سخنی زیبا از پروفسور اسماعیل ملک زاده
وچه زیبا گفت پروفسور اسماعیل ملک زاده
قدر خوشبختی هامون رو بدونیم...
گر به دولت برسی / مست نگردی مردی
(118سفر)- باغبانی سرگرمی خوبی محسوب شده و لذت ویژهای را برای علاقمندان به گل و گیاه در پی دارد. این در شرایطی است که بسیاری از کشورهای جهان باغهایی را با هدف جذب گردشگر و بازدید از آنها ایجاد کرده و می کنند. در ادامه این مطلب 10 نمونه از زیباترین باغهای جهان که بازدید سالانه از آنها قابل توجه است را معرفی می کنیم.
باغ "کوکنهوف اسپرینگ" در کشور هلند قرار دارد و به عنوان یکی از بهترین باغهای بهاری جهان شناخته می شود. این باغ به واسطه گلهای لاله زیبا و رنگارنگ خود مشهور است. باغ کوکنهوف اسپرینگ از ماه مارس تا می برای بازدید عموم باز بوده و دارای مسیر پیاده روی 15 کیلومتری به همراه حدود 7 میلیون گیاه است.
باغ "گریت دیکستر" در ساسکس شرقی انگلیس قرار دارد. "کریستوفر لوید" حدود 50 سال است که مالکیت این باغ را در اختیار دارد. مسیرهای آن به صورت هندسی ساخته شده و دارای باغ سنگی و گونههای مختلف گیاهی در رنگهای متنوع مانند کلمباینهای صورتی است.
باغ "بوچارت" در بریتیش کلمبیا کانادا قرار دارد و سالیان متمادی به عنوان یکی از جاذبههای اصلی این منطقه شناخته شده است. بیش از 700 گونه گیاه گلدار، تندیسهایی غیر معمول و فوارههایی زیبا در این باغ وجود داشته و منزلگاه هزاران پروانه رنگارنگ محسوب می شود. باغ بوچارت در تمامی طول سال باز بوده، اما بهترین زمان بازدید از آن بین ماههای ژوئن تا سپتامبر است.
باغ "بودنانت" به عنوان یکی از زیباترین باغهای انگلیس شناخته می شود. این باغ از دو بخش تشکیل شده که یکی از آنها با دخالت انسان شکل گرفته و بخش دیگر حالتی وحشی دارد. تلاشهای بسیاری برای رشد گیاهان مختلف از سراسر جهان در این باغ صورت گرفته و در بازه زمانی فوریه تا نوامبر برای بازدید عموم باز است.
باغ "باگاتل" در شمال فرانسه قرار دارد. عمر این باغ شگفت انگیز به قرن هجدهم باز گشته و بهار تا پاییز بهترین زمان برای بازدید از آن است. باغ باگاتل به واسطه گلهای رز بسیار زیبا و خیره کننده خود مشهور است. از سال 1907 تاکنون، هر ساله مسابقات بین المللی گل رز در این باغ برگزار می شود.
در باغ گیاه شناسی ملی "کریستن بوش" طیف گستردهای از گونههای زیبای گیاهی وجود دارند که شهرتی جهانی به آن بخشیدهاند. باغ کریستن بوش به عنوان یکی از جذابترین و بهترین باغهای گیاه شناسی در جهان شناخته می شود. این باغ در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی قرار دارد و افزون بر گیاهان، تندیسهای سنگی جالب توجهای در آن قرار دارند.
باغ "هلیگان" به واسطه تندیسهای غول پیکری که در آن وجود دارند، یکی از مرموزترین اماکن انگلیس محسوب می شود.
باغ "وان هوآ" در چین قرار دارد و جاذبه اصلی آن نمایشگاه گل "یانگ ژو" است که هر ساله از ماه آوریل تا می برگزار می شود.
باغ گیاه شناسی "سانتا باربارا" در کالیفرنیا قرار دارد و بهترین زمان بازدید از آن بین ماههای مارس تا آوریل است. در این بازه زمانی گلهای رنگارنگ بومی کالیفرنیا شکوفا می شوند. این باغ ناحیهای به وسعت 32 هکتار را پوشش می دهد.
همان گونه که مشخص است باغ "کیوتو" در ژاپن قرار دارد و بهترین زمان برای بازدید از آن در فصل پاییز است. تغییر رنگ گیاهان و درختان به قرمز، نارنجی و زرد مناظر فوق العاده زیبا و باشکوهی را ایجاد می کند. بیشترین بازدید از این باغ در ماه نوامبر صورت می گیرد.
١- همواره میتوان به هر شخصیتی بر اساس منش و روش شخصی او نگریست و در پایان مدال «خدمت» یا «خیانت» به او داد یا باید در ساحت اندیشهای وی تامل کرد و به اظهارنظر پرداخت.
این قاعده در مورد دکتر علی شریعتی هم صدق میکند. افزون بر این، در حوزه اندیشه نیز همیشه آنگونه که متداول است باید سیر تطور سنی و اندیشهای فرد را در نظر داشت. میتوان به «شریعتیهای مختلف» توجه کرد یا به یک قرائت واحد در طول عمر یک اندیشهورز یا فعال سیاسی را توجه کرد. همچنین توجه به وجوه مختلف فکری او و پرهیز از تکبعدیدیدن شخصیت، امری ضروری است. پررنگکردن یک ساحت فکری و نادیدهگرفتن ساحتهای دیگر میتواند قضاوت ما را به بیراهه بکشاند. شریعتی را باید در زمره احیاگران و نواندیشان دینی دانست.
همه احیاگران در زمانه خود بر یادآوری ابعاد فراموششده یک مکتب یا ایدئولوژی تکیه میکنند. شریعتی در «پدر، مادر ما متهمیم» بر بعد مبارزهجویانه اسلام تأکید میورزید یا از کثرت سنتهای دینی که مانع از درک عمیق از دین شده بود، به انتقاد میپرداخت. او در قامت یک نواندیش دینی در مقابل سؤالهای جدید، بهروزسازی دین و ارائه تصویری نو از آن را برای پاسخگویی لازم میدانست.
٢- شریعتی مبارزی فرهنگی- سیاسی بود، بدینمعنا که به عنصر آگاهی در تحولات اجتماعی، بهای بسیار میداد. او با توجه به تحولات تاریخ معاصر ایران از جمله مشروطه و ملیشدن نفت، حرکتهای مردمی بدون پشتوانه آگاهی را حرکتهایی میدانست که در صورت پیروزی میتوانند بهسادگی و به سرعت در خلاف مسیر خواستههای اولیه خود حرکت کند.
به همین جهت شریعتی با وجود آنکه در برخی از گفتارها همچون «حسن و محبوبه» از حرکت مسلحانه برخی از مبارزان به صورت ضمنی حمایت میکرد اما هیچگاه اعتقادی به حرکت مسلحانه و نظامی در مبارزه نداشت، به همین دلیل، هم در میان مبارزانی که معتقد به «تئوری فنا» در مبارزه سیاسی بودند و هم در بین چهرههایی که سعی در گسترش مبارزه مسلحانه داشتند به یک اندازه مخالف داشت. او مشی سیاسی مبتنی بر آگاهیبخشی به عنوان حلقه واسط میان روشنفکران و مردم را دنبال میکرد که امروز درستی نگاه شریعتی در این بخش به اثبات رسیده است. استقلالخواهی، آزادی، عرفان و برابری، دینداری و دموکراسی البته با ملاحظه دموکراسی در چارچوب نظام مکتبی مدنظر او، از دیگر وجوه مورد علاقه این متفکر مبارز است.
٣- نگاه انتقادی امروز به شریعتی گاه ناشی از درکنکردن شرایط زیست این روشنفکر دینی است. امروز کسانی که در دوران مبارزه در «برج عاج» نشسته بودند و از دور هم دستی بر آتش نداشتند، در زمره منتقدان وی قرار گرفتهاند و شریعتی را متهم میکنند که افکار چپ را به نام اسلام به خورد جوانان میداد.درحالیکه افرادی که کمترین آشنایی با روح اندیشه و افکار او دارند، زیبایی این روح و اسلامخواهی را نمیتوانند از نظر دور بدارند.
در میان چهرههای سیاسی پیش از انقلاب یا روشنفکرانی که علاوه بر شناخت در میان همگنان خود، در بین تودههای مردم نیز از محبوبیت گسترده برخوردار شدند، میتوان به دکتر مصدق و دکتر شریعتی اشاره کرد. به همین دلیل شریعتی را «معلم انقلاب» نامیدند؛ چون در خیزش اجتماعی مردم ایران نقش اساسی ایفا کرد و توانست معادله را پیش از انقلاب به سود جریان مذهبخواه تحصیلکرده تغییر دهد و محیط دانشگاهها را دگرگون کند.
پیش از این بزرگانی چون مرحوم مهندس بازرگان در این مسیر کوشیده بودند اما موج شریعتی در دانشگاه از جنس دیگری بود که به باور نگارنده، دیگران را به دنبال خود کشاند. تأملی شتابزده در میان موضوعاتی که طرح آن توسط دکتر علی شریعتی در جامعه ایران صورت گرفت، پیشتازی این چهره آگاهیبخش را نشان میدهد. امروز اگر این سؤال مطرح شود که چه نیازی به شریعتی و روش سیاسی و فکری او وجود دارد، میتوان گفت که به روح و روش شریعتی همچنان محتاجیم. به فهم نو از دین و به احیاگری در این حوزه همچنان نیازمندیم. حرف اساسی شریعتی بدون آنکه بخواهیم به صورت تکتک آنها را موردارزیابی قرار دهیم، تأکید بر قابلیت دین در دنیای جدید برای حل مشکلات انسان است.
امروز جامعه ما همچون گذشته در پی آزادی، آگاهی، عرفان، برابری و برادری است و این مسائل اصلی نسل امروز ماست. تلاش شگرف، بلندپروازانه و جسارتآمیز دکتر علی شریعتی برای یافتن پاسخهای مناسب به دغدغههای دنیای جدید، پیشروی ماست و ما همچنان به این موتور محرک پرتوان نیازمندیم.