2012 میلادی دفتر آنها به طبقه دوم انبار کالا در منهتن نقل مکان کرد. دفتر جدید فضا و اتاق های زیادی دارد و کارمندان می توانند در محیط جالب تری کارهای خود را انجام دهند. 

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

2.    Foursquare

شرکت Foursquare یک شبکه مبتنی بر موقعیت مکانی برای موبایل ها است که به کاربر اجازه می دهد محل کنونی خود را با پرچم مشخص کند. همچنین امکان مشخص کردن مکان های مختلفی که قبلا آنجا بوده است را نیز دارد. دفتر این شرکت در نیویورک واقع شده است. در این شرکت تفریحاتی همچون میز فوتبال دستی و پینگ‌پنگ نیز وجود دارد. کارمندان می توانند پس از کار یا در طول روز برای رفع خستگی، کمی بازی کنند.

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

3.    Spotify

اسپاتیفای، یک موسسه پخش و توزیع موسیقی به صورت آنلاین است که دفتر آنها در نیویورک قرار دارد. این دفتر بسیار بزرگ است و میزهای کار کارمندان نیز بسیار بزرگ هستند. این شرکت در کنار فضایی که میزهای کار در آن قرار دارند، فضای باز جداگانه ای نیز برای کار دارد که مملو از کاناپه و صندلی است. همه صندلی ها نیز در رنگ های متنوع و شاد انتخاب شده اند.

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

4.    Etsy

شرکت Etsy بهشت دست‌ساز است با انواع صنایع دستی و هنرهای کلاسیک دکور شده است. فضای دفتر کار Etsy مملو از رنگ است و آرامش خانگی رابه کارمندان القا می کند. همه این تزئینات موجب می شوند تا خلاقیت کارمندان بیشتر شود.

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

5.    Gawker

Gawker بلاگی است که توسط «نیک دنتون» و «الیزابت اسپایرز» راه اندازی شده است. این بلاگ، اخبار و مسایل مربوط به هنرمندان را پوشش می دهد. دفترکار آنها در نیویورک قرار دارد و یک فضای بزرگ برای استراحت دارد که «ماتریکس» را به آدم یادآوری می کند

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

6.    Evernote

«فیل لیبین»، شرکت Evernote را برای این راه اندازی کرد تا مردم بتوانند یک مغز اکسترنال نیز داشته باشند. امروزه، Evernote یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین اپلیکیشن ها در سراسر دنیا است. دفتر این موسسه در Redwood City در کالیفرنیا واقع شده است. مساحت این دفتر، 80 هزار فوت مربع است. آنها کار را خود را با بودجه محدود آغاز کردند. اما هم اکنون بسیار زیبا است. روی دیوارها گلدان های گل طبیعی کار شده است. فیلی که در لوگوی اورنوت وجود دارد را نیز می توانید در همه جای این شرکت مشاهده کنید.

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

7.    Moo.com

این موسسه در زمینه طراحی و تولید انواع کارت ویزیت فعالیت دارد. این شرکت در شهر لندن واقع شده است و برای کارمندان خود میزهای بزرگ با طراحی های رنگی و خلاقانه در نظر گرفته است. رنگ های شاد و زیبا را در همه جای این شرکت می توانید ببینید.

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

8.    BuzzFeed

BuzzFeed در واقع یک بلاگ سرگرمی و اخبار اجتماعی است که پست های بسیار متنوع و جالبی دارد. این موسسه در سال 2006 میلادی در نیویورک راه اندازی شد و اکنون به یک شرکت بزرگ که موضوعات متنوعی را پوشش می دهد، تبدیل شده است. دیوارهای BuzzFeed زرد هستند و ساختمان آنها دوطبقه است. فضایی که برای صرف ناهار کارمندان در نظر گرفته شده، چشم انداز زیبایی دارد.

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

9.    Basecamp

Basecamp که قبلا با نام 37 مجرد شناخته می شد، یک شرکت تولید نرم افزار وب در شیکاگو است. این کمپانی برای طراحی های بسیار خوب خود شهرت بسیار دارد. دفتر کار آنها همانند لابی یک هتل مدرن است که طراحی فوق العاده جالب دارد.

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

10.     Outbrain

Outbrain یک شرکت مبتنی بر محتوا است که به کاربران خود امکان می دهد تا ترافیک استفاده از ویجت های مختلف را بیشتر کنند. این شرکت، تعداد بازدید لینک ها را افزایش می دهد. دفتر کار این کمپانی توسط هنرمندی به نام «سوفیا مالدونادو» که اهل پورتوریکو است تزئین شده است. مبلمان سفید، بژ و توسی با وسایل جانبی با رنگ های شاد و زنده جفت شده اند.

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

11.     Path

Path سرویس اشتراک عکس و پیغام رسانی برای موبایل است و در سال 2010 میلادی راه اندازی شده است. این سرویس به کاربر اجازه می دهد تا عکس را با دوستان و اعضای خانواده تا حداکثر 150 مخاطب به اشتراک بگذارد. دفتر این شرکت در سان‌فرانسیسکو قرار دارد و پنجره های بزرگ کمک می کنند تا نور طبیعی وارد دفتر شود. یکی از دکورهای جالب این آفیس، بازسازی باجه تلفن قدیمی است.

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

12.     Pinterest

این روزها تقریبا همه شرکت Pinterest را می شناسند. این شرکت، یک وب‌سایت به اشتراک گذاری عکس است که کاربران می توانند تصاویر مورد علاقه خود را در همه جای دنیا مجازی pin کنند. دفتر کار Pinterest در سان‌فرانسیسکو قرار دارد و به دفتر آن Pinstitute گفته می شود. این شرکت مملو از شیشه و پنجره، مبلمان چوبی و دیوارهای سفید است. طراحی این دفتر، علاوه بر مینیمال بودن، راحتی کارمندان را نیز در نظر گرفته است.

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

13.     Dropbox

دراپ‌باکس نیز یک شرکت اینترنتی است که سرویس ذخیره ابری و انواع نرم‌افزار به کاربران ارائه می دهد. این شرکت در سال 2007 میلادی توسط «درو هاستون» و «آرش فردوسی» راه اندازی شده است. اتاق کنفرانس موسسه دراپ‌باکس بخش های بسیاری جالبی همانند «شعبه عشق» یا «شکست عشقی» در خود دارد. طراحی دفتر آنها مینیمال، مدرن و سرشار از زیبایی است.

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

14.     Birchbox

شرکت Birchbox در نیویورک قرار دارد و توسط دو زن به نام های «کاتیا بیچامپ» و «هیلی بارنا» تاسیس شده است. این شرکت، یک سرویس اشتراک ماهانه است که نمونه محصولات آرایشی انتخاب شده را فقط با هزینه 10 دلار در ماه برای مشتریان خود ارسال می کند. دفتر کار این شرکت توسط موسسه هنری Design 3 طراحی شده است. این شرکت بیشتر به اتاق نشیمن و اتاق های یک خانه شباهت دارد و هر اتاق بر اساس کاربری آن رنگ و دکور شده است. به طور مثال، گالری شرکت سفید با وسایل نارنجی است.

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

15.     Zazzle

Zazzle نیز یک فروشگاه اینترنتی است که به کاربران اجازه می دهد تا عکس های خود را در سایت آپلود کنند و لباس، پوستر یا کالای موردنظر خود را شخصی سازی کنند. حتی کاربران می توانند کالاهای طراحی شده توسط دیگر مشتری ها را نیز خریداری کنند. دفتر کار این شرکت در کالیفرنیا واقع شده است و 90 هزار فوت مربع مساحت دارد. طراحی این شرکت را موسسه هنری Studio O+A به عهده داشته است. در تزئین آن از وسایل هنری دست‌ساز استفاده شده است.

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

15 شرکت موفق و زیبا در دنیا

جامعه زنده و پویا و ویژگیهای آن(30 ویژگی)



جامعه زنده و پویا و ویژگیهای آن(30 ویژگی)



یادداشت دکتر محمود سریع القلم برای عصرایران


30 ویژگی "جامعه زنده"

ویژگی مهم این سلسله نوشته ها ، کد گذاری آنهاست به گونه ای که هر کدام از ویژگی ها، بخشی از یک فرایند مهم در جامعه را نمایندگی می کند: از قاعده مندی رقابت تا اعتماد عمومی و از مدت زمانی که صرف پروژه های عمرانی می شود تا بهداشت دهان و دندان... .

دکتر محمود سریع القلم ، در یادداشتی که برای عصرایران نوشته ، 30 ویژگی یک جامعه زنده را بیان کرده است. این استاد دانشگاه، پیشتر در نوشتارهای جداگانه ای 30 ویژگی شهروندان و 30 ویژگی سیاستمداران مطلوب را به رشته تحریر در آورده که در عصرایران منتشر شده است.
ویژگی مهم این سلسله نوشته ها ، کد گذاری آنهاست به گونه ای که هر کدام از ویژگی ها، بخشی از یک فرایند مهم در جامعه را نمایندگی می کند.

به نوشته دکتر سریع القلم، جامعه ای زنده است ... :

1.    که در عرصه های اقتصاد، هنر، علم، سیاست، میان شهروندان رقابت قاعده مند وجود داشته باشد

2.    که آموزش اخلاق و مسئولیت اجتماعی در دوره دبستان تمام شده باشد

3.    که تعداد رسانه های غیر دولتی حداقل دو برابر دولتی باشد

4.    که در جاده های آن در هر صدکیلومتر برای شهروندان، استراحتگاه ساخته شده باشد

5.    که شهروندان آن به وفور به هم اعتماد کنند

6.    که حداکثر هزینه های غذا و مسکن، 35 درصد درآمد شهروندان باشد

7.    که در فرودگاه های آن، حداقل از 70 ملیت و 70 شرکت هواپیمایی خارجی تردد کنند

8.    که شهروندان آن وقتی به چهار راهها می رسند، اتومبیل خود را کاملاً متوقف کنند

9.    که نرخ تورم در آن یک رقمی باشد

10.    که اساتید دانشگاه آن به کار دانشگاهی صرفاً به عنوان شغل نگاه نکنند بلکه برای خود، مسؤولیت و رسالت اجتماعی قایل باشند

11.    که شهروندان آن به انجام کارهای صحیح و منظم توام با سلامتی مالی عادت کرده باشند

12.    که تکمیل پیچیده ترین طرح های "عمرانی" در آن، حداکثر 3 سال به طول انجامد

13.    که دانمارک از شهروندان آن برای سفر، درخواست ویزا نکند

14.    که مجموعه جامعه و سیستم از مرحله امنیت و بقا عبور کرده باشد

15.    که شهروندان آن پس از تصادف رانندگی که پیش می آید، حتی یک واژه ناپسند نسبت به طرف مقابل استفاده نکنند

16.    که مدیریت آن جامعه  مبتنی بر سعی و خطا نباشد

17.    که شهروندان نظافت محیط عمومی، خیابان ها، جاده ها و سواحل را با نظافت محل سکونت و اتومبیل خود مساوی بدانند


18.    که حداقل سه و نیم درصد نرخ رشد اقتصادی داشته باشد

19.    که شهروندان آن نگران آینده خود نباشند

20.    که دستگاه های اجرایی آن با
fact تحلیل کنند و نه با تخیل

21.    که در آن فرهنگ مکتوب بر فرهنگ شفاهی غالب باشد

22.    که شهروندان آن از  اخلاقی بودن و رعایت حریم های اجتماعی ، لذت ببرند

23.    که شان و احترام و منزلت تولیدکننده از صاحب سمت بالاتر باشد

24.    واژه های "ببخشید "، "عذر می خواهم" و "اشتباه کردم" به وفور در میان شهروندان رواج داشته باشد

25.    که شهروندان آن، دندان های سالم داشته باشند

26.    که انتقاد از اندیشه ها و سیاست گذاریها در آن، پی آمدی نداشته باشد

27.    که سیاست مداران آن با هم قطاران خود در محیط بین المللی مرتب در تعامل باشند

28.    که وقتی پلیس راهنمایی، اتومبیلی را به خاطر تخلف رانندگی متوقف می کند، پلیس سراغ راننده برود نه بالعکس

29.    که حفظ تعالی، شکوفایی وطن و کشور بر هر امر دیگری اولویت داشته باشد

30.    که در آن شهروندان علاقه ای به داشتن سمت دولتی نداشته باشند بلکه با فکر ، همت و توانایی های خود زندگی کنند.  

 

ازدواج سفید و نگاه سه چهره به آن(معضل جدید اجتماعی)



ازدواج سفید و نگاه سه چهره به آن(معضل جدید اجتماعی)



یک خبر، سه چهره 
نگاهی به ازدواج سفید



یک تب گذرا را تبدیل به یک معضل نکنیم
    اشرف بروجردی *

    مشکلات مادی و بسیاری از مشکلات دیگری که پیش روی جوانان ما قرار دارد باعث شده تا بخشی از جوانان با استفاده از همین پدیده به رفع نیازهای عاطفی خود بپردازند. بسیاری بر این باورند که دولت باید جلوی چنین پدیده یی را بگیرد ولی تجربه نشان داده دخالت دولت در امور خصوصی اوضاع را بدتر خواهد کرد چرا که اجبار، نوعی واکنش مقاومتی به همراه دارد و دخالت دولت و تعیین حد یا حتی مجازات برای چنین پدیده یی می تواند نسل جوان ما را نسبت به این موضوع حریص تر کند. من معتقدم پدیده ازدواج سفید یک تب گذرا در جامعه ایران است و اگر از کنار آن بگذریم به مرور فروکش خواهد کرد.
    *نماینده سابق مجلس

    
    
    سختگیری درباره ازدواج موقت به ازدواج سفید منجر شد
    حسن موسوی چالک **

    در برخی کشور ها جهان از «ازدواج سفید» به عنوان «هم باشی سیاه» یاد می کنند و بر اساس این نوع ارتباط خانواده هایی شکل می گیرند که افراد ارتباط حقوقی با یکدیگر ندارند اما به عنوان زن و شوهر با هم زندگی می کنند. رواج این دست روابط تشکیل خانواده را با چالش روبه رو می کند و عملافرصتی را برای فرار از مسوولیت تشکیل خانواده فراهم می آورد. علاوه بر اینها زن ها در این زمینه بسیار آسیب می بینند. شرایط اقتصادی هم در رواج این دست روابط موثر است. ظهور و بروز و گسترش چنین روابطی تهدیدی جدی برای بنیان خانواده است و از طرفی سبب می شود، مساله افزایش نرخ رشد جمعیت جدی گرفته نشود و اجرای صحیح سیاست های جمعیتی را با مشکل روبه رو خواهد کرد. معتقدم اگر نسبت به ازدواج موقت که امری شرعی است این گونه سختگیری نمی شد شاید اصلاشاهد چنین رفتار هایی نبودیم.
    **رییس انجمن مشاوران و مددکاران اجتماعی خردگرایی باعث می شود تا راه سومی پیدا شود
    
    
    خردگرایی باعث می شود تا راه سومی پیدا شود
    سیدعلی آذین ***

    کشور ما به لحاظ جامعه شناسی در یک مرحله گذار به سر می برد. تسهیل ارتباطات در دنیای ماهواره و فضای مجازی شیوه های جدیدی از رفتار و سبک زندگی را به سرعت در معرض دید همه نسل ها به ویژه نسل های جوان تر قرار می دهد. برخوردهای متفاوتی با این شرایط محتمل است. مثلاً حاکمیت می تواند صرفا نظاره گر باشد و تحولات را تعقیب کند یا از همه ابزارهای ممکن برای کنترل این تغییرات و رفتار مردم به هرقیمتی استفاده کند. در اغلب کشورهای پیشرفته، خردگرایی باعث می شود تا راه سومی انتخاب شود: یعنی مسوولان امور مختلف در برابر این تغییرات نه تسلیم محض هستند و اجازه می دهند هر آنچه که می خواهد پیش آید و نه از هر راهکاری برای کنترل مطلق تغییرات اجتماعی استفاده می کنند. به عبارتی با مداخلات علمی و مبتنی بر بهترین شواهد تلاش می کنند که تغییرات، سمت گیری بهتری داشته باشند و آنجا نیز که مداخلات با حقوق شهروندی منافات پیدا می کند حداقل احتمال پیامدهای با آسیب بیشتر را تقلیل دهند. متاسفانه در کشور ما کمتر تلاش شده تا به این شکل با تحولات اجتماعی برخورد شود. کاستن از این میزان مستلزم اصلاحات اساسی در شرایط اقتصادی، فرهنگی، اشتغال و شاید از همه مهم تر استانداردهای اخلاقی در کشور است. در غیاب چنین مسیری یا در شرایط کند بودن حرکت کشور به این سمت، لازم است در کوتاه مدت با فرهنگ سازی و آموزش، کاری کرد تا جوانان با دیدی حساب شده تر و نقاد به این موضوع و پیامدهای آن بنگرند و در این خصوص دستگاه های مختلفی باید به وظیفه خود عمل کنند. مهم اینجاست که توجه داشته باشیم هرگونه برخورد احساسی و غیرکارشناسی با این مساله علاوه بر آنکه استقبال از این شیوه زندگی را کم نمی کند تنها به بی اعتمادی بیشتر جوانان به نهادهای فرهنگی و قانونی منجر خواهد شد. شخصاً معتقد هستم که پدران و مادران در این خصوص می توانند تاثیرگذاری بهتری بر جوانان داشته باشند به شرط آنکه بتوانند خودشان از مشاورین خبره بهره مند شوند.



    ***متخصص پزشک اجتماعی و سلامت جنسی